۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۱
ماجرای سگ‌های بلاصاحب در آستارا

سال‌هاست زندگی مسالمت‌آمیز انسان و حیوان به چالشی اساسی تبدیل شده است؛ گروهی مخالف سرسخت این همزیستی و شماری طرفدار آن هستند، اما در پس همه گیر و دارها، همچنان جای تدبیری گره‌گشا خالی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در میان حیوانات سگ‌ها از نزدیک‌ترین گونه‌ها به آدمی هستند، آنان قرن‌هاست با اثبات وفاداری و کارآمدی خود به همراهان بسیاری از انسان‌ها تبدیل شده‌اند و در بسیاری از فعالیت‌ها نظیر رمه‌داری، گره‌گشای حل مشکلات جوامع روستایی و عشایری بوده‌اند.

اما چیزی که بسیار اهمیت دارد، ایجاد تعادل بین محیط زندگی انسان‌ها و سگ‌هاست؛ تعادلی که حقوق شهروندان و حیوانات را توآمان حفظ کند، ولی گاه نظام زندگی انسانی بویژه در محیط شهری، دستخوش هجوم ناخواسته حیوانات می‌شود و ثمره آن، آشوب و پریشانی خاطر شهروندان است.

شهروندان نگران از حیوان آزاری

فریبا غزنوی از شهروندان آستارا می‌گوید: دیدن و شنیدن اخبار سگ آزاری در شبکه‌های اجتماعی بسیار وحشتناک و ناراحت کننده است.

او می‌افزاید: سگ‌ها موجودات وفادار، دوست داشتنی و بی آزاری هستند که از آغاز آفرینش همواره در زندگی کنار انسان بوده‌اند و در طول تاریخ بارها جان انسان‌ها را نجات داده‌اند.

این شهروند آستارایی اظهار می‌کند: شهرداری باید برای نگهداری سگ‌های بلا صاحب مکانی مناسب و بهداشتی را اختصاص دهد و بعد از زنده‌گیری واکسینه کردن سگ‌ها، آن‌ها را به عنوان نگهبان در اختیار دامداری‌ها و واحدهای صنعتی قرار دهد.

او می‌گوید: عقیم سازی باید با نظر کارشناسی دامپزشک به صورت کنترل شده انجام شود و مرور زمان باعث انقراض نژاد بعضی از سگ‌ها نشود.

غزنوی با بیان اینکه غذا دادن حیوانات برایم بسیار لذت بخش است، اضافه می‌کند: بسیاری از مواقع دورریز غذای خود را در فریزر نگهداری می‌کنم و در هنگام تردد در شهر و مشاهده سگ‌های بلا صاحب به آن‌ها غذا می‌دهم.

اما امید مجرب دیگر شهروند آستارا عقیده متفاوتی دارد: سگ‌ها موجوداتی وفادار و باهوشی هستند که از قدیم در کنار انسان بوده‌اند و در دامداری و نگهداری گله به انسان کمک می‌کردند، اما جای آنها در در داخل شهر نیست، زندگی شهری الزامات خود را دارد و تردد سگ‌های بلا صاحب که اغلب گرسنه هستند، می‌تواند آرامش شهروندان را به هم بزند.

او می‌افزاید: مدتی است که تعداد سگ‌های بلا صاحب در محدوده شهری آستارا بسیار زیاد شده و شهرداری باید مکانی مناسبی را در نزدیک شهر برای نگهداری آن‌ها اختصاص دهد.

این شهروند آستارایی یادآور می‌شود: در آستارا دوستداران حیوانات، خیرین و شهروندان بسیار زیادی هستند که در صورت احداث پناهگاهی برای این سگ‌ها، حاضرند در نگهداری و تأمین تغذیه این موجودات به شهرداری کمک کنند.

مجرب با بیان اینکه بسیاری از سگ‌های بلا صاحب به دلیل نداشتن سرپناه در سرمای زمستان جانشان را از دست می‌دهند، اضافه می‌کند: به تازگی یک قلاده سگ ماده در نزدیکی محل زندگی‌اش در محوطه ساختمانی نیمه‌کاره زایمان کرده و برای تأمین غذای توله‌هایش ساعت‌ها در محدوده شهری پرسه می‌زد، اما در صورت احداث پناهگاه مناسب می‌توان تمامی این سگ‌ها را ساماندهی کرد.

زنده گیری ۱۶۶ قلاده سگ ولگرد

گلایه شهروندان آستارایی در حالی مطرح می‌شود که جواد معیتی، شهردار این شهر، می‌گوید: در سال گذشته ۱۶۶ قلاده سگ بلا صاحب که برای شهروندان ایجاد مزاحمت می‌کردند توسط واحد خدمات شهری شهرداری آستارا از سطح این شهر به وسیله طعمه گذاری و با استفاده از تور و قفس زنده‌گیری شدند.

او اظهار می‌کند: در سال جاری تعدادی سگ غیر بومی بلا صاحب به صورت گله‌ای از مبادی ورودی شهرستان آستارا وارد محدود شهری شده بودند که زنده‌گیری این حیوانات توسط نیروهای خدمات شهری بسیار سخت و دشوار بود و باعث آسیب دیدگی دست تعدادی از نیروهای خدمات شهری شد.

شهردار آستارا می‌افزاید: این سگ‌ها باعث ترس و وحشت بسیاری از شهروندان شده بودند که با کمک و همکاری شبکه دامپزشکی و تعدادی از حامیان حیوانات جمع آوری به محل دفن زباله داداش آباد منتقل شدند.

معیتی با بیان اینکه تاکنون حضور چنین سگ‌های گله‌ای در آستارا سابقه نداشته است، تصریح می‌کند: متأسفانه گاهی مشاهده شده که افرادی در شهرهای همجوار پس از جمع آوری سگ‌های بلا صاحب آنها را با خودروهای باری حمل و در حاشیه شهر آستارا رهاسازی می‌کنند که باید تدبیری مناسب از سوی مسئولان برای رفع این معضل اندیشیده شود و با کنترل مبادی ورودی از ورود خودروهای حامل سگ‌ها به داخل شهر جلوگیری شود.

او می‌گوید: با توجه به نامناسب بودن محل نگهداری سگ‌ها در جایگاه دفن زباله، مکان مناسب و کاملاً بهداشتی در نقطه‌ای دیگری از شهر برای این امر اختصاص یافته و تجهیز شده است که تعدادی از دستگاه‌های اجرایی و حامیان حیوانات در آستارا قول مساعد داده‌اند تا در تأمین غذا، دامپزشک و عقیم‌سازی این حیوانات به شهرداری کمک کنند.

شهردار آستارا همچنین به همکاری و تعامل خوب اداره دامپزشکی با شهرداری این شهر اشاره می‌کند و می‌افزاید: با کمک کارشناسان اداره دامپزشکی بسیاری از سگ‌های بلا صاحب بیمار شناسایی، تیمار و واکسینه شدند و در حال حاضر به عنوان سگ نگهبان در دامداری‌ها، محیط‌های کشاورزی و واحدهای صنعتی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

معیتی با تاکید بر اینکه بر اینکه شهرداری در بازه زمانی احشام سرگردان را از سطح شهر آستارا جمع‌آوری کرده است، می‌گوید: حامیان حیوانات و افرادی که توانایی و شرایط نگهداری سگ را دارند، می‌توانند با مراجعه به واحد خدمات شهری آستارا نسبت به دریافت و نگهداری این حیوانات اقدام کنند.

استمداد از شهروندان مسئولیت پذیر

میثم الوان پور، سخنگوی شورای اسلامی شهر آستارا هم می‌گوید: شهرداری باید با همکاری اداره محیط زیست، مکان مناسبی از شهر را برای نگهداری سگ‌های بلا صاحب اختصاص دهد، بطوری که دسترسی به آن آسان باشد و پس از زنده گیری سگ‌ها به این مکان منتقل شوند.

او اظهار می‌کند: آستارا شهروندان مهربان و دلسوزی دارد و در صورت احداث مکانی برای نگهداری سگ‌ها، مشتاقانه از این موجود زبان بسته حمایت خواهند کرد.

سخنگوی شورای شهر آستارا اضافه می‌کند: در حال حاضر تعدادی از حامیان حیوانات و خیرین اعلام آمادگی کرده‌اند، که در صورت اختصاص مکان مناسبی به سگ‌های بلا صاحب، در تأمین دامپزشک، تغذیه و عقیم‌سازی این حیوانات به شهرداری کمک می‌کنند.

الوان پور می‌گوید: به زودی جلسه‌ای با حضور اعضای شورا، مسئول واحد خدمات شهری شهرداری آستارا و دیگر مسئولان مربوط برگزار و در مورد نحوه جمع آوری و نگهداری سگ‌های بلا صاحب از محدوده شهری تصمیم خواهد شد.

به گزارش ایمنا، شهر بندر مرزی آستارا با ۵۱ هزار و ۵۷۹ نفر جمعیت در غرب استان گیلان و در همسایگی کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

کد خبر 424148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.