چگونه می‌توان شهری سالم‌تر ایجاد کرد؟

بسیاری از عواملی که منجر به بهبود کیفیت زندگی شهرنشینان می‌شود در گرو طراحی شهری قرار دارد؛ در واقع برنامه‌ریزان شهری می‌توانند به کمک تدبیر و طراحی‌های خود موجبات رضایت شهروندان را فراهم آورند و با ایجاد شهرهایی سالم‌تر زیست‌پذیری شهری را افزایش دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بی‌تحرکی، دشمن نسل امروزی است و تنها با توصیه‌های پزشکی تغییر نمی‌کند. با این وجود طراحی شهری می‌تواند به بهترین نحو ممکن این مشکل اساسی را برطرف کند و همگان را به سمت تحرک و نشاط سوق دهد. به عبارت دیگر، طراحان می‌توانند شهرها را به گونه‌ای طراحی کنند تا هم آلودگی هوا را به طور چشمگیری تحت تأثیر قرار دهند و هم با طراحی فضاهای عمومی مردم را به سمت انجام فعالیت‌های جسمی برانگیزند و دسترسی به خدمات ضروری که خود منجر به نشاط و سلامت شهروندی می‌شود را تسهیل کنند. در ادامه به شرح بعضی از کاربردی‌ترین استراتژی‌ها برای داشتن شهرهایی سالم می‌پردازیم.

استفاده از وسایل حمل و نقل پاک

دوچرخه‌سواری علاوه بر این‌که می‌تواند هزینه مصرف سوخت یا استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را ذخیره کند، هزینه‌های درمانی یک شخص را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان داده است که تنها نیم ساعت دوچرخه‌سواری در روز با کاهش حدود ۶۰۰ دلار از هزینه‌های درمانی یک شخص در طول سال همراه است. مقامات شهری می‌توانند با ترویج حمل و نقل غیر موتوری، تغییر کاربری خیابان‌ها برای همه افراد و پیاده‌سازی طرح‌هایی که منجر به بهبود تحرک می‌شود، شهروندان را به سمت دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی سوق دهند. ایجاد مسیرهای امن‌تر برای دوچرخه‌سواران در شهرهایی با پوشش سبز مردم شهر را تشویق می‌کند از وسایل حمل و نقل سبز برای ترددهای داخل شهری بهره گیرند.

مقامات ارشد آمستردام، پایتخت هلند که به پایتخت دوچرخه‌سواری دنیا نیز شهرت دارد، برای برانگیختن مردم خود به دوچرخه‌سواری هزینه زیادی صرف نکرده‌اند و تنها با استفاده از موانعی نوار مانند بخشی کوچک از خیابان‌های سراسر شهر را به دوچرخه‌سواری اختصاص داده‌اند. در واقع طراحان شهری آمستردام با صرف کم‌ترین هزینه در خیابان‌هایی با علامت‌گذاری برای مسیرهای دوچرخه‌سواری موفق شدند میزان ترافیک خودروها را تا ۷۰ درصد کاهش دهند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که افزایش فضا برای وسایل حمل و نقل جایگزین خودرو به طور مستقیم با کاهش ترافیک خودرویی مرتبط است و می‌تواند مقامات رسمی پایتخت هلند را در رسیدن به هدف انتشار کربن صفر تا سال ۲۰۳۰ یاری کند.

افزایش فضاهای عمومی برای ترویج فعالیت‌های جسمی

اگر پارک‌ها و فضاهای عمومی به خوبی طراحی شده باشد و به مقدار کافی در دسترس شهروندان قرار گیرد، می‌تواند مردم را به انجام فعالیت‌های جسمی و در نتیجه کاهش مرض چاقی سوق دهد. باغ‌های مشترکی که در فضای خالی بین خانه‌ها طراحی می‌شود نیز فواید زیادی برای ساکنان اطراف خود دارد و مردم می‌توانند محصولات غذایی خود را به صورت تازه از آن‌جا تهیه کنند، مهارت‌های جدیدی بیاموزند و مهم‌تر از همه این‌که در این فضاها به تعامل با یکدیگر بپردازند و از انزوا در خانه‌های آپارتمانی رهایی یابند.

گروهی از طراحان اهل امارات متحده عربی در تحقیقات خود بر رابطه بین محیط زیست، تغییرات آب و هوایی و تأثیر این دو بر سلامت مردم تمرکز کردند. این معماران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که ساکنان شهری امروز با آن مواجه هستند، در مطالعات خود به بحث در مورد افزایش روزانه مدت زمانی پرداختند که مردم در شبکه‌های مجازی و برنامه‌های کامپیوتری صرف می‌کنند و به این نتیجه رسیدند که طراحی شهری مهم‌ترین نقش را در این خصوص ایفا می‌کند، به این صورت که هر چه جذابیت شهری بیشتر و فضاهای عمومی بهتر طراحی شده باشد، افراد بیشتری را به سمت خود می‌کشاند و در نتیجه مدت زمان صرف شده در فضاهای مجازی محدودتر می‌شود.

افزایش دسترسی به آب سالم

آب پاک پایه و اساس توسعه پایدار شهری به شمار می‌رود. جوامع باید به زیرساخت‌های مناسب برای حفظ یا بهبود آب دسترسی کافی داشته باشند زیرا آب سالم باعث کاهش احتمال ابتلاء به بیماری‌هایی نظیر سل و وبا می‌شود و کیفیت زندگی شهرنشینان را به طور شگفت‌انگیزی افزایش می‌دهد. منابع آب روی کره زمین به حدی زیاد است که نیاز تمام مردم سراسر جهان به آب تازه را تأمین کنند. با این وجود بر اساس گزارشات ارائه شده از سوی سازمان ملل متحد نیمی از جمعیت جهان دست کم به مدت یک ماه در سال با کمبود شدید آب مواجه می‌شود. نابرابری اجتماعی و اقتصادی در کشورهای در حال توسعه مهمترین عامل در کاهش دسترسی مردم به منابع آب است چرا که در این کشورها مردم با کمبود زیرساخت‌های مناسب برای استفاده از آب تازه مواجه هستند و همین امر به نوبه خود اقتصاد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در اینجا می‌توان به نقش طراحی شهری در حل مشکلات مردم پی برد؛ به عنوان مثال، در کشور کنیا یک نیروگاه عظیم خورشیدی احداث شده است که با استفاده از انرژی خورشیدی آب اقیانوس را نمک‌زدایی و به آب آشامیدنی برای بیش از ۳۵ هزار نفر جمعیت تبدیل می‌کند.

کد خبر 424121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.