۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
زوریخ؛ دومین شهر زیست‌پذیر جهان

در سال ۲۰۱۹ زوریخ با جمعیتی بیش از ۴۰۰ هزار نفر به عنوان یکی از زیست‌پذیرترین شهرهای جهان شناخته شد؛ این شهر در سال گذشته جایگاه چهارم را در لیست بهترین شهرهای جهان برای زندگی به خود اختصاص داده بود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سالانه بر اساس معیارهایی نظیر نرخ جرم و جنایت، هزینه مسکن، آب و هوا، کیفیت مراقبت سلامت، زیرساخت‌ها، آموزش و سطح فساد بهترین شهرهای جهان از لحاظ زیست‌پذیری انتخاب می‌شود. در سال گذشته برای اولین بار معیارهای جدیدی هم‌چون میانگین مدت زمان فعالیت کارکنان، سن ساکنان و سیستم‌های حمل و نقل نیز برای این انتخاب در نظر گرفته شد. نتیجه اینکه در سال ۲۰۱۹ شهرهای اروپایی حدود ۵۰ درصد از بهترین شهرهای جهان را تشکیل داد. این در حالی است که ونکوور به عنوان تنها کشور در آمریکای شمالی در لیست شهرهای برتر جهان شناخته شد و هیچ کشوری از آمریکای جنوبی در این لیست قرار نگرفت.

در سال گذشته زوریخ بزرگ‌ترین شهر سوئیس، پس از وین اتریش، جایگاه دوم جهان را از لحاظ زیست‌پذیری از آن خود کرد؛ شهری که در امتداد سواحل زیبای دریاچه‌های اطراف رشته‌کوه آلپ قرار گرفته است و چشم‌اندازهای بی‌نظیر آن در اطراف دریاچه سالانه میزبان گردشگران بیشماری از سراسر جهان است. مقامات رسمی زوریخ ضمن حفظ نگرش‌های باستانی خود سعی کرده‌اند رویکردی آینده‌نگر در پیش گیرند و هر چه بیشتر کیفیت زندگی شهروندان خود را مطابق با رفع نیاز روز افزایش دهند. تمیزی بی‌نظیر، شور و هیجان در گوشه و کنار شهر و امکانات شهری نظیر کافه‌ها و فروشگاه‌های منحصربه‌فرد کسالت را از زوریخ دور می‌کند و گردشگران را به افزایش مدت زمان سفر در این شهر زیبا متمایل می‌کند.

با وجود ویژگی‌های مثبت فراوانی که شهرهای سوئیسی، به خصوص زوریخ دارد، محدودیت‌هایی نیز بر زندگی مردم آنجا حاکم است که ظاهراً از دید مسئولان برای انتخاب بهترین شهرهای جهان پنهان مانده است. به عنوان مثال هرچند تحصیلات دانشگاهی در سوئیس کاملاً رایگان است بیشتر دانش‌آموزان دبیرستانی نقشی در انتخاب رشته خود ایفا نمی‌کنند و معلمان از همان دوازده سالگی، اغلب بر اساس عملکرد کلاسی و اختلافات نژادی مشخص می‌کنند که هر دانش‌آموز در دانشگاه باید فراگیری چه رشته‌ای را دنبال کند، حتی نوه‌های مهاجران باید به مدت ۱۲ سال درخواست پناهندگی بدهند تا به عنوان شهروند این کشور شناخته شوند و همین امر جامعه‌ای طبقه‌بندی شده ایجاد کرده است که در آن دستمزدهای بالا رکود اجتماعی را جبران می‌کند و بسیاری از مراکز تجاری آن نیروهایی را بکار گرفته‌اند که برای انجام وظیفه خود آموزش کافی ندیده‌اند و از مهارت بسیار پایینی برای انجام کار برخوردار هستند. با وجود چنین معایب بزرگی زوریخ همچنان به عنوان دومین شهر زیست‌پذیر دنیا شناخته می‌شود.

مسائل ذکر شده بدون شک چالش‌های جدیدی در معیارهای انتخاب شهرهای برتر جهان به وجود می‌آورد؛ به راستی شهرها بر چه اساسی به عنوان زیست‌پذیرترین نقاط دنیا شناخته می‌شود؟ مقاماتی که شهرها را از لحاظ کیفیت زندگی طبقه‌بندی می‌کنند در واقع می‌خواهند با استفاده از داده‌ها، بی‌طرفی و عدالت خود را به تصویر بکشند اما کار آن‌ها به گونه‌ای است که گویی کاپوت یک ماشین را بالا می‌زنند تا عملکرد موتور آن را آشکار کنند (از ظاهر راجع به باطن قضاوت می‌کنند). در واقع، آن‌ها یک جهان‌بینی را از جنبه‌ای خاص مورد بررسی قرار می‌دهند که این جنبه عاری از فرضیه‌های تأیید شده در مورد افرادی است که آن‌ها مورد خطاب قرار می‌دهند.

علاوه بر این در انتخاب شهر زیست‌پذیر، مقرون‌به‌صرفه بودن مسکن به طور جدی در نظر گرفته می‌شود با این حال مسائلی هم‌چون هزینه دسترسی به موسیقی‌های زنده، رستوران‌های منحصربه‌فرد و دیگر امکانات مورد توجه قرار نمی‌گیرند. به عبارت دیگر میان هزینه مسکن و دیگر امکانات شهری تعادلی وجود ندارد. البته این کار همیشه بد نیست و کسانی که از توانایی کافی برخوردار هستند می‌توانند ضمن تهیه خانه‌های ارزان‌قیمت از رفتن به رستوران‌های مجلل و سالن‌های کنسرت گران‌قیمت لذت ببرند. بنابراین، طبقه‌بندی شهرها در لیست زیست‌پذیرترین مکان‌های دنیا بر اساس دیدگاه‌های گروهی از افراد خاص صورت می‌گیرد که می‌تواند از نظر سایر مردم قابل قبول نباشد.

کد خبر 424120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.