آیا پروتکل‌های بهداشتی در مدارس اصفهان رعایت می‌شود؟

وضعیت مدارس اصفهان در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی سوالی است که ذهن بسیاری از دانش آموزان و والدین آنها را برای حضور در مدرسه هر چند برای رفع اشکال و در کوتاه مدت درگیر کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز گذشته و پس از حدود سه ماه تعطیلی مدارس کشور، دانش آموزان مجاز به مدرسه رفتن شدند، البته این حضور الزامی نبوده و تنها دانش آموزانی که نیاز به رفع اشکال در درس هایشان دارند می‌توانند از حضور معلمان در مدرسه بهره برده و رفع اشکال کنند.

اما نباید از نظر دور داشت که بازگشایی مجدد هرچند برای رفع اشکال کورسوی امیدی برای دانش آموزانی است که توان خرید و استفاده از گوشی هوشمند برای نصب "شاد" را نداشتند که البته تعداد آنها نیز کم نبود و حضور آنها در برخی از مدارس ناحیه چهار و پنج آموزش و پرورش اصفهان بیشتر دیده می‌شد. حضور اتباع دانش آموز در مدارس نیز پررنگ‌تر از دانش آموزان ایرانی بود.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای بازگشایی کنونی مدارس الزامی است که ستاد ملی مبارزه با کرونا برای وزارت آموزش و پرورش مقرر کرده و دستورالعمل آن چند روزی است به مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شده و مدارس ملزم به اجرای آن شدند ضمن اینکه اعتباری نیز به مدارس برای تهیه اقلام مورد نیاز بهداشتی اختصاص یافت.

بررسی‌های میدانی خبرنگار ایمنا از مدارس شهر اصفهان بیانگر برخی کاستی‌ها در آن‌ها است، البته نباید نادیده بگیریم که اغلب مدارس ابتدایی نه تنها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده بلکه برنامه‌ریزی‌هایشان به گونه‌ای بوده که برای هر دانش آموز ساعتی خاص را مشخص کرده تا در مدرسه حضور داشته باشد و از هر گونه تجمع جلوگیری شود.

البته باید توجه داشت که والدین دانش‌آموزان دوره ابتدایی خود تاکید بر تأمین تجهیزات بهداشتی برای فرزندانشان دارند، یکی از والدین این دانش آموزان که در حیاط مدرسه ابتدایی پسرانه در ناحیه پنج آموزش و پرورش منتظر بازگشت پسرش از کلاس درس است می‌گوید: "ساعات حضور دانش آموزان در کلاس برنامه ریزی شده بود، با مادران همکلاسی‌های پسرم قرار گذاشتیم که خودمان برای فرزندانمان ماسک و دستکش تهیه کنیم چون احتمال می‌دادیم که مدرسه توان تأمین ماسک و دستکش برای همه دانش آموزان را نداشته باشد، اما ضد عفونی فضا با توجه به بازدیدی که داشتیم مناسب بود."

مدیر این مدرسه ابتدایی پسرانه در خصوص شیوه رفع اشکال و حضور دانش‌آموزان در مدرسه، اظهار می‌کند: برای همه کلاس‌ها برنامه ریزی شده و از آنجا که همه دانش‌آموزان نیاز به رفع اشکال ندارند و همان آموزش‌های مجازی برای آنها کافی بوده در هر کلاس تعداد کمی دانش آموز اشکال داشتند که نحوه حضورشان را در فضای مجازی به اطلاع والدین‌شان رساندیم تا در کلاس‌ها تجمعی نداشته باشیم.

این مدیر مدرسه ابتدایی پسرانه با اشاره به اینکه در زمان آلودگی هوا هم تجربه آموزش و تدریس در فضای مجازی را داشته‌اند، تصریح کرد: در هر کلاس در یک ساعت تنها دو دانش‌آموز آموزش می‌بینند و این روند تا پایان ساعت مدرسه تکرار می‌شود و در هر ساعت دو دانش‌آموز با رعایت فاصله در کلاس حضور دارند و اشکالات آنها رفع می‌شود.

وی در انتقاد به بازگشایی مدارس می‌گوید: همه مدارس و همه اولیا شرایط یکسان ندارند و این بازگشایی مدارس و به خصوص حضوری بودن آزمون‌ها در پایه نهم به شدت کار اشتباهی است امکان دارد تعداد زیادی دانش‌آموز در مدرسه باشند و از آنها توقع رعایت فاصله یا اصول بهداشتی را داشته باشید.

این مدیر مدرسه در تشریح این موضوع می‌افزاید: همه والدین خودروی شخصی ندارند حتی اگر داشته باشند هم وقت بردن و آوردن دانش‌آموزان پایه نهم را ندارند همه خانواده‌ها هم تمکن مالی ندارند که با اسنپ یا آژانس فرزند خود را به مدرسه برسانند و واقعاً بسیاری از خانواده‌ها در این زمینه مشکل دارند علاوه بر آن برخی معلمان خودشان به بیماری کرونا دچار شدند یا بیماری‌های زمینه‌ای دیگری چون دیابت یا فشارخون دارند که حاضر شدن در اجتماع برای آنها چندان مناسب نیست اگر کودکی دچار این بیماری شد چه کسی جوابگو خواهد بود.

رعایت بهتر پروتکل‌های بهداشتی در مدارس دخترانه

مدارس ابتدایی دخترانه گویا رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی‌تر گرفته‌اند، در ورودی تعداد زیادی از این مدارس میزی که روی آن اسپری ضد عفونی کننده، تب سنج، ژل ضدعفونی کننده و دستمال کاغذی قرار دارد، دیده می‌شود.

مدیر مدرسه از پنجره اتاقش با والدینی که منتظر فرزندانشان هستند، گفت‌وگو می‌کند. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها در هر ساعت در کلاس درس تنها پنج دانش آموز اجازه حضور دارند و مدیر مدرسه بر روی این مساله تاکید جدی دارد.

دانش‌آموزان با ماسک، معلمان بدون ماسک!

حال و هوای یک دبستان پسرانه در ناحیه سه آموزش و پرورش اصفهان گویای برخی کاستی‌ها از سوی مدیر مدرسه است، دراین مدرسه خبری از اقلام بهداشتی نیست اما بابای مدرسه که جلوی درب ورودی راهروی مدرسه ایستاده و اجازه ورود والدین به راهرو را نمی‌دهد می‌گوید دیروز مدرسه را ضد عفونی کرده‌اند.

دانش‌آموزان این مدرسه از دو مدرسه دیگر سن بیشتری دارند و همان تعداد محدودی که در مدرسه دیده می‌شوند همگی تنها ماسک دارند که باز هم والدین می‌گویند مدرسه به آنها اعلام کرده بدون ماسک حضور نیابند اما آنچه از پنجره دفتر مدیر مدرسه دیده می‌شود، هیچیک از معلمان ماسک و دستکش ندارند.

مدیر این مدرسه پسرانه با این ادعا که گندزدایی که در این مدرسه شده در هیچ مدرسه‌ای نشده می‌گوید: نیروهای شهرداری را برای ضدعفونی این مدرسه به کار گرفتیم که همه نقاط مدرسه اعم از سرویس‌های بهداشتی، راهروها و کلاس‌ها به طور کامل شستشو شده است.

وی با بیان اینکه بعد از آموزش دوباره مدرسه ضدعفونی می‌شود، می‌افزاید: به دانش‌آموزان اعلام کرده‌ایم با ماسک و دستکش وارد شوند و اگر هم بدون اینها بیایند خودمان به آنها اقلام بهداشتی را می‌دهیم، امروز تنها دو کلاس برای رفع اشکال آمده‌اند و حدود سه یا چهار دانش‌آموز بیشتر در هر کلاس نیستند و قطعاً در صورت تعداد زیاد دانش‌آموزان اجازه حضور حداکثر بیشتر از ۱۰ دانش‌آموز را به هر کلاس نمی‌دهیم.

پروتکل‌های بهداشتی در مقطع متوسطه جدی گرفته نمی‌شود

یک دبیرستان پسرانه دوره اول متوسطه در ناحیه دو آموزش و پرورش اصفهان هیچ قید و بندی برای حضور دانش آموزانش تعریف نکرده نه از ورود کسی جلوگیری می‌شود، نه معلمان ماسک و دستکش دارند و نه میزی برای اقلام بهداشتی وجود دارد، گویا دوره متوسطه اعتقادی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ندارد.

مدیر این مدرسه می‌گوید: وزیر بهداشت اعلام کرده بود تا پایان ماه رمضان نباید مدارس باز می‌شدند و این بازگشایی هم رسمی نیست الزامی هم به حضور دانش‌آموزان نیست.!

وی در خصوص ضدعفونی مدرسه می‌گوید: معلمان ما در مدرسه هستند و اگر دانش‌آموزی آمد رفع اشکال را برای آنها انجام می‌دهند.

خانواده مسئول رعایت پروتکل‌های بهداشتی است!

معاون یک دبیرستان دخترانه ناحیه پنج اما دیدگاه جالبی در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس دارد: "رعایت پروتکل‌های بهداشتی با خانواده است و دانش‌آموز باید خود رعایت موارد بهداشتی را داشته باشد، تاکید ما هم برای رفع اشکال بیشتر پایه دوازدهم است چرا که این پایه حساسیت بیشتری دارد البته آموزش و پرورش به ما ابلاغ کرده است که رفع اشکال را تنها برای دانش‌آموزانی که به آموزش در فضای مجازی دسترسی نداشتند برگزار کنیم! "

کد خبر 424116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.