اسرائیل به دنبال حمله نظامی به ایران بود؟

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می‌پردازد:

خاتمی کدام جریان اصلاح طلب را رهبری خواهد کرد؟

عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درباره انتقادات به اصلاح‌طلبان و تحلیل برخی مبنی بر پایان یافتن عمر سیاسی این جبهه گفت: اصلاح‌طلبان به ویژه بعد از دوم اسفند خودشان باید ابتکار عمل را به نحوی به دست بگیرند. هم اصلاح‌طلبان و هم شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، باید ارزیابی‌هایی را انجام دهند و تکلیفشان را برای آینده مشخص کنند.

وی با بیان اینکه بعد از سخنرانی خاتمی مرز بین اصلاح‌طلبان جامعه‌محور و حکومت‌محور مشخص خواهد شد، اظهار کرد: از این به بعد یک جبهه مستقل به اسم اصلاح‌طلبی نداریم، خاتمی اصلاح‌طلبان جامعه محور را نمایندگی خواهد کرد و از این به بعد گفتمان اصلاح‌طلبی در اصلاح‌طلبان جامعه محور دیده خواهد شد.

ناصری درباره تفاوت بین اصلاح‌طلبان حکومت محور و اصولگرایان سنتی توضیح داد: به نظر من تفاوتی بین اصلاح‌طلبان حکومت محور و اصولگرایان معتدل از این به بعد وجود نخواهد داشت‌. اصلاح‌طلبان حکومت‌محور با اصولگرایان سنتی از این به بعد یک مسیر خواهند رفت. عمده نقش اصلاح‌طلبان جامعه‌محور تنظیم مناسبات با مردم جامعه است و از این به بعد به، صندلی قدرت و حکومت، نباید فکر کنند. فاصله بین حکومت و جامعه مدنی فاصله معناداری است و دیگر نمی‌توان مثل گذشته محرم ماند و بازی کرد.

آغاز پوست‌اندازی در جریان اصلاحات؛ گردهمایی سراسری بعد از ماه رمضان

محمدرضا خباز درباره انتخاب اصلاح طلبان میان محمدجواد ظریف و محسن هاشمی رفسنجانی برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: صحبت درباره انتخاب کدام شخصیت و چهره، اینکه شناخته شده باشد یا نباشد و یک مرتبه مطرح شود، خیلی اهمیت ندارد. نخست باید جریان اصلاحات یک تصمیم مهم و راهبردی بگیرد.

وی افزود: حمایت‌های بی دریغ اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶، باعث شد عده‌ای همه کاسه و کوزه‌های را سر اصلاح طلبان می‌شکنند. همه ناکامی‌ها را به پای اصلاح طلبان می‌نویسند و کامیابی‌ها را به اسم خود و جریان خودشان می‌گذارند بنابراین نوعی بی رغبتی داخل جامعه به وجود آمده است و نمونه اش را در انتخابات مجلس شاهد بودیم که مردم در کل کشور ۴۲ درصد مشارکت کردند.

عضو شورای حزب اعتماد ملی با بیان اینکه ۵۸ درصد مردم امیدی به اصلاح امور از کانال قوه مقننه ندارند، یادآور شد: اصلاح طلبان در این شرایط باید تغییر رویه بدهند، اگر بر مبنای روش‌ها گذشته وارد انتخابات ۱۴۰۰ شوند، مطئمنا نتیجه‌ای بهتر از انتخابات مجلس یازدهم برای شأن رقم نخواهد خورد. تا فرصت از دست نرفته، اصلاح طلبان بعد از ماه رمضان و رفع ممنوعیت اجتماعات به محوریت رئیس دولت اصلاحات تشکیل دهند و مانیفست خود را تدوین کنند تا یک پوست اندازی اساسی در این جریان سیاسی اتفاق بیفتد. یعنی تجربه گذشته را داشته باشند اما روش گذشته را کنار بگذارند.

خبرهای عضو موتلفه از جلسات اصولگرایان برای ریاست مجلس

حمیدرضا ترقی، در خصوص وحدت نظر اصولگرایان در خصوص ریاست مجلس یازدهم، اظهار کرد: جریان اصولگرا به وحدت نزدیک شده و جلسات خوب و پخته‌ای داشتند، به خصوص راجع به جایگاه رئیس مجلس، وظایف مجلس و همچنین چارچوبی که باید رعایت کنند تا همه بتوانند رأی خود را روی یک نفر که می‌تواند این وظایف را به درستی انجام دهد، متمرکز کنند.

وی افزود: قرار شده قبل از هفتم خرداد یعنی تا آخر ماه، فراکسیون نیروهای انقلابی که شورای آن تشکیل شده، جلسه دیگری برگزار کند و در آنجا تصمیم نهایی را بگیرند. هر کس که در آن جلسه رأی بالاتری به دست آورد، بقیه تلاش کنند به نفع آن یا کنار بروند یا رقابت در حد محدود صورت بگیرد و جنبه انتخاب هم داشته باشد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در خصوص تاکید حزب موتلفه برای ریاست میرسلیم در مجلس، گفت: حزب به عنوان یک وظیفه و کارکرد حزبی باید روی نامزدی که مطابق با شاخص‌های آن است، پافشاری کند، اما در ائتلاف نتیجه آن است که مجموعه نیروهای انقلاب و فراکسیون تصمیم می‌گیرند و تابع آن است، اما تا وقتی که تصمیم جمعی گرفته نشده، باید پیشنهاد خود را بدهند و اولویت‌ها را مشخص کند.

وقتی سردار سلیمانی راهبرد جنگی اسرائیل را تغییر داد

حسین اکبری، رئیس مرکز مطالعات مجمع جهانی بیداری اسلامی با اشاره به رویکرد جمهوری اسلامی ایران برای آزادسازی فلسطین از سیطره رژیم صهیونیستی، گفت: امام خمینی (ره) در دوران مبارزاتی خودش و حتی نواب صفوی برای مبارزه با اسرائیل گام‌های برداشتند؛ حتی پنج هزار نفر آن زمان در تهران ثبت نام کردند و آماده شدند که برای دفاع از فلسطین در قدس حضور یابند.

این تحلیلگر مسائل فلسطین با اشاره به نقش حاج قاسم در موضوع قدس، گفت: نقش سردار شهید سلیمانی، نقش محوری بود. ایشان شعار راهبردی امام (ره) (مبارزه به جای مذاکره) را در میدان عملیاتی کرد. سال ۲۰۰۰ میلادی برای اولین بار اسرائیل لبنان را ترک کرد. کسی باور نمی‌کرد اسرائیل اگر به لبنان حمله کند، عقب‌نشینی بکند، یعنی باور نظامی و سیاسی در این‌باره وجود نداشت که اسرائیل به عقب بازگردد. شکست اسرائیل در لبنان که با قرار گرفتن سردار سلیمانی در کنار سید حسن نصرالله روی داد، موجب شد تا بخش عمده‌ای به این باور شکست‌پذیری صهیونیست‌ها برسند.

وی ادامه داد: آنها پس از این شکست‌ها جنگ سوریه را به راه انداختند و تمام توان خود را به کار گرفتند تا حاشیه امنیتی برای اسرائیل ایجاد کنند. آنها با راه‌اندازی جنگ سوریه قصد داشتند پس از شکست حزب‌الله یا حماس به ایران حمله کنند چرا که طرح خاورمیانه بزرگ را هم دنبال می‌کردند.

جلسه برای انتخاب رئیس پارلمان

زاکانی که ریاست کارگروه اجرایی فراکسیون مردمی نیروهای انقلاب را به عهده دارد در نشست خبری‌اش درباره ساز و کار این فراکسیون توضیح داده است. او گفت: فراکسیون اکثریت مجلس متشکل از نمایندگانی است که ائتلاف نیروهای انقلاب در انتخابات مجلس یازدهم آن‌ها را معرفی کرد که بالغ بر ۲۰۷ نفر از این نمایندگان متعلق به ائتلاف هستند. در کنار آن، چند نفر از افرادی که جبهه پایداری معرفی کرده بود و عضو ائتلاف نبودند نیز به‌عنوان اعضای ثابت فراکسیون مد نظر قرار گرفته شده‌اند.با توجه به اقبالی که جمع مستقلین برای حضور در فراکسیون اکثریت دارند، یک فراکسیون بالغ بر ۲۴۰ نفر را در مجلس یازدهم داشته باشیم که اسم آن هم فراکسیون مردمی انقلاب اسلامی پیشنهاد شده است.

زاکانی با بیان اینکه به‌علت کرونا امکان گردهم آمدن این افراد در تهران فراهم نشد، تصریح کرد: قرار شد به ازای هر پنج نفر یک نفر از هر حوزه انتخابیه به ائتلاف معرفی شود و مجموعاً ۶۲ نفر به عنوان شورای موقت فراکسیون اکثریت مجلس معرفی شدند. هفته گذشته جلسه پرشوری برگزار شد و ۵۹ نفر در جلسه شرکت کردند که در این جلسه چهار کارگروه اعم از کارگروه تنظیم برنامه مجلس یازدهم، کارگروه تغیر آئین‌نامه مجلس و کارگروه تغییر مؤلفه‌های نحوه اجرایی شدن تبصره ۱ ماده ۳۶ آئین نامه که مربوط به تقسیم کمیسیون‌های مجلس است و کارگروه اجرایی، مشخص شدند که برای کارگروه اجرایی رأی گیری شد.

زاکانی ادامه داد: مقرر شد پنجشنبه یکم خرداد در دو نوبت صبح و عصر، نشستی برای نمایندگان عضو فراکسیون انقلاب داشته باشیم. از اعضای شورای موقت استمداد شد که آیا رؤسای پیشنهادی و نواب رئیس پیشنهادی را دعوت کنیم یا خیر؟ که بنا شد بعد از نظرخواهی از این ۶۲ نفر، همه افرادی که در مظان انتخاب هستند به جلسه روز پنجشنبه دعوت شوند تا برنامه‌های خودشان را بیان کنند.

کد خبر 424110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.