کاهش تولید زباله‌های عفونی در بجنورد

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری بجنورد گفت: شیوع ویروس کرونا و فعالیت کمتر مراکز درمانی و مطب پزشکان، باعث کاهش قابل توجه تولید زباله‌های عفونی در مرکز استان خراسان شمالی در سه ماه گذشته شده است

به گزارش ایمنا، روح الله عظیمی اظهار کرد: قبل از شیوع ویروس کرونا، میانگین تولید زباله عفونی در درمانگاه‌ها، کلینیک‌های تخصصی، آزمایشگاه‌ها و مطب پزشکان حدود ۶.۵ تن در ماه بود که این میزان در ماه‌های گذشته کاهش داشته است.
وی گفت: میانگین ماهانه تولید زباله در اسفندماه سال گذشته چهار تن و در فروردین ماه امسال دو تن و ۷۶۰ کیلوگرم بوده که این میزان به ترتیب برابر ۶۱ و ۴۲ درصد زباله تولیدی در ماه‌های قبل از شیوع کرونا بوده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری بجنورد کاهش مراجعات مردم به پزشک و تعطیلی عمده مطب‌ها را از دلایل این کاهش برشمرد و گفت: بیشترین کاهش تولید در اسفندماه مربوط به مطب پزشکان عمومی با ۳۲ درصد و در فروردین ماه متعلق به دندان‌پزشکان با ۹۰ درصد کاهش بوده است.

عظیمی افزود: کمترین میزان کاهش تولید زباله را مراکز بهداشت و خدمات پرستاری داشته اند که به ترتیب ۱۸ و ۴۵ درصد در ماه‌های اسفند و فروردین ماه نسبت به ماه‌های قبل از کرونا کاهش یافته که این بیانگر آن است که مراجعه به مراکز دولتی خیلی کاهش نداشته است.

وی با بیان اینکه ترس از کرونا باعث کاهش مراجعات مردمی و در نتیجه کاهش تولید زباله عفونی شده است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که در مراکز بیمارستانی نیز مجموع زباله‌های عفونی و غیر عفونی، به فرض آلوده بودن، افزایش چندانی نداشته است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری بجنورد افزود: بر این اساس در ماه‌های قبل از کرونا میانگین تولید زباله عفونی در بیمارستان‌های بجنورد یک تن و ۷۰۰ کیلوگرم بوده که در ماه‌های کرونایی، میانگین تولید زباله عفونی و غیر عفونی به دو تن و ۳۰۰ کیلوگرم رسیده که احتمالاً به دلیل تجمیع با زباله‌های عادی افزایش یافته است.

عظیمی یادآور شد: در حال حاضر زباله‌های عفونی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در محل کوه بابا موسی با کمی فاصله به صورت حفر ترانشه و پوشش مختصر دفن می‌شود و خیلی نمی‌توان کار خاصی روی آنها انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: پسماندهای عفونی در درازمدت اثرات نامطلوبی بر محیط زیست و سلامت انسان می‌گذارد، بنابراین باید به مساله بی خطرسازی پسماندهای پزشکی و عفونی توجه بیشتری شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری بجنورد در رابطه با دفن گاه جدید زباله این شهر نیز گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار بود دفن گاه زباله از دامنه بابا موسی به مسیر جاده بجنورد - گیفان انتقال یابد که شرایط عمرانی این پروژه در محل جدید آماده شده است، اما به دلیل آماده نشدن شرایط اجتماعی هنوز این طرح قابل اجرا نیست.

منبع: ایرنا

کد خبر 424067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.