زیست‌پذیرترین شهر جهان چه ویژگی‌هایی دارد؟

بر اساس شاخص زیست‌پذیری جهانی واحد اطلاعات اکونومیست، با پشت سر گذاشتن ملبورن استرالیا که شش سال متوالی در جایگاه نخست قرار داشت، وین برای دومین سال پیاپی به‌عنوان بهترین شهر جهان برای زندگی شناخته شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شاخص زیست‌پذیری جهانی واحد اطلاعات اکونومیست، سالانه بر اساس معیارهایی نظیر خدمات مراقبت سلامت، پایداری، زیرساخت، فرهنگ، آموزش و محیط زیست برای هر شهر امتیازی از ۱۰۰ مشخص و میزان زیست‌پذیری آن را اعلام می‌کند. بر اساس این معیارها، در سال ۲۰۱۹ وین به عنوان بهترین شهر جهان برای زندگی انتخاب شد و پس از آن شهرهایی از استرالیا، ژاپن و کانادا در لیست ۱۰ شهر زیست‌پذیر برتر دنیا قرار گرفت. کلان‌شهرهایی هم‌چون اوکلند در نیوزلند، هلسینکی در فنلاند و هامبورگ در آلمان، که پیش از این در رده‌های برتر شهرهای زیست‌پذیر دنیا قرار داشتند، اکنون با کاهش کیفیت زندگی مواجه شده‌اند. سوال اینجاست که چه ویژگی‌هایی شهرها را در این لیست قرار می‌دهد و طراحان شهری چه درس‌هایی می‌توانند از وجوه مشترک میان این شهرها بگیرند؟ در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

نقش زیرساخت‌ها در پیشبرد سبک زندگی سالم

ترددهای طولانی‌مدت رفاه انسان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. همان‌گونه که تحقیقات ثابت کرده است مسیرهای طولانی بر سلامت روانی تأثیر منفی می‌گذارد و باعث کاهش بهره‌وری کارآفرینان می‌شود. بنابراین شهری که در آن همه مردم به طور برابر به فضاهای سبز، اماکن عمومی، سیستم‌های حمل و نقل کارآمد و امکانات درمانی دسترسی دارد، به طور رایج در لیست شهرهای زیست‌پذیر و سالم قرار می‌گیرد. در بخش حمل و نقل عمومی شهرهای وین و توکیو به لحاظ قابلیت دسترسی، کارآمدی و امنیت در لیست برترین شهرهای جهان قرار گرفته‌اند. بدیهی است که حمل و نقل عمومی کارآمد سلامت عمومی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد چرا که ترویج عادات سالم و کاهش آلودگی هوا را به دنبال دارد. زیرساخت‌ها همچنین نقش مهمی در قابلیت دسترسی به اماکن تفریحی و رفاهی ایفا می‌کند، به عنوان مثال بیش از ۵۰ درصد از کلان‌شهر وین از فضاهای سبز تشکیل شده است. در این شهر از جنگل‌ها و پارک‌ها گرفته تا باغ‌ها و تاکستان‌ها همگی لحظات خوشی را برای گذراندن اوقات فراغت در اختیار شهروندان قرار می‌دهد.

قابلیت دسترسی به مسکن و امکانات

یک شهر زیست‌پذیر امکان دسترسی آسان به مسکن مناسب و مقرون‌به‌صرفه را برای تمامی شهروندان خود فراهم می‌آورد. آپارتمان‌های وین به خاطر روشنایی خیره‌کننده و اتاق‌های بزرگ، کفپوش‌های چوبی، نماهای زیبای بیرونی و مهم‌تر از همه قیمت مناسب در سراسر دنیا شهرت دارد. پایتخت اتریش همچنین به خاطر سیستم‌خانه‌سازی اجتماعی منحصربه‌فرد خود در لیست شهرهای برتر جهان از نظر کیفیت زندگی قرار گرفته است. بیش از ۶۰ درصد از جمعیت این شهر در آپارتمان‌های یارانه‌ای زندگی می‌کنند. معماران اتریشی با در نظر گرفتن افراد طبقه کارگر، ساختمان‌هایی به سبک ثروتمندان برای آن‌ها طراحی کرده‌اند.

امکان ایجاد ارتباط در محیط‌های شهری

فضاهای شهری نقش مهمی در ایجاد ارتباط بین شهروندان ایفا می‌کند. به عنوان مثال منطقه نوربرو در کپنهاگ دانمارک نمونه‌ای واقعی از محله‌هایی است که پیش از این هیچ فضایی برای گردهم‌آیی‌های عمومی در آن وجود نداشت تا این‌که یک معمار و طراح مشهور دانمارکی در همکاری با گروهی از معماران محلی ساکن منطقه با ایجاد فضاهایی کوچک امکان برقراری تعاملات اجتماعی مردم در این آن را به طور چشمگیری افزایش داد.

کد خبر 424051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.