۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۱
باغ‌شهری در دامان زاگرس

آرمیده در دامان سلسله جبال غربی ایران، شهری است زیبا و کهن که تن‌پوش سبز بر بلندای آن خودنمایی می‌کند. این شهر به باغی بزرگ مانند است که ساختمان‌ها و خیابان‌ها را در دل خود جای داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فضای سبز از مهم‌ترین عناصر تشکیل دهنده بافت شهری است. شهروندان به فضایی با نشاط برای استراحت و تفرج نیاز دارند تا ساعاتی از روز را فارغ از هیاهو و جنجال زندگی شهری در آن بگذرانند. فضای سبز، باغ‌ها و بوستان‌ها ریه‌های تنفسی و بستری امن برای تهویه هوای شهرهاست، اما در کنار همه این مزیت‌ها استفاده درست و بجا از فضاهای سبز شهری، تأثیر زیادی در جذب گردشگر و توریست دارد.

فضای سبز، مهم‌ترین بخش منظر شهری

علی بهرامی، کارشناس محیط زیست شهری در خصوص فضای سبز شهر قزوین می‌گوید: کاشت درختان کم مصرف و مقاوم در برابر بی آبی، استفاده از روش‌های نوین آبیاری به جای روش غرقابی و استفاده محدود از سموم دفع آفات، از راهکارهای علمی و کارآمد برای توسعه فضای سبز شهری است.

او می‌گوید: آنچه منظر شهری را زیبا می‌کند، مکان یابی اصولی برای فضای سبز در مبلمان شهری است که در جذب توریست و گردشگران تا حد زیادی اثرگذار است.

کارشناس محیط زیست شهری ادامه می‌دهد: فضای سبز و باغستان‌ها پس از مدتی محلی برای چرخه زیست جانوری و اکولوژی می‌شود، بنابراین اگر به درستی مدیریت نشود می‌توانند به فضای سبز و محیط زندگی انسانی آسیب بزند.

بهرامی خاطرنشان می‌کند: قزوین دارای دو هزار و ۵۰۰ هکتار باغستان سنتی است که در گذشته مساحت آن‌ها پنج برابر حال حاضر بوده است؛ این اراضی علاوه بر تعدیل دما و تولید اکسیژن به عنوان ریه‌های تنفسی شهر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او ادامه می‌دهد: آنچه امروز در فضای سبز مورد توجه کارشناسان است میزان مصرف آب و هزینه نگهداری آن است تا بتوانند با صرف کمترین هزینه و آب، بیشترین سطح فضای سبز را برای شهروندان تأمین کنند.

قزوین از شهرهای فلات مرکزی ایران است با آب و هوایی سرد و کوهستانی که زمینه مناسبی برای توسعه فضای سبز شهری دارد. این شهر به پشتوانه فضای سبز زیبا و وسیع خود به یکی از مقاصد گردشگری و الگویی برای دیگر شهرها در این زمینه تبدیل شده است.

سرانه فضای سبز شهری قزوین به سرانه ملی نزدیک است

حمیدرضا رحمانی، سرپرست پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قزوین با بیان این که فراهم کردن ابزار و امکانات برای استفاده شهروندان با نگاه عدالت محور یکی از اهداف اصلی سازمان پارک‌ها و فضای سبز در قزوین است، می‌گوید: این شهر قابلیت‌های خوبی در حوزه پارک‌ها و فضای سبز دارد و شهروندان تغییرات اساسی در توسعه پارک‌ها و فضای سبز را در قزوین به وضوح مشاهده می‌کنند.

سرپرست پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قزوین با اشاره به سرانه فضای سبز در این شهر، تصریح کرد: مساحت فضای سبز درون شهری و برون شهری قزوین با احتساب ۳۳۰ هکتار مساحت بوستان ملی بارجین شش میلیون و ۲۸۳ هزار و ۵۱۳ مترمربع و سرانه فضای سبز در آن ۱۴.۹۹ مترمربع است.

رحمانی با بیان اینکه مساحت فضای سبز درون شهری دو میلیون و ۹۳۸ هزار و ۵۱۲ مترمربع است، خاطرنشان می‌کند: بدون در نظر گرفتن مساحت بوستان باراجین سرانه فضای سبز در این شهر ۷.۰۶ مترمربع است؛ البته مساحت فضای سبز معابر ۶۰۱ هزار و ۱۴۱ مترمربع، مساحت لچکی ها و قطعات کوچک ۸۳ هزار و ۵۹۹ مترمربع است.

او اضافه کرد: در شهر قزوین ۷۳ بوستان وجود دارد که ۴۸ بوستان دارای بازیگاه کودک است.

سرپرست پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قزوین عنوان کرد: با هدف توسعه عدالت اجتماعی در توزیع امکانات شهری، در جنوب شهر طرح‌های زیادی اجرا شده که در مصوبات شورا و بودجه سال ۱۳۹۹ نیز اعتبارات قابل توجهی به آن اختصاص داده شده است.

رحمانی با بیان اینکه مساحت فضای سبز میادین شهری ۱۲۲ هزار و ۱۰۴ مترمربع و مساحت کمربند سبز قزوین ۷۵۰ هزار مترمربع است، تصریح می‌کند: سرانه تفرجگاهی قزوین با داران بودن دو هزار و ۵۰۰ هکتار باغستان و ۸۴۱ هزار و ۳۶۵ مترمربع بوستان ۲.۰۲ مترمربع است.

رحمانی عنوان می‌کند: ۹۵ درصد آب مورد نیاز برای فضای سبز قزوین آب خام و غیر شرب است و تنها پنج درصد از آب تصفیه شده استفاده می‌شود.

احداث باغ بانوان تا پایان سال

حکمت‌الله داوودی، رئیس شورای اسلامی شهر قزوین می‌گوید: سرانه فضای سبز قزوین بیش از ۱۴ مترمربع است؛ با مصوبه شورای شهر قزوین طرح‌های بزرگی از جمله بوستان بارجین، دهکده طبیعت و سافاری پارک مجموعاً به مساحت یک‌هزار هکتار، در حوزه فضای سبز شهری اجرا شده است.

وی می‌گوید: باغستان سنتی قزوین با مساحت دو هزار و ۵۰۰ هکتار به عنوان ریه‌های تنفسی شهر با فرهنگ شهروندان عجین شده است، این مجموعه تفریحی دارای مدیریت مجزا است تا بتوانیم سرسبزی محیط شهری را حفظ کنیم، در سایر زمینه‌ها هم نگاه عدالت محور در اجرای پروژه‌های شهری حاکم است.

رئیس شورای اسلامی شهر قزوین تصریح می‌کند: برای برخورداری شهروندان جنوب شهر از امکانات تفریحی پارک‌ها و فضای سبز، پارک ویژه بانوان رو به روی مصلای قزوین، در شمال شهر پارک شقایق دو، پارک آفرینش در خیابان نوروزیان در سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد؛ قزوین در یک دهه اخیر روند رو به رشدی در این حوزه داشته و توانسته کمی سرانه را تا حدودی رفع کند.

داوودی در خصوص بودجه شهرداری قزوین و سهم پارک‌ها و فضای سبز گفت: سال ۱۳۹۸ بودجه شهرداری قزوین ۷۹۰ میلیارد تومان بود و امسال لایحه بودجه بر اساس رقم ۹۰۰ میلیارد تومان به صحن شورای شهر ارسال شد و در نهایت ۸۲۰ میلیارد تومان آن مصوب شد، بودجه اختصاص یافته برای پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قزوین در سال ۹۹ نیز ۳۷ میلیارد تومان است.

کد خبر 424033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.