تجارت الکترونیک دریچه ای برای پایداری صنایع دستی

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: فعالیت در حوزه تجارت الکترونیک تلنگری برای پویا و پایدار نگه ‌داشتن شرایط اقتصادی در برهه‌های زمانی خاص است.

جعفر جعفرصالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره وضعیت تولید و فروش صنایع دستی از زمان بازگشایی کسب و کارهای این حوزه پس از تعطیلی دو ماهه به علت شیوع کرونا، اظهار کرد: آمار تحلیلی از کم رونق شدن فعالیت‌های تولیدی و فروش همچنین کاهش فعالیت‌های کارگاهی در حوزه صنایع دستی نشان دارد.

وی افزود: دولت پرداخت بسته‌های حمایتی خود را در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که شامل دفاتر خدمات سفر، هتل‌ها و مراکز اقامتی و صنایع دستی تأیید کرده است و با ارسال آمار به ستاد مرکزی مقرر شده تسهیلات ۱۲ درصدی به کارگاه‌ها آسیب دیده اعطا شود. هنرمندان نیز می‌توانند تسهیلات را در بانک‌های عامل دریافت کنند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان تصریح کرد: از زمانی که کارگاه‌های تولیدی مشغول فعالیت شده‌اند به ۴۰ هنرمند که وضعیت نامناسب مالی داشتند در قالب کمک‌های بلاعوض حدود ۹۰۰ میلیون ریال اختصاص داده شد. بر اساس پیش بینی ما هزینه‌هایی که به فروشگاه‌های تولید عمده و کارگاه‌های انفرادی از اسفندماه تا پایان کرونا تحمیل می‌شود در حدود ماهانه ۲۰۰ میلیارد ریال در سطح استان خواهد بود. این هزینه مربوط به فعالان اقتصادی ما اعم از تولیدکنندگان و فروشندگان است.

وی با اشاره به اقدامات دولت برای جبران خسارات وارد شده به صنایع دستی، توضیح داد: تولیدکنندگان صنایع دستی که تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان درآمد دارند از پرداخت مالیات معاف شدند. همچنین "صندوق توسعه صنایع دستی، فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی" می‌تواند از این به بعد حمایت تسهیلاتی و جلب مشارکت‌ها عمومی داشته باشد. استمهال حق بیمه کارفرما از اسفند تا پایان اردیبهشت، رایزنی درباره دیر پرداخت هزینه‌های آب و برق فعالان صنایع دستی، بررسی چک‌های برگشتی صاحبان کسب و کار در این بازه زمانی و بخشودگی اجاره خانه‌های تاریخی که در اختیار فعالان اقتصادی این حوزه است، از دیگر اقدامات حمایتی دولت بوده.

جعفر صالحی گفت: فعالان حوزه تجارت الکترونیک از فروش در وضعیت بحران رضایت داشتند و این نکته تلنگری است تا بتوانیم شرایط اقتصادی را پویا و پایدار نگه داریم.

وی با اشاره به اینکه کارگاه‌های صنایع دستی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند دیگر اصناف شروع به فعالیت کردند، افزود: کارگاه صنایع دستی واقع در خیابان سپه متعلق به بخش خصوصی است و وظیفه ما حمایت از آن است، چراکه اصفهان شهر جهانی صنایع دستی است و باید فعالیت‌های به روز کارگاهی از جهت اجرای برنامه‌ها وجود داشته باشد.

کد خبر 424004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.