دستیابی به دانش فنی تولید سنگ‌ساب‌ توسط نخبگان اصفهانی

گروه کاری "شرکت صنایع پیشرفته وستا صنعت جهان نما" مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، به عنوان گروه کار برتر و برگزیده ملی در سی و یک امین جشنواره امتنان از نخبگان کار و تولید کشور انتخاب شد

به گزارش خبرنگار ایمنا، این گروه در ۱۷ اردیبهشت ۹۹، در مراسمی که با حضور ویدیویی مقام معظم رهبری و چهار تن از وزرای دولت برگزار شد، مورد تقدیر قرار گرفت و تندیس و لوح افتخار دریافت کرد. شرکت صنایع پیشرفته وستا صنعت جهان نما برای دومین سال متوالی و با رکوردشکنی، موفق به کسب چنین عنوان ارزشمند ملی شد. در خصوص فعالیت های این شرکت، محصولات آن و علت انتخاب گروه در دو دوره متوالی به عنوان گروه کار نمونه ملی، با علی صادقی، سرگروه و مدیر این مجموعه گفت و گویی انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

عنوان طرحی که سبب شد به عنوان گروه کار برتر و برگزیده ملی انتخاب شوید چیست؟

این طرح شامل تحقیق و توسعه در زمینه تولید ساینده‌های پیشرفته سنگ با فناوری دانش بنیان و فرمولاسیون منحصر به فرد، بر اساس تحقیق، توسعه و طراحی فرآیند روی نمونه‌های برتر بین‌المللی و با بهره‌گیری از آزمایش‌های پیشرفته مختلف مانند طیف‌سنجی(Spectroscopy) و همچنین آزمایش‌های مختلف شیمیایی و کانی‌شناسی اشعه ایکس مانند XRD و XRF است.

فعالیت‌های شرکت در چه زمینه‌ای است؟

این مجموعه با تحقیقات بسیار نوین و ابتکاری، موفق به تولید چند محصول منحصربه فرد در زمینه صنایع سنگ نظیر سنگ‌ساب‌ها و شوینده‌های مختلف کارخانه‌های سنگ شده است که تولید آن‌ها با کیفیت مورد نظر، صرفاً در اختیار شرکت TENAX آمریکا و چند شرکت اروپایی بوده و به علت تحریم‌های و شرایط ارزی کنونی، واردات این محصولات بسیار دشوار و پرهزینه شده است. با توجه به استقرار گسترده کارخانه‌های سنگ و سنگبری‌ها در سراسر کشور و به ویژه در استان اصفهان، تولید چنین محصولاتی، خودکفایی و اشتغال‌زایی در سطح ملی و استانی را به دنبال دارد؛ با توجه به وجود صنایع سنگ در کشورهای همسایه مانند افغانستان و ترکیه، قابلیت صادرات آن‌ها نیز وجود دارد.

کاربرد سنگ‌ساب‌ها و شوینده‌ها برای کفسابی چیست؟

سنگ‌ساب‌ها(Abrasives) و شوینده‌ها ((Cleaners برای کفسابی، صیقل دادن، لوکس کردن و شستشوی سنگ‌ها در کارخانه‌های سنگ و سنگبری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. کیفیت سنگ‌ساب‌ها به مدت زمانی که در دستگاه سنگ ساب یا اسلب کار می‌کنند و کیفیت جلا و صیقل دادن، بستگی دارد و هر چه مدت زمان کارکرد و همزمان کیفیت صیقل و جلای بالاتری داشته باشند، برای کارخانه‌های سنگ مطلوب‌تر هستند. تاکنون در کشور محصولاتی که کیفیت ساب و زمان مطلوب را ارائه کند، وجود نداشته و صرفاً وارداتی بوده که دانش فنی اصلی این محصول در اختیار شرکتTENAX آمریکا قرار داشته و فرمولاسیون آن بسیار محرمانه است و این شرکت صرفاً مجوز نمایندگی فروش به چند کشور معدود مانند ایتالیا را داده است و به هیچ وجه انتقال تکنولوژی را انجام نمی‌دهد. تاکنون کالای قابل جایگزین برای محصولات خارجی شناخته نشده و قیمت فروش آن نیز بسیار بالا و متغیر است. محصولات وارداتی صرفاً یک فرمولاسیون ثابت دارند و غالباً برای سنگ‌های معدنی ایران مناسب نیستند؛ بنابراین تحقیق و توسعه در زمینه تولید یک محصول با ویژگی‌های مشابه محصولات که بر اساس سنگ‌های موجود در ایران بومی‌سازی شده باشد، می‌تواند علاوه بر بی‌نیاز کردن کشور به واردات گسترده این محصولات و جلوگیری از خروج ارز، بستری برای اشتغالزایی، صادرات و ارزآوری برای کشور ایجاد کند.

اصول فرآیند تولید این محصولات مبتنی بر چیست؟

اصول فرآیند تولید این محصولات مبتنی بر ایجاد یک فرمولاسیون جدید و در کنار یکدیگر قرار دادن ذرات و کانی‌های ساینده به وسیله مواد معدنی و آلی چون رزین‌ها و چسب‌های پلی استر، کاتالیست‌هاو هاردنرها است. حساسیت بسیار بالای این محصول به متغیرهای مختلف، باعث پیشرفته و منحصر به فرد بودن فرمولاسیون آن شده است، بعضی از کارخانه‌های سنگ و سنگبری‌ها، بر اساس نوع سنگ مورد سایش اعم از تراورتن و مرمریت، تغییر در بعضی ویژگی‌های سایش را تقاضا می‌کنند.

دستیابی به دانش فنی تولید این محصولات چقدر زمان برده است؟

فناوری و دانش تولید این سنگ‌ساب‌ها بسیار مشکل بوده و بسیاری از کشورهای جهان همچون چین، اقدام به کپی‌برداری از محصول نوع آمریکایی کرده‌اند، اما هیچگاه به کیفیت و زمان کارکرد نوع آمریکایی دست نیافته‌اند. نمونه‌های چینی که وارد ایران نیز شده‌اند، به هیچ وجه توانایی پاسخگویی به نیاز بخش صنعت سنگ کشور را ندارد. دستیابی به دانش فنی تولید این محصولات، حاصل حدود ۱۸ ماه تحقیق و پژوهش با تجهیزات بسیار محدود داخلی، بوده است. در فرایند رسیدن به محصول نهایی، از تحقیق و توسعه و مهندسی معکوس بر روی محصولات شرکت TENAX آمریکا، بهره گرفته شد، اما فرمولاسیون نهایی فارغ از فرمول استخراجی از TENAX و بیشتر حاصل خلاقیت و تلاش شبانه روزی واحد تحقیق و توسعه گروه بوده است.

بازار محصولات تولیدی شرکت برای مصرف داخل و صادرات چگونه است؟

این شرکت با همکاری بخش دانشگاهی و بهره گیری از واحد تحقیق و توسعه خود، با پژوهش‌های بسیار نوین و دانش بنیان، توانسته است چند محصول مرتبط با سایش و پرداخت سنگ‌ها را در کارخانه‌های سنگ و سنگبری‌ها تولید کند. در شرایط کنونی واردات با واسطه این محصولات غیرممکن و پر هزینه شده است. با توجه به استقرار گسترده کارخانه‌ها و صنایع سنگ در استان اصفهان و به ویژه شهرک صنعتی محمودآباد، تولید چنین محصولاتی، می‌تواند به خودکفایی و اشتغالزایی در سطح استانی و ملی منجر شود. با توجه به وجود صنایع سنگ در کشورهای همسایه مانند افغانستان (به ویژه در منطقه هرات) و ترکیه، قابلیت صادرات آن‌ها نیز وجود دارد.

به دلیل بازار بسیار عالی این محصولات، قابلیت تولید بسیار انبوه و صنعتی کلان وجود دارد و اگر این محصولات بر اساس خدمات و ایده محوری و برنامه تدوین شده گروه کاری این شرکت تولید شود، جانشین داخلی نداشته و بازار آن صرفاً می‌تواند توسط محصولات خارجی تحت شعاع قرار بگیرد. بنابراین نه تنها به اشتغال داخلی لطمه‌ای وارد نمی‌کند، بلکه باعث اشتغالزایی بسیار بالایی نیز خواهد شد.

علت انتخاب گروه در دو دوره متوالی به عنوان گروه کار نمونه ملی چیست؟

این گروه کاری، علاوه بر انجام طرح‌های متعدد و منحصر به فرد در این زمینه تخصصی، دارای تجارب و همکاری‌های بین المللی است. علاوه بر پروژه‌ها و رزومه کاری شرکت، اعضای گروه، از نظر علمی افراد برجسته و دارای مقالات علمی و تحقیقات کاربردی زیادی هستند و در تمامی فرایندهای کاری شرکت از تکنولوژی‌های روز جهان استفاده می‌شود. از جمله دلایل این انتخاب، پروژه‌های تحقیقاتی و اجرایی منحصر به فرد، ارتباطات علمی، عضویت در مجامع تخصصی، مقالات ISI و علمی پژوهشی متعدد است. این مجموعه با تکیه بر سوابق سال‌های گذشته و انتخاب به عنوان گروه کار برتر ملی در جشنواره امتنان از نخبگان کار و تولید کشور سعی کردهخه است در راستای اعتلای کشور و بهره‌گیری هر چه بهتر از علوم و فناوری‌های نوین در صنعت، گام‌های بلندی را بردارد.

حمایت از نخبگان چه تاثیری در رونق اقتصاد کشور دارد؟

واقعیت این است که اگر شاهد حمایت از نخبگان در زمینه تولید نباشیم، قطعاً صنعت و اشتغال در کشور دچار رکود می‌شود و به رونق و جهش تولید که نمی‌رسیم هیچ، بلکه بیکاری، افسردگی و مهاجرت نخبگان رواج پیدا می‌کند. چنانچه از نخبگان کشور حمایت لازم و کافی به عمل آید، چرخ‌های تولید و اشتغال به حرکت در خواهد آمد و جامعه و جوانان کشور، به گروهی مولد تبدیل خواهند شد. حمایت از نخبگان می‌تواند گره گشای بسیاری از مشکلات کشور باشد.

کد خبر 423985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.