لوله‌گذاری گاز در عرصه اثر تاریخی ثبت ملی!

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی هرمزگان گفت: کار لوله گذاری گاز را در گورستان حاجی آباد و با مراجعه به مراجع قضایی تعطیل کردیم و منتظر اعلام نظر دادگاه هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گورستان حاجی آباد در استان هرمزگان یکی از گورستان‌های باستانی ایران است که حتی آثاری از گورهای اشکانی در آن کشف شده است. در فاصله بین سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۱ اداره گاز استان کرمان برای لوله‌گذاری انتقال گاز، از بخش‌های مربوطه در استان هرمزگان استعلام گرفت و پس از بررسی‌های کارشناسان مشخص شد که مسیر مورد نظر از گورستان حاجی آباد گذر می‌کند.

علی‌رغم هشدارهای اداره‌کل میراث فرهنگی هرمزگان و میراث دوستان عملیات لوله گذاری آغاز شد و با رسیدن به گورستان حاجی آباد ادامه یافت. عملیات این لوله گذاری تقریباً چیزی نزدیک به ۷۰ گور را تخریب کرد. اداره مربوطه با دانستن ثبت ملی بودن این گورستان بدون اخذ مجوز از شورای فنی میراث فرهنگی با ایجاد رایتاوه غربی و ایستگاه تقلیل فشار در عرصه گورستان، بخش بزرگی از آن را تخریب کرد. در سال ۱۳۹۴ نیز با ایجاد رایتاوه شرقی دیگربار به طور غیرقانونی بخش بزرگی از این اثر ثبتی تخریب شد و به دنبال آن سوداگران اموال فرهنگی، به انجام حفریات غیرمجاز ترغیب شده و شرایط تخریب بیشتر گورستان را فراهم کردند.

عباس نوروزی، معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان درباره وضعیت گورستان حاجی آباد به خبرنگار ایمنا گفت: از آنجایی که شرکت لوله گذاری گاز به تذکرات متولیان امر راجع به ارزش تاریخی گورستان توجه نداشت، از راه قانونی وارد شده و کار را متوقف کردیم. اکنون از این شرکت در دادگاه شاکی شدیم، زیرا به گورستان آسیب زیادی وارد کرده است.

وی با اشاره به حکم دادگاه درباره این پروژه، اظهار کرد: در حال حاضر پرونده در مرحله گزارش کارشناس دادگستری است تا میزان خسارات را بررسی و اعلام کنند. هنوز توافقی نشده، اما باید اداره گاز ملزم به جبران خسارات شود. کارشناس‌های دادگستری این خسارات را بررسی و به ما اعلام خواهند کرد.

نوروزی درباره احتمال خروج این گورستان از فهرست آثار ثبت ملی خاطرنشان کرد: برای لوله گذاری گاز نیاز به حفر کردن کانالی با عمق و عرض دو متری است و حریم حفاری برای لوله نیز سه متر تا چهار متر است. با حریمی که خاکبرداری می شود، یک مسیر به صورت جاده‌ای ایجاد می‌شود. با این حال گستردگی این گورستان زیاد است و آنطور نیست که تخریبی که الان هنگام لوله گذاری گاز شده باعث خارج شدن آن از ثبت ملی بشود.

معاون میراث فرهنگی استان هرمزگان با اشاره به برنامه‌های آینده برای گورستان تاریخی حاجی آباد، توضیح داد: اگر اثری تخریب شود دیگر راه بازگشتی برای آن نیست و اگر قرار باشد عین آن ساخته شود دیگر اصالت در اثر باقی نخواهد ماند. تعدادی گور در این گورستان آسیب دیده و از بین رفته که باید کارشناسی شود و قطعاً اگر دادگاه دادگاه برای شرکت لوله گذاری گاز جریمه‌ مالی تعیین کند برای چگونه مصرف کردن آن در شورای فنی وزارت میراث فرهنگی تصمیم‌گیری می شود. ممکن است اکتشافات علمی و یا اقدامات حفاظتی روی این گورستان انجام شده و یا مشخص کردن عرصه و حریم آن مصوب شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا توقف کار در حال حاضر مقطعی یا قطعی است؟ گفت: تا زمان رأی دادگاه و نتیجه کارشناسی کار موقتاً تعطیل است.

کد خبر 423976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.