بهبود تقاضا جهانی برای نفت باوجود نگرانی از شیوع موج دوم کرونا

نفت در هفته‌ای که گذشت -۲۲ تا ۲۶ اردیبهشت ماه مصادف با ۱۱ تا ۱۵ می- نوسانات روزانه قابل توجهی را ثبت کرد اما در نهایت فشار تقاضا بر عرضه چیره شد و بهای نفت از ۳۰ دلار عبور کرد و در کانال ۳۱ دلاری تثبیت شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نفت که بی شک یکی از مهمترین مواد اولیه سوخت جهانی است و همبستگی زیادی با میزان رشد اقتصادی جهان دارد، این روزها تحت تأثیر شیوع گسترده کرونا در جهان با رکود چشمگیری مواجه شده است. در هفته گذشته، بازار جهانی نفت تحت تأثیر دو عامل مهم، نوسان‌های قابل توجهی را تجربه کرد.

در اولین روز معاملاتی هفته گذشته، قیمت هر بشکه نفت برنت با ۷۳ سنت معادل ۲.۴ درصد افت به ۳۰ دلار و ۲۴ سنت رسید. قیمت دو شاخص نفتی (برنت و نفت خام آمریکا) در حدود ۱۵ روز گذشته و با بازگشایی اقتصادی در برخی کشورها نظیر آمریکا (تنها در برخی ایالت‌ها) تقاضا برای مصرف سوخت، شاهد رشد نسبی بوده است. البته کاهش حجم تولیدات نفت در جهان توسط کشورهای تولیدکننده نیز یکی دیگر از عوامل مؤثر بر رشد قیمتی طلای سیاه و فاصله‌گیری از نرخ‌های منفی بشمار می‌رود.

با این حال وجود نشانه‌هایی احتمالی از موج دوم شیوع ویروس کرونا در دو کشور چین و کره جنوبی، سرمایه گذاران را بار دیگر نگران کرده است. لازم به ذکر است این نگرانی در حالی رخ می‌دهد که کشورهای بسیاری برای کاهش محدودیت‌های اجتماعی به منظور رونق اقتصاد کرونا زده خود تلاش می‌کنند؛ مسئله‌ای که می‌تواند به نفع بازار طلای سیاه تمام شود.

"تونی نونان" تحلیلگر بازار نفت در شرکت میتسوبیشی کورپوریشن در این باره گفت: «آنها برخی محدودیت‌ها را برداشته‌اند آیا این مسئله به معنی سپری شدن اوج بحران است؟»

همزمان با شیوع بحران کرونا و افزایش حجم ذخایر نفت جهان، تقاضا برای نفت حدود ۳۰ درصد افت کرده است. حسیب احمد تحلیلگر مؤسسه گلوبال دیتا در این باره تصریح کرد: «شرکت‌های نفتی در حال دست و پنجه نرم کردن با چالش‌های مختلف ناشی از افت ناگهانی تقاضا هستند. آمریکای شمالی با کمبود شدید ظرفیت مخازن ذخیره نفت مواجه است؛ دیر یا زود ظرفیت ذخیره نفت آمریکا پر خواهد شد.»

نکته مهم دیگر در این روز، اطلاعیه عربستان سعودی بود که بر اساس آن این کشور در ماه ژوئن تولید نفت خود را یک میلیون بشکه دیگر کاهش خواهد داد و رقم تولیدی خود را با ۴۰ درصد افت نسبت به ماه آوریل به ۷.۵ میلیون بشکه می‌رساند. استفن اینز تحلیلگر بازار نفت در تحلیل این موضوع اثرگذار اظهار کرد: «این کاهش تولید، سایر اعضای اوپک پلاس را به تبعیت از مفاد توافق و حتی پیشنهاد کاهش بیشتر تولید تشویق می‌کند و روند برقراری توازن مجدد در بازار را سرعت خواهد بخشید.»

سه‌شنبه_ ۱۲ می (۲۳ اردیبهشت) _ قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با رشد اندک و کمتر از ۲۵ سنتی خود، به ۲۹ دلار و ۸۷ سنت رسید. روز دوشنبه، قیمت نفت برنت به رغم افزایش ۲.۴ درصدی قیمت در ابتدای معاملات، شاهد افت یک دلار و ۳۴ سنتی بود. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا نیز پس از لمس ۲۴ دلار و ۷۷ سنت اندکی تعدیل شد و به ۲۴ دلار و ۵۲ سنت رسید اما در ادامه معاملات این ماده معدنی، افزایش قیمت تقریباً هفت درصدی را تحت تأثیر اخبار منتشره از سوی مقامات عربستان و افزایش امید به رونق اقتصادی در دوران پساکرونایی، تجربه کرد. همچنین با وجود متعهد شدن دو کشور امارات و عربستان برای کاهش مجموعاً ۱۸۰ هزار بشکه‌ای دیگر از تولید نفت خود، نگرانی از شیوع موج بعدی کرونا در جهان، مانع از افزایش بیشتر بهای طلای سیاه شده است.

نکته قابل توجه دیگر در این روز، سخنان آنتونی فائوسی، کارشناس بیماری‌های واگیردار دولت آمریکا بود که به کنگره این کشور گفت: «کاهش محدودیت‌های اجتماعی ممکن است موجب موج دوم شیوع ویروس کرونا شود که تاکنون ۸۰ هزار آمریکایی را به کام مرگ کشانده و ضربه سختی به اقتصاد این کشور وارد کرده است.» مسئله‌ای که می‌تواند هرچه دولت‌ها در کنترل کرونا رشته‌اند را پنبه کند!

سومین جلسه معاملاتی طلای سیاه در هفته گذشته، قیمت هر بشکه نفت برنت معادل ۱.۹ درصد کاهش یافت و به ۲۹ دلار و ۴۰ سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا هم پس از افزایش تقریباً هفت درصدی در روز سه‌شنبه با ۳۹ سنت معادل ۱.۵ درصد کاهش به ۲۵ دلار و ۳۹ سنت رسید.

استفن اینز استراتژیست بازارهای مالی در مؤسسه آکسی گروپ گفت: «در حالی که خیال بازارها از جهت میزان عرضه تا حدودی راحت شده، اما در بخش تقاضا تمرکز اصلی همچنان روی ریسک‌های ناشی از کاهش محدودیت‌های اجتماعی است.»

نکته دیگر سخنرانی جرومی پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا بود که نسبت به طولانی شدن دوره رشد ضعیف اقتصاد هشدار داد و خواستار اقدامات محرک مالی بیشتر برای کاستن از تبعات اقتصادی کرونا شد.

ادوارد مویا تحلیلگر مؤسسه اوآندا در این باره گفت: «به سختی می‌توان در حالی که بزرگترین اقتصاد جهان همچنان با چشم‌انداز نامعلومی مواجه است از ترمیم تقاضا برای نفت هیجان‌زده شد؛ ریسک‌های کاهشی قابل‌توجهی دیده می‌شود.»

روزهای پایانی هفته معاملاتی گذشته نیز چندان متفاوت از دیگر روزهای خود نبود. با انتشار اخباری از کاهش قابل توجه و دور از انتظار ذخایر نفت آمریکا، قیمت طلای سیاه، روز چهارشنبه_ ۲۵ اردیبهشت‌ماه_ کمی افزایش پیدا کرد اما به‌دلیل وجود چشم‌انداز منفی اقتصاد این کشور و کاهش تقاضا در بازار به دلیل مشهور کرونا، این رشد قیمت محدود بود. هر بشکه نفت برنت در این روز با ۳۱ سنت معادل ۱.۰۶ درصد رشد به ۲۹ دلار و ۵۰ سنت و خام آمریکا نیز به ۲۵ دلار و ۶۰ سنت رسید. این رشد برای برنت در ادامه معاملات به هفت درصد و برای نفت خام آمریکا به ۹ درصد رسید.

بر اساس اعلام اداره اطلاعات انرژی دولت آمریکا، میزان ذخایر نفت خام این کشور در هفته منتهی به ۸ می با ۷۴۵ هزار بشکه کاهش به ۵۳۱.۵ میلیون بشکه رسیده است و این در حالی است که تحلیلگران در انتظار افزایش ۴.۱ میلیون بشکه‌ای بودند.

روز جمعه نیز بهای طلای سیاه تحت تأثیر پیش بینی آژانس بین‌المللی انرژی مبنی بر آغاز کاهش ذخایر نفتی در نیمه دوم سال جاری، قیمت نفت روند صعودی روز گذشته خود را ادامه داد و هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ۱۸ سنت معادل ۰.۵۸ درصد رشد به ۳۱ دلارو ۳۱ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم ۲۷ دلار و ۵۶ سنت را تجربه کرد.

مؤسسه‌ای ان زد در این روز با انتشار یادداشتی نوشت: «همچنان ریسک اوج‌گیری مجدد ابتلاء به بیماری کووید ۱۹ وجود دارد… و علامت سوال‌هایی در مورد نحوه اجرای توافق کاهش تولید اوپک پلاس مطرح است.»

بنابراین اگرچه میزان تقاضا در مجموع به دلیل خوش‌بینی نسبت به دوران پسا کرونا یا همزیستی با این ویروس بهبود یافته اما نگرانی‌ها از شیوع موج دوم با توجه به ابتلای موارد جدید در چین و کره جنوبی، بر جلوگیری از رشد قیمتی طلای سیاه فشار مضاعفی وارد کرده است.

کد خبر 423955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.