ممنوعیت مبارزه با ورزشکاران رژیم صهیونیستی قانونی می‌شود؟!

مجلس دهم در واپسین روزهای عمر خود ممنوعیت رقابت ورزشی با حریفان رژیم صهیونیستی را مصوب کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دو فوریت طرح "مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی" در حالی تصویب شد که ورزشکاران ایران از سال‌ها پیش از رویارویی با حریفان صهیونیستی انصراف می‌دادند. اگرچه در مواردی این رویه موجب واکنش برخی فدراسیون‌های بین‌المللی علیه ورزش کشور شده بود.

با طرح اخیر مجلس، این موضوع وجاهت قانونی پیدا می‌کند و بر اساس ماده ۱۱ این قانون «برگزاری هرگونه مسابقه یا رقابت ورزشی اعم از رسمی یا تدارکاتی میان ورزشکاران و تیم‌های ورزشی ایران با حریفان رژیم صهیونیستی ممنوع است.»

این طرح همچنین به موضوع مجازات‌های احتمالی انصراف ورزشکاران از رویارویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی نیز پرداخته است «هر یک از فدراسیون‌ها در رشته ورزشی مربوطه موظفند با بهره‌مندی از تمام ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی و برقراری ارتباط اصولی با مجامع بین‌المللی ورزشی، تعهدات و اقدامات مقتضی را جهت ممانعت از اعمال هرگونه مجازات و محرومیت‌های ورزشی بین‌المللی علیه ورزشکاران مستنکف از مواجهه با حریفان رژیم صهیونیستی اتخاذ نموده و با پیش‌بینی تخصیص منابع لازم، به تشویق و حمایت از آنها بپردازد.»

کشورهای اروپایی نیز از ارتباط با رژیم صهیونیستی خودداری می‌کنند

ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف آباد در مجلس دهم در خصوص این طرح به ایمنا می‌گوید که عدم رقابت با تیم‌های رژیم غاصب صهیونیستی را ورزشکاران ایرانی آغاز کردند و در حال حاضر بسیاری از ورزشکاران جهان علی‌رغم ارتباط کشورشان با رژیم صهیونیستی، از رقابت با تیم‌های ورزشی آن امتناع می‌کنند. این کار به یک رویه ارزشمند در دنیا تبدیل شده و به همین دلیل برخی کشورهای اروپایی از ارتباط با مردم و سازمان‌های رژیم صهیونیستی و خرید محصولاتش خودداری می‌کنند.

وی در ادامه می‌گوید که این طرح باعث ایجاد رویه‌ای خواهد شد تا مابقی کشورهای جهان نیز رژیم جعلی صهیونیستی را به رسمیت نشناسند و در زمینه‌های ورزشی نیز تأثیرات فراوانی را در این زمینه خواهد داشت.

عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کند که تهدیدهای فدراسیون‌های ورزشی مبنی بر حذف ایران از رقابت‌های بین‌المللی، لابی رژیم صهیونیستی بوده و اگر ایران بر سر موضوع خود اصرار بورزد می‌تواند در بلندمدت به اهدافش برسد؛ همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند "جنگ اراده‌ها در پیش است"، بنابراین باید این رویه را تبدیل به قانون کنیم تا دیگر کشورها نیز به ما بپیوندند.

توضیح کاملی در مورد این طرح به نمایندگان داده نشد

پروانه مافی، نماینده مردم تهران در مجلس دهم معتقد است که توضیح مفصلی در مورد این طرح به نمایندگان ارائه نشد.

به گفته وی تنها توضیحی که به نمایندگان داده شد این بود که طرح مذکور، پیرامون اقدامات خصمانه اسرائیل علیه ایران است؛ البته با اینکه کلیات این طرح تصویب شده اما جزئیات آن نیز به صورت مجزا در صحن علنی مطرح می‌شود و مخالفان و موافقان آن نظرات خود را بیان می‌کنند و نهایتاً در مورد آن رأی‌گیری خواهد شد.

این عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی عقیده دارد که اگر مواردی از این طرح فاقد مقبولیت لازم باشد، در صحن علنی رد خواهد شد. در حال حاضر تنها کلیات و دو فوریت این طرح به تصویب نمایندگان مجلس رسیده است.

هزینه‌های این طرح را خواهیم پرداخت

محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اما نظر دیگری دارد.

به عقیده وی این موضوع رویه ثابت تیم‌های ورزشی ایران است؛ زیرا مردم ایران موجودیت این رژیم را به رسمیت نمی‌شناسند و وجود آن را غاصبانه تلقی می‌کنند؛ اما ممکن است زمانی این رویه جنبه قانونی پیدا کرده و باعث بروز مشکلاتی اعم از ایجاد محرومیت تیم‌های ورزشی ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی شود؛ بنابراین باید بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد.

به گفته این عضو کمیسیون ورزشی مجلس پس از اینکه کلیات این طرح در صحن علنی به تصویب رسید و به کمسیون امنیت ملی رفت و امکان دارد برخی از بندهای آن از جمله این بند اصلاح شود.

صادقی می‌گوید: وجود رژیم صهیونیستی، غاصبانه بوده و قطعاً نباید هیچ گونه عملی دال بر مشروعیت این رژیم انجام شود و هزینه‌های آن را نیز خواهیم پرداخت.

رژیم صهیونیستی ضربات سهمگینی را به کشور وارد کرده است

ابوالفضل موسوی بیوکی، نماینده مردم یزد در مجلس دهم نیز معتقد است که رژیم صهیونیستی ضربات بسیار سهمگینی را به ایران وارد کرده است.

وی تصریح می‌کند: اگر ما قصد مقابله با این رژیم را داریم، باید آن را در تمامی زمینه‌ها ادامه دهیم. امید است مجلس با رعایت تمامی ابعاد این طرح، تصمیم شایسته‌ای را اتخاذ کند.

به گفته وی در حال حاضر تنها دو فوریت این طرح تصویب شده و در صورتی که بررسی‌های کمیسیون امنیت ملی تمام شده باشد، دوشنبه در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

این عضو فراکسیون ورزش مجلس معتقد است که هر قانونی تنظیم می‌شود نکات مثبت و منفی فراوانی دارد؛ به همین دلیل امیدوارم تمامی نکات منفی این طرح در نظر گرفته شده و پس از آن به قانون تبدیل شود.

کد خبر 423954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • محمد IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    2 0
    این مصوبه قطعا مشکلاتی برای ورزش بوجود خواهد آورد در صورتی مجلس با سایر کشورها خصوصا کشورهای اسلامی جهت تصویب این مصوبه در مجالس آنان اقدام نماید تبعات آن کاهش می یابد اللخصوص کشورهای عراق،سوریه،لبنان،ترکیه،فلسطین وسایر کشورها که امکان تحقق این امر میسر است
  • رضا امیری US ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    0 3
    شما میدونید که سالها پیش بقیه دنیا به رهبری اروپا و امریکا , آفریقای جنوبی را بخاطر سیاست های نژاد پرستانه آپارتاید تحریم همه جانبه از جمله ورزشی کرده بودند . چرا ؟ چون به درستی عقیده داشتند که یک کشور نژاد پرست را باید طرد کرد. الان هم ایران که میگه اسرائیل را باید طرد کرد در جایگاه درست تاریخ قرار گرفته زیرا اسرائیل یک کشور نژاد پرسته . فقط فرقش با آفریقای جنوبی ان دوران اینه که لابی قدرتمند صهیونیست ها از ان حمایت میکنه و بقیه کشورها از جمله اروپایی ها از ترس صداشون در نمیاد. ایران درست میگه ولی تنها مونده .
  • حمید IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
    1 0
    فارغ از درست یا نادرست بودن این تصمیم ، تکلیف ورزشکاران ایرانی مشخص شد . از تظاهر به بیماری یا باخت مصلحتی نجات یافتند .