عکاس خبری چشمان یک جامعه است

یک عکاس گفت: عکاس خبری چشمان یک جامعه است که می‌بیند، کشف می‌کند و فاش می‌سازد و لحظه پرمعنا را می‌رباید و در چند دقیقه در چشمان جهانی با تکنولوژی امروز به نمایش درمی‌آید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد فرنود عکاس خبری آژانس بین‌المللی Sipa Press است و آثار او طی ٤٠ سال گذشته در مطبوعات معتبر جهان به چاپ رسیده، این عکاس که معتبرترین جوایز جهانی را در کارنامه خود دارد شب گذشته در لایو اینستاگرامی با نادر داوودی، عکاس درباره "کارکرد هنر در بحران" به گفت‌وگو پرداخت.

فرنود اظهار کرد: از سال ۱۳۵۳ با امکاناتی که داشتم و در بحران اقتصادی شروع به عکاسی کردم. بعد از انقلاب، اولین سوژه مهم برای عکاسی، اشغال سفارت آمریکا بود که همزمان با آن مسئله جنگ نیز به وجود آمد. با توجه به تجربه عکاسان حرفه‌ای، حجم عکس‌ها از اشغال سفارت آمریکا بسیار زیاد بود و این داستان به مدت ۴۴۴ روز طول کشید. در آنجا با تجربه‌های اندک که از عکاسی از روزهای انقلاب کسب کرده بودم، با یک ذهنیت از پیش تعیین‌شده به سراغ سوژه گروگانگیری رفتم.

این عکاس ادامه داد: با ذهنیتی که از عکاسی و تأثیر آن داشتم توانستم به آرامی راه خودم را مشخص کرده و با جمع‌بندی این موضوع که ۴۴۴ روز به طول انجامید چندین‌بار توانستم به داخل سفارت رفته و عکس‌های ویژه‌ای بگیرم.

وی تصریح کرد: قابلیت‌های جامعه عکاسی با تجربه روزهای انقلاب و تجربه اشغال سفارت آمریکا وارد مرحله بعد تاریخ سیاسی شد و در جنگی که شکل گرفت جامعه عکاسان نسبت به ماجرا پخته‌تر شدند. همین مسئله باعث شد تا نزدیک به هشت سال تمام جزئیات جنگ به تصویر کشیده شود.

فرنود افزود: کسانی که به نقش و قدرت عکس آشنایی داشتند فضا را برای جامعه عکاسی حرفه‌ای فراهم کردند. عکس‌های تأثیرگذاری در همان لحظه‌ها تبدیل به پوستر و نمایش‌های خیابانی شد و مردم را از جنایات جنگی که رخ می‌داد مطلع ساخت.

این عکاس گفت: در کل عکاسی در هر شرایطی، ویژگی‌های خاص خود را دارد، زمانی که عکس به سمت موضوع سیاسی حرکت کند شیوه‌ای متفاوت از عکاسی در شرایط جنگی دارد.

وی با بیان اینکه "عکاس حضور دارد، اما دیده نمی‌شود" تصریح کرد: رسیدن عکاس به سوژه در شرایط بحرانی مهم‌تر از عکسی است که می‌گیرد، عکاس باید از خود بگذرد تا بتواند عکس خوب بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال «که آیا عکس خبری را اثر هنری می‌دانید؟» گفت: عکس‌های خبری از موضوعات روز جهان وجود دارد که با نگاه هنری گرفته‌شده است و علت اینکه گالری‌های مهم دنیا عکس عکاسان خبری را به نمایش می‌گذارند این است که عکس خبری محصور در مطبوعات نیست و می‌تواند بر دیوار گالری‌ها جز عکس‌های جذاب باشد.

این عکاس با بیان اینکه "چیزی که باعث شد دنیا با شرایط کرونا کنار بیاید عکس و دنیای مجازی است که هر کس در خانه خود دارد"، خاطرنشان کرد: چنانچه چند عکاس در یک زمان از یک موضوع عکس بگیرند بی شک عکس‌ها متفاوت خواهد بود. عکاس خبری چشمان یک جامعه است که می‌بیند، کشف می‌کند و فاش می‌سازد و لحظه پرمعنا را می‌رباید و در چند دقیقه در چشمان جهانی با تکنولوژی امروز به نمایش درمی‌آید.

کد خبر 423951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.