دودی که به چشم شهروندان می‌رود

آنان مجبورند هر روز با این عرابه‌های غول‌آسا و کهنه به محل کار، بازار یا منزل بروند، دودی که هر روز به چشم شهروندان می‌رود دیگر آزار دهنده شده، آنان مرحمی می‌جویند تا این دردهای کنه را درمان کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اتوبوس‌های شهر فرسوده است و باید هر چه زودتر راهی برای نوسازی و اصلاح آن‌ها پیدا شود، این درد و دل ده‌ها شهروند مبارکه‌ای است که هر روز خواسته یا از سر اجبار، اتوبوس را به عنوان وسیله حمل و نقل انتخاب می‌کنند. آنان از اتوبوس‌های کهنه‌ای که دود غلیظش هر روز چشم و گلوی آن‌ها را می‌سوزاند یا از کمترین امکانات رفاهی برخوردار نیست، گله دارند.

از ایستگاه‌های فرسوده تا اتوبوس‌های کهنه

محمد طیاری از شهروندان مبارکه انتقاد خود را از وضعیت اتوبوس‌های شهری اینگونه مطرح می‌کند: مسئولان همواره می‌گویند که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید، اما اتوبوس‌ها فرسوده است و ایمنی و امکانات رفاهی مثل سیستم گرمایشی مناسب ندارد.

او می‌گوید: اگر هنگام صبح سری به پارک سوار شهروند و دیگر ترمینال‌های شهر بزنیم متوجه می‌شویم که وضعیت حمل و نقل عمومی چه شرایط بدی دارد.

رضا رشیدی دیگر شهروند مبارکه‌ای است که نظر خود را در مورد وضعیت اتوبوس‌های شهری اینگونه عنوان می‌کند: هر روز در مسیر صفاییه به مبارکه تردد می‌کنم، اتوبوس‌های این مسیر فرسوده و نقص فنی دارند و متأسفانه با تأخیر به سر کارم می‌رسم؛ انتظار داریم نظارت ویژه از سوی مسئولان بر خدمات دهی اتوبوس‌ها اعمال شود.

او همچنین از وضعیت نابسامان ایستگاه‌ها نیز ناراضی است کرد و تاکید می‌کند: برخی اتوبوس‌ها به علت خرابی و نقص فنی در نیمه راه متوقف می‌شود و مسافران در هوای گرم یا سرد برای مدت طولانی معطل می‌شوند.

مریم محمدی دیگر شهروند مبارکه‌ای به خرابی کولر اتوبوس‌ها یا استفاده نکردن رانندگان از آن اشاره می‌کند و می‌افزاید: این وضعیت باید ساماندهی شود، مردم انتظار دارند با افزایش کرایه کیفیت خدمات بهتر شود.

کاستی‌ها را می‌پذیریم

گلایه‌های شهروندان از وضعیت ناوگان اتوبوسرانی در حالی مطرح می‌شود که سیدمحسن هاشمی، شهردار مبارکه توسعه حمل و نقل عمومی را از برنامه‌های مهم شهرداری این شهر در این دوره می‌داند و می‌افزاید: یکی از مشکلات شهرها، ترافیک خیابان‌ها و بزرگراه‌ها است که برای رفع آن چاره‌ای جز توسعه حمل و نقل عمومی و ترغیب شهروندان به استفاده از آن وجود ندارد.

او بر لزوم توسعه خطوط اتوبوسرانی مبارکه تاکید می‌کند و می‌گوید: امید است فرایند توسعه شهر مبارکه با اقتدار بیشتر و با اتحاد و همدلی ادامه پیدا کند.

شهردار مبارکه با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی ایمنی بیشتری نسبت به خودروهای شخصی دارد، تصریح می‌کند: نیمی از مشکلات ترافیکی درون‌شهری با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی قابل رفع است.

به گفته هاشمی یکی دیگر از دغدغه‌های شهرهای بزرگ آلودگی هوا و آلودگی محیط زیست است که بخشی از آن را می‌توان با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی کاهش داد، زیرا کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها و شهرهای صنعتی مانند مبارکه نیازمند انجام اقدامات اساسی از جمله توسعه و بهسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است.

او با بیان اینکه با اتحاد و همدلی می‌توان سرعت توسعه شهر را افزایش داد، اظهار می‌کند: تلاش می‌کنیم تا توسعه شهر براساس برنامه چشم انداز انجام شود.

شهردار مبارکه همچنین با اشاره به کارکردهای مختلف شهرداری‌ها، می‌گوید: امروزه شهرداری صرفاً یک نهاد عمرانی و خدمات‌رسان نیست، بلکه یک نهاد بزرگ اجتماعی و فرهنگی است که ویترین خدمات نظام به شمار می‌رود.

هاشمی تاکید می‌کند: ما باید شرایطی را ایجاد کنیم که استفاده از خودروی شخصی به نوعی در جامعه ما مذموم و استفاده از حمل و نقل عمومی ارزش تلقی شود، از طرفی باید به گونه‌ای عمل کرد که تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی به رفع نیازهای شهروندان منجر شود.

اتوبوسرانی را مستقل کنید!

اما سجاد خالوزاده، عضو شورای اسلامی شهر مبارکه با بیان اینکه از شهرداری خواسته شده تا پیگیری‌های لازم برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، رفع کم و کاستی‌ها، رسیدگی به مشکلات رانندگان و توجه به انتظارات شهروندان را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد، عنوان می‌کند: باید از تمام توان و ظرفیت‌ها برای بهبود روند خدمت‌رسانی به شهروندان مبارکه به خصوص در حوزه حمل و نقل استفاده کنیم.

او با بیان اینکه نوسازی ناوگان اتوبوسرانی به منظور ارائه خدمات مطلوب‌تر به شهروندان و رفع کاستی‌ها، از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد، تاکید می‌کند: برای رسیدن به موفقیت در هر کاری باید برنامه‌ریزی هدفمند داشته باشیم، باید به سمت درآمدزایی پایدار در سازمان اتوبوسرانی حرکت کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر مبارکه با بیان اینکه سازمان اتوبوسرانی از نظر مدیریت و منابع مالی وابسته به شهرداری است در حالی که باید از نظر اقتصادی مستقل باشد، می‌گوید: سازمان اتوبوسرانی باید بتواند حقوق و هزینه‌های پرسنل، هزینه‌های نوسازی و تعمیرات و نگهداری ناوگان خود را تأمین کند.

خالوزاده با بیان اینکه سازمان اتوبوسرانی ارتباط تنگاتنگی با شهروندان دارد، تصریح می‌کند: اعضای شورای اسلامی شهر مبارکه آمادگی خود را برای حمایت از شهردار و سازمان‌های مختلف شهرداری اعلام می‌کنند و در این زمینه از هیچ تلاش و کوششی دریغ نخواهند کرد.

وی بر ضرورت توسعه ناوگان حمل و نقل همگانی به عنوان نیاز ضروری شهروندان تاکید می‌کند و می‌افزاید: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مجموعه مدیریت شهری مبارکه نوسازی و گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی است.

عضو شورای اسلامی شهر مبارکه اظهار می‌کند: متأسفانه به دلیل کمبود بودجه و اعتبار، ناوگان حمل و نقل عمومی در کل کشور دچار فرسودگی است و ناوگان حمل و نقل عمومی مبارکه نیز از این قاعده مستثنی نیست.

خالوزاده با بیان اینکه در مقابل وقت مردم و مشکلات ناشی از ترافیک و آلودگی هوا خود را مسئول می‌دانیم، می‌گوید: رنج شهروندان رنج ماست، به همین منظور حتماً تلاش خواهیم کرد همسو با شهروندان و به عنوان زبان گویای آنان در جهت رفع مشکلات ترافیکی و ارتقای فرهنگ ترافیک شهر مبارکه گام برداریم.

او با بیان اینکه سازمان اتوبوسرانی به لحاظ ارتباط مستقیم با طیف گسترده‌ای از جامعه از حساسیت بالایی برخوردار است، تصریح می‌کند: باید جهت ارتقای کیفیت خدمات در این عرصه، تلاش وافر و همت مضاعف کنیم و در جهت ارتقای عملکرد سازمان اتوبوسرانی از هیچ کوششی فروگذار نکنیم.

عضو شورای اسلامی شهر مبارکه تاکید می‌کند: ارتقای شاخص‌های بهره‌وری ناوگان اتوبوسرانی و شاخص‌های کمی و کیفی ایستگاه‌ها و بکارگیری سامانه‌های نوین حمل و نقل، ایجاد مهندسی ترافیک و حمل و نقل هوشمند در مدیریت شبکه و ناوگان، افزایش مباحث رفاهی پرسنل و کارکنان اتوبوسرانی و فراهم کردن زمینه افزایش مشارکت بخش خصوصی از مهم‌ترین سرفصل‌های شورای شهر برای ایجاد تحول در سازمان اتوبوسرانی است.

بهسازی ارزان‌تر از نوسازی

سیدجمال هاشمی، مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری مبارکه نیز می‌گوید: با وجود شرایط اقتصادی موجود و محدودیت‌هایی که برای تأمین ناوگان جدید وجود دارد، بازسازی ناوگان از اولویت‌های اصلی این سازمان است تا اتوبوس‌ها در فرایند بازسازی به چرخه فعالیت در شهر باز گردند و در روند خدمت‌رسانی با مشکلی مواجه نشویم.

او عنوان می‌کند: اتوبوس‌هایی که وضعیت نامناسب داشت و نیازمند بازسازی و تعمیرات اساسی بود، شناسایی و بازسازی شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری مبارکه ادامه می‌دهد: در بازسازی اتوبوس‌ها، برای تأمین قطعات و لوازم محدودیت‌هایی وجود دارد، اما با این حال هزینه بازسازی کمتر از خریداری اتوبوس‌های جدید است.

هاشمی از فعالیت ۴۱ دستگاه اتوبوس این سازمان در شهر و محلات مبارکه خبر می‌دهد با بیان اینکه این تعداد اتوبوس روزانه بیش از ۱۱ هزار نفر را جابجا می‌کند، می‌گوید: برای کاهش هزینه‌های جاری از جمله سوخت و روغن اتوبوس‌ها و همچنین کاهش آلایندگی‌ها برنامه‌های مختلفی مشخص شده است که یکی از آن‌ها بازدید مستمر کارشناسان فنی برای پایش و ارائه راهکارهای لازم است؛ براساس چک لیست‌های تهیه شده در خصوص دودزا بودن، کنترل سیستم‌های ایمنی و شناسایی نقص‌های فنی اتوبوس‌ها پس از بازدید و تنظیم برنامه رفع نواقص، در فرصت زمانی اعلام شده، برنامه‌ریزی و اقدام می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری مبارکه تأمین آسایش شهروندان را هدف اصلی سازمان می‌داند و اظهار می‌کند: در محلات صادقیه، شیخ‌آباد و محمدآباد طرح مناسب‌سازی ایستگاه‌های اتوبوس اجرا شد، همچنین اکیپ‌های بازرسی نیز روند خدمت رسانی را به صورت مستمر بررسی و هرگونه مشکل را گزارش می‌دهند.

هاشمی می‌گوید: با بیان اینکه در مناسبت‌ها و ایام خاص حداکثر تلاش خود را برای ارائه سرویس مناسب بکار می‌بندیم.

کد خبر 423949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.