احتمالا یکی ازخشک‌ترین پاییزهای ۲۰ سال اخیر را پیش رو داریم

یک جغرافیدان اقلیم شناس گفت: به نظر می‌رسد یکی از خشک‌ترین پاییزها طی بیست سال اخیر را پیش رو داریم، به ویژه برای شمال کشور که بیشینه بارش پاییزه دارد، جای نگرانی است.

امیر گندمکار در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: امسال شاخص انسو مثبت است و وضعیت ال نینو و لانینا در وضعیت لانینو قرار دارد، در وضعیت لانینو عبور سیستم‌های سودانی غربی از روی ایران کمتر رخ می‌دهد و در نتیجه بارندگی‌ها کم می‌شود.

وی افزود: به علاوه پیش بینی‌ها بیانگر این است که امسال شاخص نائو اقیانوس اطلس نیز مثبت شود که این اتفاق موجب شده تا سیستم‌های جوی، کمتر از روی مدیترانه گذر کرده و بیشتر نواحی شمال اروپا را طی کنند، هرچند هنوز هم برای قضاوت درباره میزان بارش‌های پاییزی زود است.

این اقلیم شناس خاطر نشان کرد: این وضعیت به ویژه برای شمال ایران مشکل ساز است زیرا بارش‌های نواحی شمال پاییزه است و در فصول مهر و آبان بیشترین بارندگی را در این ناحیه از ایران داریم، امسال با توجه به این شرایط جای نگرانی وجود دارد.

گندمکار با بیان اینکه دمای بالای شمال ایران در فصل پاییز نگران کننده است، تصریح کرد: امسال در اقیانوس پرفشار جنب حاره‌ای آزور بسیار قوی می‌شود، قوی شدن این پرفشار جنب حاره‌ای اجازه عبور سیستم‌های باران زای غربی از روی اروپا، جنوب اروپا، مدیترانه، ترکیه و به ویژه شمال ایران را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: عبور نکردن سیستم‌های باران زای غربی، موجب کاهش هوای خنک و وزش باد می‌شود و در این منطقه نیز هوای گرم داریم.

این اقلیم شناس عنوان کرد: هرچند هنوز برای تحلیل کمی زود است، اما به نظر می‌رسد یکی از خشک‌ترین پاییزها طی بیست سال اخیر را پیش رو داریم، به ویژه برای شمال کشور که بیشینه بارش پاییزه دارد، جای نگرانی است.

کد خبر 423934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.