قرق مراتع غرب استان اصفهان از ۳۰ اردیبهشت شکسته می شود

رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: قرق مراتع غرب استان از ۳۰ اردیبهشت شکسته می شود و دامداران عشایری اجازه ورود و چرای دام خواهند داشت.

کیقباد شهابیان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به قرق شکنی زودهنگام گروهی از عشایر در مراتع جنوب استان اصفهان، اظهار کرد: امسال قرق مراتع جنوب و غرب استان به دلیل همکاری نکردن استان‌های عشایری مبدا و همجوار از ۱۳ اردیبهشت ماه شکست که به رغم تلاش‌ها برای کنترل و جلوگیری از حضور دامداران عشایری در مراتع سمیرم، به دلیل شرایط جوی نامناسب شمار زیادی از دام عشایر نیز تلف شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مراتع آمادگی ورود و تحرک دامداران را ندارند، افزود: این گروه از عشایر قرق شکن فاقد مجوز بهره برداری هستند و متأسفانه به رعایت حقوق سایر دامداران ذی حق عشایری نیز هیچ گونه توجهی ندارد.

شهابیان با اشاره به اینکه شمار عشایر قرق شکن به ۳۰۰ خانوار می‌رسد، ادامه داد: هیچ شرایطی مانع از اقدام غیرقانونی و کوچ زودهنگام قرق شکنان نیست و هر سال با دلایل و توجیه مختلف زودتر در مراتع حضور می‌یابند و با از بین بردن مراتع حق دامداران واقعی را پایمال می‌کنند.

رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همچنین از قرق شکنی مراتع در مناطق غربی استان به ویژه شهرستان‌های چادگان، فریدون شهر و بویین و میاندشت از ۳۰ اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: قرق مراتع شهرستان‌های داخل استان از جمله نجف آباد، تیران و کرون، لنجان، مبارکه، برخوار، اردستان، نطنز و کاشان از ۲۵ اردیبهشت ماه به دلیل گرم‌تر شدن هوا و رشد گیاهان شکسته شده و دامداران عشایری اجازه ورود به مراتع و چرای دام خواهند داشت.

وجود بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد دامی مجاز

وی با بیان اینکه شمار بهره برداران مجاز مراتع در استان اصفهان به ۳۹ هزار و ۶۸۴ می‌رسد که شامل دامداران عشایری، روستایی و شهری است، اظهار کرد: هم اکنون بالغ بر یک میلیون ۴۲۴ هزار و ۱۰۸ واحد دام مجاز در این استان وجود دارد.

شهابیان به وجود شش هزار خانوار عشایری در استان اصفهان اشاره و خاطرنشان کرد: دامداران فاقد مجوز یا افرادی که بیش از مجوز قانونی از مراتع برداشت می‌کنند هر ساله پس از استقرار و حضور در عرصه‌های مرتعی شناسایی و با آنها برخورد قانونی می‌شود.

وی همچنین به اجرای طرح ملی مدیریت کوچ در ۱۸ شهرستان ییلاقی استان اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح هر ساله از اواخر اسفند تا اوایل خردادماه پایگاه‌های مدیریت کوچ و اکیپ‌های ثابت و سیار در گلوگاه‌های حساس این ۱۸ شهرستان مستقر و به صورت شبانه روزی از هرگونه تردد احتمالی دامداران از مناطق قشلاقی به سمت مراتع ییلاقی جلوگیری می‌شود.

تعلیف دام یک چهارم ارزش واقعی پوشش گیاهی است

رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه پوشش گیاهی برخلاف ذهنیت عامه مردم برای تعلیف دام نیست، افزود: یک چهارم ارزش واقعی پوشش گیاهی تعلیف دام و سه چهارم آن اکولوژیکی و زیست محیطی است که از فرسایش خاک و بروز سیلاب جلوگیری می‌کند.

وی تاثیر در تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، چشمه‌ها، چاه‌ها و قنوات را از جمله ارزش‌های اکولوژیکی پوشش گیاهی برشمرد و خاطرنشان کرد: حفظ پوشش گیاهی بر رونق کشاورزی و صنعت و تامین آب شرب مردم تأثیر بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه تامین آب و حفظ ذخایر آبی تضمین کننده امنیت هر کشور است، گفت: اداره منابع طبیعی استان در خصوص وظایف خود برای حفظ مراتع و پوشش گیاهی عدول نکرده است از این رو با توجه به نقش حاکمیتی سازمان جنگل‌ها و مراتع در تضمین امنیت غذایی کشور از وزارت کشور، نیرو، جهاد کشاورزی و دستگاه قضائی نیز همراهی و حمایت بیشتری را برای حفاظت مراتع و نیل به اهداف انتظار داریم.

استان اصفهان دارای شش میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار عرصه مرتعی و شامل یک هزار و ۹۰۷ سامان عرفی است که دام بیش از ۳۹ هزار بهره بردار مجاز در این مراتع چرا می‌کنند. "سامان عرفی" به محدوده‌ای از اراضی مرتعی گفته می‌شود که از گذشته مورد بهره‌برداری شمار مشخصی از خانوارهای عشایر و غیر عشایر قرار گرفته است و دارای حق بهره‌برداری از آن مراتع هستند.

کد خبر 423925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.