سحرهای ماه رمضان؛ بهترین فرصت برای تماشای آسمان

یک کارشناس فیزیک گفت: در طول شب‌های ماه رمضان که روزه‌داران هنگام سحر بیدار می‌شوند، بهترین زمان برای تماشای زیبایی‌های آسمان است.

مرتضی بارونی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بامداد امروز از حدود ساعت ۳:۳۰ و همزمان با ارتفاع گرفتن ماه، چنانچه مردم به سمت جنوب شرقی نگاه کنند، می‌توانند ماه را ببینند.

وی افزود: اگر فرد دست خود را به حالت کشیده نگه دارد، در سمت راست ماه، یک نقطه نورانی مشاهده خواهد کرد که سیاره مریخ یا بهرام است و بعد از زمین، چهارمین سیاره منظومه شمسی محسوب می‌شود.

این کارشناس فیزیک ادامه داد: چنانچه افراد خط قرارگیری ماه و مریخ را دنبال کنند و به اندازه سه مشت جلوتر بروند، به دو نقطه نورانی در همین امتداد می‌رسند که اولین نقطه، سیاره زحل یا کیوان و نقطه بعدی نورانی‌تر، بزرگترین سیاره منظومه شمسی، یعنی مشتری یا سیاره هرمز است.

بارونی با بیان اینکه بامداد امروز امکان مشاهده این سیارات در یک قاب وجود داشت، تاکید کرد: این سیارات در امتداد یک خط قرار دارند، اما امکان اینکه همیشه بتوان آن‌ها را تا این حد نزدیک به یکدیگر دید، وجود ندارد؛ در این بین سرعت جابجایی ماه بیشتر به چشم می‌آید زیرا نزدیک‌تر است.

وی عنوان کرد: در طول شب‌های ماه رمضان که روزه‌داران برای سحر بیدار می‌شوند، بهترین موقعیت است که نگاهی به آسمان بیندازند و این سیارات را مشاهده کنند. بامداد فردا ماه حرکت می‌کند و دیگر امکان مشاهده آن در آسمان وجود ندارد؛ بنابراین بامداد امروز بهترین فرصت برای دیدن این سیارات در یک قاب است.

این کارشناس فیزیک تصریح کرد: چنانچه سه سیاره مریخ، زحل و مشتری را با یک خط به یکدیگر وصل کنیم، این خط همان قسمت از صفحه مداری گردش سیارات، زمین و خورشید است، همه این اجرام روی این صفحه به نام دایرة البروج قرار دارند.

بارونی با بیان اینکه منظومه شمسی حالت دیسکی شکل دارد و کاملاً کروی نیست، تاکید کرد: خورشید بر روی همین خط قرار دارد، ماه نیز نزدیک به همین خط هست به این خط صفحه مداری، صفحه منظومه شمسی یا دایرة البروج گفته می‌شود.

وی با اشاره به پدیده مقارنه، گفت: همبستگی، هم نشینی یا مقارنه یک پدیده نجومی است که از دید ناظر زمینی و به صورت ظاهری دو پدیده، قرین و نزدیک به هم هستند؛ این نزدیکی اجرام را مقارنه یا هم نشینی می‌گویند.

این کارشناس فیزیک با اشاره به هم نشینی ماه و مریخ، ادامه داد: بامداد امروز، ماه تا حدودی جلوتر بود، یعنی ماه دقیقاً زیر مریخ قرار داشت و مقارنه رخ داد، اما امشب ماه تا حدی فاصله گرفته و در سمت چپ مریخ قرار می‌گیرد؛ فردا شب نیز این فاصله بیشتر می‌شود.

کد خبر 423918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.