برزگر: عادت تماشای فیلم در خانه وجود دارد

مجید برزگر گفت: بهترین فیلم‌های عمرمان را در تلویزیون دیده‌ایم، با اکران آنلاین بیگانه نیستیم و بسیاری از فیلم‌های خوب را در تلویزیون و لپتاپ دیدیم. موافق اکران آنلاین هستم و معتقدم عادت تماشا فیلم در خانه وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید برزگر نویسنده، کارگردان و تهیه کننده سینما شب گذشته در لایو اینستاگرامی با فرنوش صمدی درباره "کارکرد هنر در بحران" گفت‌وگویی کردند.

برزگر گفت: جنگ و زلزله را همه تجربه کردند، اما بیماری کرونا یک اپیدمی است که همزمان همه جهان را درگیر کرده و حتی شرایط عادی پس از بحران کرونا با دوران عادی پیش از کرونا متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه ما به علت سبک فیلم‌ها متهم به مردم گریزی هستیم و چه کرونا باشد چه نباشد جایگاه فیلم‌های ما متفاوت است افزود: در یک زندگی پرشتاب به سر می‌بردیم و این بیماری ما را به آرام بودن دعوت کرد. هنر و سینما در دوران قرنطینه کمک کرد به آرامش برسیم و دوران سخت تنهایی را پشت سر بگذاریم.

این کارگردان اظهار کرد: سینما در یک مسیر امید بخش است، چراکه می‌تواند بحث‌های روانی پیش آمده را برطرف کند. هنرمندان می‌توانند آثاری را تولید کنند که امید بخش این موقعیت ناخواسته باشد، البته این بیماری باید تحلیل شود که دانش ما در برابر این اتفاق چقدر ناتوان است. همچنین تعریف آئین‌ها در حال تغییر است صدها سال است که هیچ اتفاقی مساجد را تعطیل نکرده بود، اما این بحران باعث تعطیلی مساجد شد و دستمایه‌های جدی را به دنبال دارد.

برزگر ادامه داد: اصلی‌ترین کارکرد هنر ارتباط با مخاطب است و در این دوران هیچ چیز مانند اثر هنری نتوانست نقش بازی کند. شاید در تحلیل مردم، هنر جایگاهش را پیدا کرد. برای سینما مسئله متفاوت است، تصور ما از سینما تماشا فیلم‌ها با جمعیت و روی پرده بزرگ سینما است، اما عادت اینکه در پرده سینما فیلم بینیم کم است. سینمای ما در برابر فیلم خوب بسته است و تولیدات مرسومی که در سینما وجود دارد گروه زیادی از مخاطب را قانع نمی‌کند که به سینما بروند.

این کارگردان تصریح کرد: بهترین فیلم‌های عمرمان را در تلویزیون دیده‌ایم. با اکران آنلاین بیگانه نیستیم و بسیاری از فیلم‌های خوب را در تلویزیون و لپ تاپ دیدیم. موافق اکران آنلاین هستم و معتقدم عادت تماشا فیلم در خانه وجود داشته. ویروس کرونا نقطه محکم بر پایان این ماجرا گذاشت و نشان از جدی بودن نمایش آنلاین است.

برزگر خاطر نشان کرد: برای اکران آنلاین نگرانی زیر ساختی وجود دارد. دو فیلمی که آنلاین اکران شد نشان داد زیر ساخت ضعیفی وجود دارد و سرعت کپی آثار بسیار بالا است. اگر عادت خرید فیلم رخ بدهد تجربه مهم است. تماشاگران به دلیل تجربه شلخته در سینما، بخش آنلاین را انتخاب می‌کنند، چراکه فیلم‌های سینما جریان اصلی ندارد و دورهمی ساخته می‌شود.

کپی رایت، چالش جدی اکران آنلاین

در ادامه فرنوش صمدی نیز گفت: این نوع سینما، مستقل‌تر است و این نوع فیلم‌ها در بحران بررسی شود این بیماری هرچه پیش می‌رود در حال عادی سازی است، چرا که کم کم باید با این بیماری همانند دیگر بیماری‌ها زندگی کنیم

وی افزود: در دوران قرنطینه هنر و اینترنت کمک کرد تا این دوران را پشت سر بگذاریم اتفاقاتی که در گذشته هنر رخ داده الان کمک می‌کند تا مردم راحت تر با این بحران کنار بیایند، اما اینکه هنر در آینده چه کمکی می‌تواند کند مشخص نیست و شاید یک یا دو سال دیگر بتوانم از تجربیات این دوران بنویسم. هنر برای من یک بخش موسیقی و بخش دیگر آن فیلم و کتاب است که کمک می‌کند تا دوران قرنطینه را سپری کنم.

این کارگردان و نویسنده گفت: سینما برای سرگرمی به وجود آمد، فیلم و سریال در تلویزیون حقی که بر گردن دارد را ادا کرده است و اینترنت در این دوران بسیار کمک کرد که به صورت آنلاین فیلم‌ها اکران شوند، البته بحث کپی رایت چالش جدی را به دنبال داشت.

کد خبر 423884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.