آفتابی شدن یوزپلنگ های ماده پس از غیبت یکساله در توران

تمدید پنج ساله ممنوعیت شکار در جنگل های شمال، اختصاص ۱۰ میلیون یورو برای احیای تالاب هامون، قطع پای محیط بان مصدوم گتوندی، مشاهده پنج قلاده یوزپلنگ در توران و تلاش ها برای نجات گونه اسب های دریایی در استرالیا را در بسته هفتگی محیط زیست ایمنا می خوانید.

به گزارش ایمنا، امیر عبدوس مدیرکل محیط زیست استان سمنان از مشاهده یک قلاده یوز ماده و ۴ توله یوز در توران خبر داد و گفت: از سال ۹۷ تاکنون تمامی دوربین‌های تله‌ای در محدوده توران موفق به ثبت تصویر یوز ماده نشده بودند و تمام تصاویر مربوط به یوزپلنگ‌های نر بود و این اتفاق بسیار دلهره آور بود چرا که نگران بودیم نکند "ایران" تنها یوز ماده باقی مانده کشور باشد.

وی ادامه داد: خوشبختانه صبح امروز یکی از اهالی منطقه روستای قلعه بالا در حین عبور از منطقه زمان آباد و در نزدیکی پاسگاه محیط بانی دلبر ۵ قلاده یوز را مشاهده می‌کند و بلافاصله با همکاران ما تماس می‌گیرند.

مدیرکل محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه براساس مشاهدات همکاران ما از ۴ توله یوز، ۲ فرد ماده و ۲ فرد نر هستند، تصریح کرد: با احتساب یوز مادر، در مجموع امروز ۳ یوز ماده و ۲ یوز نر در توران مشاهده شد.

عبدوس با تاکید بر اینکه این مشاهده امیدها را برای حفاظت از زیستگاه زنده کرد گفت: چراکه در سال‌های گذشته اقدامات و هزینه‌های زیادی برای حفاظت از زیستگاه توران انجام شد.

وی با اشاره به وجود دو مانع اصلی برای بهبود وضعیت یوزپلنگ در منطقه تصریح کرد: حضور دام در منطقه و جاده عباس آباد منجر به تلفات زیادی در بین یوزها حین عبور از منطقه در طول سال‌های گذشته شد.

پای محیط‌بان گتوند قطع شد

سرهنگ جمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط‌زیست گفت: تمامی تلاش کادر درمانی و تیم پزشکی بر روی «سید امین هادی‌پور» محیط‌بان وظیفه شناس گتوند انجام شد، اما به دلیل وخامت حال وی پزشکان به این نتیجه رسیدند که باید پای این محیط‌بان قطع شود.

وی اظهار کرد: ضاربان این محیط بان شناسایی شدند و خبر دستگیری آنها به زودی اطلاع رسانی می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: رایزنی‌های زیادی با بنیاد شهید و امور ایثارگران در حال انجام است تا این محیط بان از امکانات ویژه ایثاگران بهره مند شود.

اختصاص ۱۰ میلیون یورو برای احیای تالاب هامون

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: ۱۰ میلیون یورو برای احیای تالاب بین‌المللی هامون توسط سازمان ملل و اتحادیه اروپا اختصاص یافت.

وحید پورمردان ضمن ابراز خرسندی از اختصاص ۱۰ میلیون یورو توسط سازمان ملل و اتحادیه اروپا برای اجرای پروژه ارتقای مدیریت جامع منابع طبیعی برای احیای اکوسیستم تالاب و حمایت از معیشت‌های جایگزین جوامع محلی در حوضه آبریز تالاب‌های بین‌المللی هامون واقع در شمال سیستان و بلوچستان، از امضای سند همکاری پنج ساله بین سازمان حفاظت محیط زیست و برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) خبر داد.

وی گفت: این کمک پس از نشست‌های طولانی بحث و بررسی موضوعات متنوع و مختلف در خصوص تالاب بین المللی هامون در سطوح کارشناسی و بین المللی و چندین دوره بازدید تیم‌های تخصصی از سازمان‌های بین‌المللی و کم کردن فشارِ برداشت از ذخایر و پوشش گیاهی برای سرعت بخشیدن به احیای این تالاب است.

شکار در جنگل‌های شمال کشور به مدت ۵ سال ممنوع شد

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل محیط زیست مازندران با اعلام ممنوعیت پنج ساله شکار در جنگل‌های شمال گفت: این تصمیم برای تمامی جنگل‌های شمال در استان‌های گلستان، مازندران و گیلان در تکمیل ابلاغ آئین نامه قانون شکار و صید گرفته شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به اهمیت و ارزش‌های اکولوژیک جنگل‌های هیرکانی شمال و در راستای اجرای برنامه‌های تنفس جنگل‌های هیرکانی شمال، به استناد بند"و" ماده ۶ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، هرگونه تیراندازی و شکار در سطح کلیه عرصه‌های جنگلی شمال کشور واقع در این سه استان ممنوع بوده و از تاریخ ۹۹/۲/۳ به مدت پنج سال به عنوان مناطق شکار ممنوع تعیین و معرفی شد.

ابراهیمی کارنامی با اشاره به اینکه بر طبق آئین نامه شکار و صید جرایم شکار افزایش چشمگیری داشته است، خاطرنشان کرد: جریمه شکار حیوان ماده به دلیل مولد بودن ۳ برابر بیش از نر در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: برای مثال جریمه شکار مرال نر ۵۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برآورد شده اما شکار مرال ماده ۱۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

به گفته وی قوانین و آئین نامه‌های جرایم محیط زیستی در حال تغییر هستند و می‌توان به آینده محیط زیست کشور امیدوار بود.


بازگشت توله خرس سرگردان در چهارمحال و بختیاری به طبیعت

شماری از مردم محلی در ارتفاعات شهرستان کوهرنگ با مشاهده یک توله خرس سرگردان، موضوع را حفاظت محیط زیست اطلاع دادند؛ مأموران یگان حفاظت این اداره کل پس از حضور و اطمینان از سلامت این توله خرس، به سرعت آن را در همان محدوده به طبیعت بازگرداندند.
مأموران با بیتوته شبانه از حضور مجدد خرس مادر به محل و بازگشت این توله خرس به طبیعت اطمینان حاصل کردند.

پروژه‌ای در سواحل استرالیا برای نجات گونه اسب‌های دریایی

یک پروژه حفاظت محیط زیستی در استرالیا می‌خواهد جمعیت اسب‌های دریایی را افزایش داده و به کمک احیای زیستگاه طبیعی آنها در بندرگاه سیدنی بیاید.

به نوشته یورونیوز، اسب دریایی سفید که به آن اسب دریایی سیدنی نیز گفته می‌شود، یکی از گونه‌های جانوری بومی سواحل شرقی استرالیا به شمار می‌آید. بندرگاه سیدنی یکی از مصب‌هایی است که به حفاظت از جمعیت اسب‌های دریایی شناخته می‌شود.

اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت، اسب‌های دریایی را در فهرست قرمز و به عنوان جانوران «در معرض خطر» قرار داده است.

رهاسازی ۹۵ اسب دریایی در سواحل سیدنی

به همین منظور ۹۵ اسب دریایی کوچک که در آکواریوم پرورش یافته بودند به تازگی در بندر سیدنی در ساحل کلیفتون گاردن رهاسازی شدند.

جفت‌های مورد نظر برای قرار دادن در آکواریوم و تولید مثل، در اکتبر سال ۲۰۱۹ از سواحل کلیفتون گاردن در موسمن جمع‌آوری شده بودند. آنها ۶ ماه را در یک مرکز پرورش ماهی سپری کردند.

در اسب‌های دریایی این نرها هستند که باردار می‌شوند

طول بدن اسب‌های دریایی از ۱۶ میلی‌متر تا ۳۵ سانتی‌متر متغیر است. مشخصه ویژه این نوع ماهی‌ها این است که جنس نر در آن حامله می‌شود.
طول مدت حاملگی در اسب دریایی بین ۱۰ روز تا ۶ هفته متغیر است.
دکتر دیوید هاراستی، دانشمند دریایی که در این پروژه فعالیت دارد، درباره مراحل رها کردن نوزادن اسب‌دریایی می‌گوید: «این کار بسیار هیجان‌آور است و امیدواریم بتوانیم با رها کردن اینها، جمعیت اسب‌های دریایی را افزایش دهیم.»

افزایش ۳.۲ میلیارد مترمکعبی حجم آب دریاچه ارومیه با اجرای طرح‌های احیایی

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: حجم آب امروز دریاچه ارومیه ۳.۲ میلیارد مترمکعب بیشتر از سال شروع طرح نجات ملی دریاچه برآورد می‌شود که این میزان با اجرای طرح‌های احیایی و همچنین بارش مناسب سالانه محقق شده است.

محمدمهدی شهریاری در بازدید از جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه با بیان اینکه این دریاچه روزهای امیدبخشی را سپری می‌کند، افزود: به لطف خدا و تلاش‌های صورت گرفته در قالب پروژه احیای دریاچه ارومیه، حال این نگین آبی امروز خوب است.


وی اضافه کرد: تراز و سطح دریاچه ارومیه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش داشته و در حال حاضر حجم آب موجود دریاچه بیش از پنج میلیارد و ۵۰ میلیون متر مکعب است.
وی بیان کرد: سرمایه‌گذاری برای احیای دریاچه ارومیه، حفاری تونل برای انتقال آب به دریاچه، کاهش مصرف آب سدها، ساماندهی رودخانه‌های منتهی به دریاچه و اجرای طرح‌های کشاورزی پایدار از جمله اقدامات دولت تدبیر و امید در راستای احیای این دریاچه بوده است.

کد خبر 423840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.