۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵
اقتصاد جهانی ۲۵ درصد کوچک می شود

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) با اشاره به این که برآوردها در چند هفته گذشته تیره‌تر شده است، پیش بینی کرد تجارت جهانی با روندی که از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۹ به این طرف کم سابقه بوده، افت خواهد کرد.

به گزارش ایمنا، آنکتاد اعلام کرد که تجارت کالا در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۹ به میزان سه درصد کاهش پیدا کرد و در سه ماهه دوم ۲۶.۹ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. بر مبنای سالانه، تجارت جهانی در سه ماهه اول ۳.۳ درصد و در سه ماهه دوم ۲۹ درصد کاهش خواهد داشت.

به گفته استیو مک‌فیلی، استراتژیست ارشد آنکتاد، در جریان بحران مالی جهانی ۲۰۰۹ کاهش تجارت به درجات مشابه وجود داشت اما این کاهش به شدت سال ۲۰۲۰ نبود. در آن زمان تجارت جهانی مطابق با احیای اقتصاد جهانی به سرعت رشد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، آنکتاد اعلام کرد که دیدگاهش از سه ماهه اول که ابتدا رشد حدود یک درصد ارزش تجارت را پیش بینی کرده بود، از ۲۴ مارس مرتباً تیره‌تر شده است.

پیش از این هم سازمان جهانی تجارت (WTO) پیش بینی کرده بود که تجارت جهانی امسال به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ به میزان شدیدتر از بحران مالی یک دهه قبل کاهش پیدا خواهد کرد و تجارت جهانی در سال ۲۰۲۰ بین ۱۳ تا ۳۲ درصد کاهش پیدا خواهد کرد در حالی که در جریان بحران مالی سال ۲۰۰۹، تجارت جهانی ۱۲.۵ درصد رشد منفی پیدا کرده بود.

منبع: ایسنا

کد خبر 423832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.