مصوبه شورای رقابت برای خودرو کاربرد چندانی ندارد

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان با اشاره به نوسانات اخیر بازار خودرو گفت: مصوبه شورای رقابت تنها باعث شد قیمت ۸۰ میلیون تومانی پراید به ۷۰ میلیون تومان کاهش پیدا کند بنابراین این مصوبه عملاً کاربردی نداشته است.

حمیدرضا قندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره تأثیر مصوبه شورای رقابت بر بازار خودرو اظهار کرد: اعلام قیمت توسط این شورای به هیچ عنوان در شرایط کنونی کارایی ندارد. به طور مثال افزایش قیمت کارخانه پراید از ۴۰ میلیون به ۴۴ میلیون باعث نمی‌شود که دارنده این خودرو، آن را به قیمتی مثلاً برابر با ۴۵ میلیون تومان بفروشد. مصرف کننده زمانی که خودرو خود را خریداری کرده و تحویل می‌گیرد، با آگاهی از قیمت‌های بازار آن را به قیمت‌های پایین‌تر نمی‌فروشد.

وی با اشاره به مصوبه شورای رقابت گفت: تعیین قیمت ۴۴ میلیون تومانی برای خودرو پراید معتبر نیست. در شرایطی فعلی قیمت قطعات و لوازمات این خودرو به تنهایی بیش از ۵۰ میلیون تومان ارزش دارد، سوال اینجاست قیمت شورای رقابت بر چه اساسی تعیین شده است؟

رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل اصفهان تصریح کرد: مصوبه شورای رقابت تنها باعث شد تنها باعث شد قیمت ۸۰ میلیون تومانی پراید به ۷۰ میلیون تومان کاهش پیدا کند، بنابراین این مصوبه عملاً کاربردی نداشته است. به طور کل تأثیر این مصوبه تنها کاهش ۱۰ میلیون تومانی قیمت پراید و حدود ۲۰ میلیون تومانی قیمت خودروهای شرکت ایران خودرو بوده است.

قندی درباره تقاضای موجود برای خرید خودرو در بازار نیز گفت: در حال حاضر تعداد متقاضیان خرید خودرو به شدت کاهش پیدا کرده است. در صورتی که دولت نتواند میزان عرضه خودرو را به اندازه کافی افزایش دهد، شرایط ممکن است از وضعیت قبلی نیز بدتر شود.

وی گفت: برای شکستن قیمت‌های کاذب در بازار خودرو، میزان عرضه باید به اندازه کافی افزایش پیدا کند اما به نظر می‌رسد شمار خودروی تولید شده دو شرکت سایپا و ایران خودرو به اندازه کافی نیست و این دو خودروساز تنها در حال تحویل دادن خودروهایی هستند که در گذشته پیش فروش شده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل اصفهان خاطرنشان کرد: قیمت خودروهای داخلی هنوز واقعی نیست، برای مثال قیمت پراید حدود ۶۰ میلیون تومان است و حدود ۱۰ میلیون تومان حباب دارد؛ به اعتقاد من ۶۰ میلیون تومان برای خودرو پراید، شرکت خودروساز و خریدار عادلانه است.

کد خبر 423819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.