چای پررنگ در وعده سحری نخورید

رژیم غذایی مفید برای کاهش کالری مصرفی، چند نکته درباره روزه داری در مبتلایان دیابت، بایدها و نبایدهای مصرف خامه، خواص درمانی سیاه دانه و پرهیز از خوردن چای پررنگ در وعده سحری را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص تغذیه در خصوص بایدها و نبایدهای مصرف خامه صبحانه برای برخی از سنین و خطرات احتمالی آن، اظهار کرد: به عقیده بسیاری از افراد خامه، به دلیل پایه شیر خود، جزو مواد لبنی محسوب می‌شود اما به عقیده متخصصان تغذیه خامه از نظر غذایی در دسته چربی‌ها قرار می‌گیرد. خامه چربی بالایی دارد. هرمیزان ویتامین محلول در چربی در شیر وجود داشته باشد حدود ۱۰ برابر آن در خامه و به همین دلیل غلظت ویتامین‌های A و D در آن بیشتر است.

شهاب اولیایی، افزود: برای بیان مضرات و فواید خامه باید به شرایط مصرف کننده آن نگاه کنیم، بعنوان مثال: مصرف خامه برای کودکان، نوجوانانی که با کمبود رشد مواجه هستند بسیار توصیه می‌شود چون درحجم کم، انرژی خوبی را به بدن داده و در ضمن رساندن مواد مغذی و ویتامین‌ها، رشد بدن را تأمین می‌کند.

وی ادامه داد: درحالی که افراد مبتلا به فشار خون و اضافه وزن باید از مصرف خامه‌ها پرهیز کنند و حتی اگر عدم مصرف امکان پذیر نباشد باید به مقدار بسیار کم و به ندرت مورد استفاده قرار گیرند، البته مصرف زیاد خامه برای افراد عادی هم توصیه نمی‌شود.

این متخصص تغذیه، تصریح کرد: مصرف خامه باید به عنوان تفریح و در حداقل موارد در برنامه غذایی معمول افراد به طور مرتب قرار گیرد. نباید به خامه‌ها ترکیباتی مثل انجیر، عسل یا شکلات را اضافه کرد.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از خامه های فله و بدون نام و نشان می‌توانند خطراتی همچون تب مالت را به همراه داشته باشند لذا فقط توصیه به مصرف خامه های شناسنامه دار است.

خواص درمانی سیاه دانه

اسیدهای چرب ضروری فراوان موجود در سیاه دانه آن را به نوعی مواد غذایی ضد سرطان تبدیل کرده که در حفظ سلامت پوست و مو نیز مفید است. تحقیقات نشان داده است مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در سیاه دانه در درمان دیابت، سل، بیماری‌های قلبی و عروقی، کم خونی و میگرن مفید است. سیاه دانه آهن و پتاسیم فراوانی دارد و علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، باعث رفع مسمومیت خونی و یبوست می‌شود.

رژیم غذایی مفید برای کاهش کالری مصرفی

کاهش وزن از طریق روش‌های مختلف امکان‌پذیر است. رژیم‌های غذایی بسیاری وجود دارند که افراد آن‌ها را رعایت می‌کنند اما تغییر در سبک زندگی نیز می‌تواند روشی در موفقیت آمیز بودن فرایند کاهش وزن باشد. طبق اعلام انجمن گیاهخواری تعداد افراد گیاهخوار در انگلیس بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۸ چهار برابر رشد داشته که نشان دهنده شناخته شدن این رژیم غذایی در میان افراد است. رژیم‌های غذایی گیاهی فواید بسیاری برای سلامتی دارد که کاهش وزن یکی از آن‌هاست. در این نوع رژیم غذایی محصولات حیوانی به طور کامل حذف می‌شوند. افراد گیاهخوار از مصرف گوشت، ماهی، تخم مرغ یا محصولات لبنی خودداری کرده و از مواد غذایی گیاهی از قبیل میوه‌ها و سبزیجات تازه، شیرهای گیاهی، جایگزین‌های گوشت، غلات، حبوبات، خشکبار و دانه‌ها مصرف می‌کنند. رعایت رژیم‌های غذایی گیاهی می‌تواند به کاهش میزان کالری مصرفی منجر شود. همچنین در این نوع رژیم‌های غذایی غذاهای پرکالری حذف شده و مواد غذایی با میزان فیبر بالا که کالری کمتری دارند و فرد برای مدت زمان طولانی احساس سیری دارد جایگزین می‌شوند.

چند نکته درباره روزه داری در مبتلایان دیابت

مبتلایان به دیابت در شرایط خاصی می‌توانند روزه بگیرند، اما باید حتماً چند نکته تغذیه‌ای را مدنظر قرار دهند. بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، براساس نظر اجماعی پزشکان متخصص و مؤسسه موضوع شناسی فقهی، بیماران دیابتی که سن کمتر از ۶۵ سال داشته و تحت درمان و مراقبت پزشکی هستند و همراه با رعایت رژیم غذایی خود مجبور به استفاده از داروهای متفورمین، آکاربوز، گلوتازون و گروه گلیپتین‌ها هستند، در صورتی که قند خون ناشتای آنان کمتر از ۱۴۰ میلی گرم در دسی لیتر و همچنین هموگلوبولین A۱C کمتر از ۷ دارند، در صورتی که آموزش پذیر و متعهد به پایش منظم قند خون باشند و اصول حفاظتی و پیشگیری توصیه شده ستاد بحران کرونای کشوری را به دقت رعایت کنند، می‌توانند روزه بگیرند.

باید توجه کرد که روزه‌داری برای بیماران دیابتی نوع دو که دیابت آنها با رژیم غذایی کنترل شده، مفید است و نه‌تنها بیماری آنان را تشدید نمی‌کند، بلکه کاهش وزن را نیز به همراه دارد که برای مبتلایان به دیابت دارای اضافه وزن یا چاقی مؤثر است. بیماران مبتلا به دیابت نوع دو با نظر پزشک معالج و کارشناس تغذیه به شرط اینکه به سایر بیماری‌ها مبتلا نباشند، به راحتی می‌توانند در این ماه روزه بگیرند و از اثرات مفید آن بهره کافی ببرند. بیماران دیابتی که روزه می‌گیرند باید با تنظیم داروهای مصرفی خود زیر نظر پزشک در وعده‌های سحر و افطار استفاده کرده و رژیم غذایی مخصوص خود را در افطار و سحر رعایت کنند.

چای پررنگ در وعده سحری نخورید

متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره ارتباط مصرف چای و کافیئن برای افزایش تشنگی و عطش در افراد روزه‌دار، اظهار کرد: نوشیدن چای و نوشیدنی‌های کافئین‌دار در ماه مبارک رمضان و وعده سحری باعث افزایش تشنگی خواهد شد؛ چرا که کافئین موجود در قهوه و تنین موجود در چای هر دو ادرار آور بوده و باعث دفع آب از بدن می‌شوند.

نرگس جوزدانی افزود: از آن جایی که در ماه مبارک رمضان حفظ آب در بدن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ بنابراین توصیه می‌شود چای به خصوص چای پررنگ در وعده سحری به هیچ عنوان استفاده نشود.

جوزدانی درباره نوشیدن چای در وعده افطار، گفت: نوشیدن چای کمرنگ و آب گرم در وعده افطار توصیه می‌شود، اما قهوه در وعده افطار باعث می‌شود بر خواب شبانه افراد اثر منفی بگذارد. از آن جایی که چای و قهوه ادرار آور هستند و باعث افزایش تشنگی می‌شوند بهترین گزینه مصرف نکردن آن هاست.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره توصیه‌های تغذیه‌ای برای تأمین آب بدن در ماه مبارک رمضان، تصریح کرد: توصیه بنده به افراد روزه دار مصرف سبزیجات پخته به میزان یک تا یک و نیم لیوان در وعده سحر است؛ چرا که باعث می‌شود آب بدن به مدت طولانی تأمین شود.

وی در خصوص عوارض مصرف زیادی چای و کافیئین در افراد، تصریح کرد: نوشیدن بیش از حد چای و کافئین باعث کم آب شدن بدن خواهد شد و در نتیجه سردرد، بی‌خوابی، خستگی زیاد، یبوست و تأثیر منفی در خلق و خوی افراد را به ارمغان خواهد آورد، همچنین باعث برهم خوردن تعادل در افراد، تغییر سوخت و ساز بدن خواهد شد که تمام این موارد می‌تواند از عوارض کم آبی در بدن باشد؛ بنابراین اگر می‌خواهیم از عوارض منفی کم آبی در بدن دور باشیم باید به نوشیدن کافی آب اهمیت دهیم.

کد خبر 423788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.