چه ورزش‌هایی برای سالمندان در بحران کرونا مناسب است؟

یک فیزیوتراپیست با تاکید بر اینکه در سنین سالمندی عضلات انعطاف پذیری خود را از دست می‌دهد، گفت: در دوران قرنطینه خانگی به دلیل شیوع کرونا به سالمندان توصیه می‌کنیم که حتماً انجام ورزش و تمرین‌های هوازی را در برنامه روزانه خود قرار دهند.

امیر حسین شیربان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص ورزش کردن سالمندان در بحران شیوع کرونا، اظهار کرد: با توجه به اینکه از سن ۶۰ و ۶۵ سالگی به بالا عضلات افراد سالمند تحلیل می‌رود و در اثر از دست دادن انعطاف پذیری شیب تندی را پیدا می‌کند مفاصل آنها آسیب دیده و منجر به ایجاد زانو درد و کمر درد می‌شود بر این اساس به سالمندان توصیه می‌شود در این ایام انجام ورزش‌های هوازی را در برنامه روزانه خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه افراد سالمند با ورزش می‌توانند از ضعیف شدن و تحلیل عضلات جلوگیری کنند، افزود: در سنین سالمندی عضلات انعطاف پذیری خود را از دست می‌دهد و با انجام روش‌هایی می‌توان مانع بروز این فرایند شد. مرکز کنترل پیشگیری از بیماری‌های آمریکا توصیه کرده که افراد سالمند حتماً در طول هفته ۱۵۰ دقیقه ورزش یعنی تقریباً روزانه ۳۰ دقیقه ورزش و پیاده روی کنند.

این فیزیوتراپیست تصریح کرد: اکنون در روزهای کرونایی و قرنطینه به این معنا نیست که افراد مسن‌تر اصلاً از خانه بیرون نروند بلکه می‌توانند با حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک برای حفظ سلامتی و شادابی در دوره سالمندی پیاده‌روی داشته باشند.

شیربان گفت: تمرین‌های هوازی و پیاده روی یکی از مهمترین ورزش‌هایی است که سالمندان می‌توانند انجام دهند، دوچرخه سواری نیز در گروه ورزش‌های هوازی قرار می‌گیرد که به سالمندان توصیه می‌کنیم.

وی در مورد دیگر ورزش‌ها برای حفظ آمادگی بدن سالمندان، تاکید کرد: ورزش‌های قدرتی، تعادلی و انعطاف پذیری هم جزء تمرین‌ها و ورزش‌هایی است که می‌تواند به حفظ آمادگی بدن سالمندان کمک کند.

به گفته این فیزیوتراپیست، در گروه ورزش‌های قدرتی سالمندان می‌توانند از دیوار حدود یک قدم فاصله بگیرند و دست‌ها را به دیوار بگذارند و مانند حالت شنا رفتن روی زمین همان طور که دستشان به دیوار است روی دیوار حرکت شنا را انجام دهند. این حرکت برای این است که افراد سالمند کمتر دچار آسیب شوند و علاوه بر این عضلات آرنج و دست‌های آنها نیز تقویت شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه ورزش شنا روی زمین بیشتر بر روی پاها و عضلات مرکزی بدن فشار وارد می‌کند انجام این حرکت روی دیوار باعث می‌شود تا سالمندان بتوانند قدرت عضلانی خود را حفظ کنند.

شیربان درباره اهمیت ورزش منظم و استحکام عضلات سالمندان، خاطرنشان کرد: اگر سالمندان این ورزش‌ها را به طور منظم انجام دهند، ضعف عضلانی اتفاق نمی‌افتد و تعادل، قدرت و استحکام عضلات آنها در این بخوبی حفظ می‌شود.

این فیزیوتراپیست معتقد است با توجه به اینکه سالمندان در حفظ تعادل مشکل دارند انجام تمرین و ورزش باعث تقویت حس عمقی عضلات آنها می‌شود. در واقع در مفاصل یکی سری پایانه عصبی وجود دارد که با مغز در ارتباط بوده و اطلاعات مفاصل مختلف را به مغز می‌رساند و این اطلاعات در مغز پردازش می‌شوند. برای تقویت حس عمقی بدن سالمندان می‌توانند تمرین‌های تعادلی را انجام دهند.

وی تصریح کرد: برای مثال افراد سالمند می‌توانند در کنار یک صندلی ایستاده و یکی از دست‌ها را روی صندلی برای حفظ تعادل بگذارند و سپس و یکی از پاها را بالا آورده و همانطور که پا را بالا می‌آورند در عین حال تعادل بدن را هم حفظ کنند.

شیربان بر این باور است که در انجام این حرکت سالمندان می‌توانند به آرامی چشم‌ها را ببندند و انجام این حرکت بین ۱۰ تا ۳۰ بار باعث می‌شود که فشار کمتری روی حس عمقی افراد وارد شود و در نتیجه حس عمقی بدن افراد سالمند تقویت شود.

وی اظهار کرد: برای اینکه این تمرین سخت‌تر شود می‌توان دست را از صندلی جدا کرد یا اینکه روی پا ورزش‌های تعادلی دیگری را نیز انجام داد. نیاز است که افراد سالمند در انجام ورزش‌های سخت‌تر حتماً با پزشک و فیزیوتراپیست مشورت کنند تا راهنمایی‌های لازم را به آنها ارائه دهند.

کد خبر 423735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.