برنامه وزارت صمت برای کنترل بازار خودرو اعلام شد

معاون امور صنایع وزارت صمت درباره برنامه های وزارت صمت برای کنترل بازار خودرو گفت: حبابی که طی دو هفته اخیر ایجاد شد، رو به کاهش است. سه روش فروش فوق العاده، پیش فروش و مشارکت در تولید از جمله اقدامات وزارت صمت برای کنترل بازار خودرو است.

به گزارش ایمنا به نقل از شاتا، مهدی صادقی نیارکی در برنامه "تیتر امشب" در ارزیابی وضعیت فعلی بازار خودرو گفت: مطابق آنچه در خبرها نیز اعلام شد، قیمت‌ها در حال کاهش و فضای التهاب رو به آرامش است.

وی ادامه داد: با توجه به اقدامات مؤثر ستاد تنظیم بازار وزارت صمت، در سایر دستگاه‌های نظارتی در برخورد با این پدیده، خوشبختانه فضا در حال مدیریت شدن است.

معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: حبابی که طی دو هفته اخیر ایجاد شد، رو به کاهش و رئیس اتحادیه صنف بنگاه داران هم اعلام کرد قیمت‌ها وجود خارجی ندارند و در فضای مجازی عددسازی و ایجاد التهاب شده است.

صادق نیارکی با اشاره به برنامه‌های وزارت متبوعش برای کنترل قیمت خودرو تصریح کرد: سه روش فروش فوق العاده، پیش فروش و مشارکت در تولید از جمله این اقدامات است.

وی افزود: در هفته‌های اخیر رونقی که در برخی بازارها از جمله بورس اتفاق افتاد و بعضی اتفاقات در حوزه پولی و سود بانکی، باعث شد عده‌ای با فضاسازی و قیمت سازی، بازار خودرو را ملتهب کنند که این حباب در حال شکستن است.

بسته پیشنهادی برای کنترل قیمت خودرو

معاون امور صنایع وزارت صمت سپس به برنامه‌های وزارتخانه متبوعش در کنترل قیمت خودرو اشاره کرد و گفت: وزارت صمت بسته‌ای را در حوزه فروش، قیمت (که بر اساس توافق ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت از سوی شورای رقابت در بازه زمانی مشخص اعلام می‌شود) و همچنین برنامه‌های کوتاه مدت، بلندمدت و میان مدت خودروسازان تدوین و آماده کرده است.

صادقی نیارکی در خصوص برنامه‌های کوتاه مدت خودروسازان اضافه کرد: خودروسازان در این حوزه باید ساماندهی بازار و کاهش تعهدات را دنبال کنند و در حوزه میان مدت داخلی سازی موضوعی جدی است که در دستور کار باید باشد.

وی یادآوری کرد: در حوزه میان مدت همچنین واگذاری املاک، اموال و دارایی‌های مازاد خودروسازان، واگذاری سهام شرکت‌های زیرمجموعه خودروسازان، ارتقای کیفی در صنعت خودرو، رونمایی از مدل‌ها و پلتفرم‌های جدید دو شرکت خودروساز را نیز در دستور کار برای پیگیری داریم که این برنامه‌های میان مدت ظرف یکسال آینده به نتیجه خواهند رسید.

شرایط ثبت نام متقاضیان خودرو

معاون امور صنایع وزارت صمت درخصوص محدودیت‌های جدیدی که برای متقاضیان خودرو اعمال خواهد شد، نیز گفت: چهار مؤلفه در موقع ثبت نام باید رعایت شود، هر کد ملی فقط یک خودرو می‌تواند بخرد و در موقع ثبت نام کارت ملی، گواهی نامه، حساب بانکی و سیم کارت باید به نام شخص متقاضی ثبت نام باشد و در صورت مهیا نبودن هر یک از این شرایط امکان ثبت نام برای شخص فراهم نخواهد شد.

صداقی نیارکی با اشاره به دیگر محدودیت‌های ثبت نام افزود: متقاضی باید سن بالای ۱۸ سال و گواهینامه رانندگی داشته باشد و در ۳۶ ماه گذشته از هیچیک از خودروسازان خودرویی دریافت نکرده باشد.

وی افزود: در فروش فوق العاده سند یکسال در رهن باقی می‌ماند و هیچکدام از قراردادها امکان صلح نخواهد داشت تا مصرف کننده واقعی وارد فرآیند ثبت نام بشود.

معاون امور صنایع وزارت صمت موضوع دیگر را گارانتی دانست و گفت: اگر خودرویی از شرکت تحویل گرفته بشود و ظرف سه ماه برای سرویس اولیه مراجعه نکند گارانتی آن لغو خواهد شد و شرکت خودروساز حق ارائه سرویس به این خودرو را نخواهد داشت.

کد خبر 423729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    0 0
    اتفاقا با این روش بازار ازاد خودرو باز هم سیر صعودی پیدا خواهد کرد .شرمنده هستم برا کارشناسای ایرانی تحلیل بازار
  • میثم IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
    0 0
    با سلام فقط بازار خودروی یک شهر ۲۰۰ خودروی صفر را به فروش گذاشتند پس اگر به فرض مثال ما تمام شهرهای ایران را میانگین ۱۰۰ خودرو در نظر بگیریم ۱۰۰شهر می شود ۱۰۰۰۰خودرو یعنی مصرف کننده واقعی خودرو تا قبل از جریان قرعه کشی فقط۱۰۰۰نفر بوده ودر جریان قرعه کشی چون تمام اعضای خانواده شرکت کرده اند تعداد مصرف کننده واقعی مسلما نصف میشود چون اغلب این افراد برای فروش ثبت نام کرده اند.