استراتژی‌هایی برای افزایش فضاهای عمومی

پس از کاهش محدودیت‌ها در اغلب شهرهای جهان، بسیاری از مردم برای رهایی از تنهایی ناشی از جداسازی اجتماعی به پارک‌ها روی آورده‌اند اما تراکم جمعیت در فضاهای عمومی و ضرورت فاصله‌گذاری اجتماعی نیاز به این فضاها را افزایش داده و مقامات رسمی را به سمت ارائه استراتژی‌هایی سوق داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، برنامه‌ریزان در بسیاری از شهرهای سراسر جهان تلاش می‌کنند فضاهای بیشتری را در اختیار مردم قرار دهند تا در روزهای کرونایی بتوانند ضمن حفظ فاصله از سایرین به فعالیت‌های جسمی و تردد در داخل شهر بپردازند.

شهردار لندن افزایش مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را ضروری دانسته و اظهار کرده است که به دلیل محدود شدن بیشتر رفت و آمدها در داخل شهر، ترویج پیاده‌روی و دوچرخه سواری در میان مردم می‌تواند به مهار ویروس کرونا کمک کند. از سوی دیگر، برن پایتخت سوئیس و ویلنیوس پایتخت لیتوانی رستوران‌ها و کافه‌ها را در فضاهای باز مراکز شهری دایر کرده‌اند، مقامات رسمی میلان فضای خیابان‌ها را از نو طراحی کرده‌اند و شهرهایی نظیر پاریس و اوکلند در حال احداث زیرساخت‌هایی کوچک برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی هستند. اما آیا مکان‌های دیگری از شهرها را می‌توان به فضاهای عمومی اختصاص داد؟

آزادسازی زمین‌های گلف

قبل از شیوع ویروس کرونا نیز برای احیای زمین‌های گلف تلاش‌های بسیاری شده بود چرا که با کاهش گرایش مردم به انجام ورزش گلف بسیاری از این زمین‌ها بدون استفاده باقی مانده است. در بسیاری از شهرهایی که به شدت نیازمند مسکن است املاک بدون استفاده زیادی وجود دارد که از قابلیت ساخت خانه و سایر سازه‌های ضروری برخوردار است. با گسترش ویروس کرونا، درخواست‌ها برای آزادسازی زمین‌های گلف که بسیاری از آن‌ها پلمپ شده است به طور چشمگیری افزایش یافته است. اغلب این زمین‌ها بخش بزرگی از پارک‌ها و فضاهای سبز را در برگرفته است و این در حالی است که تراکم جمعیت در بخش‌های دیگر پارک‌ها امکان رعایت فاصله اجتماعی را از مردم سلب کرده است. مقامات رسمی سان فرانسیسکو تا کنون تعداد ۹ زمین گلف را در اختیار مالیات دهندگانی قرار داده‌اند که توانایی پرداخت مالی برای احیای این زمین‌ها را دارند.

تجربه دنیایی جدید در گورستان‌ها

یکی از عجیب‌ترین ایده‌های ارائه شده برای افزایش فضاهای عمومی در دوران کرونا، استفاده از گورستان‌ها برای گذراندن اوقات فراغت بوده است. در بروکلین، محله‌ای بزرگ در نیویورک، تعداد بازدیدکنندگان از گورستان "جنگل سبز" به طور چشمگیری افزایش یافته است؛ مردم در این گورستان در ساعات مشخصی می‌توانند پیاده‌روی کنند اما دوچرخه‌سواری و دویدن در این فضای سبز زیبا برای همه ممنوع شده است. این در حالی است که مقامات رسمی در بسیاری شهرهای آمریکایی نظیر نیواورلئان در ایالت لوئیزیانا و سین سیناتی در ایالت اوهایو ورود بازدیدکنندگان به گورستان‌ها را ممنوع کرده‌اند. در بریتانیا و ایتالیا با پایان دوره قرنطینه، قبرستان‌ها باز شده است اما با اعمال محدودیت‌های جدید تنها خانواده‌های عزادار می‌توانند در این مکان‌ها حضور پیدا کنند.

افزایش مدت زمان فعالیت در پارک‌ها

پارک‌ها در بسیاری از شهرهای آمریکایی با غروب خورشید بسته می‌شود که همین امر باعث کاهش ایمنی بالقوه و مزایای زیست‌محیطی در شب‌هنگام می‌شود. از سوی دیگر، باز بودن پارک‌ها فقط در طول روز افزایش تراکم جمعیت را به دنبال دارد و همچنین افرادی را که در طول روز نمی‌توانند به این مکان‌ها بروند از این حق طبیعی محروم می‌کند. از آنجا که گسترش ویروس کرونا نیاز مردم به فضاهای عمومی را بیش از پیش آشکار کرده است بنابراین باز بودن این فضاها در تمام ساعات روز امری ضروری است تا همه بتوانند در هر زمان ممکن از فضای آن بهره ببرند. پیش از گسترش ویروس کرونا نیز اسپانیا و هند به طور معمول در فصل تابستان میزان ساعت باز بودن پارک‌ها را افزایش می‌دهند و در تابستان گذشته شهردار پاریس تمام فضاهای سبز و میدان‌های عمومی را به صورت شبانه‌روزی باز گذاشت. فعالیت ۲۴ ساعته فضاهای عمومی می‌تواند راه حل بسیار مناسبی برای حداکثر استفاده از این فضاها در روزهای کرونایی باشد.

تبدیل پارکینگ‌ها به پارک‌

با گسترش ویروس کرونا استفاده از پارکینگ‌ها در اغلب شهرهای جهان به میزان ۹۰ درصد کاهش یافته است. بنابراین بسیاری از این مکان‌ها خالی است و می‌توان از آن‌ها برای افزایش فضای عمومی در دوران قرنطینه بهره برد. بسیاری از مقامات رسمی در تلاشند از پارکینگ‌های بدون استفاده برای کاربردهای مختلف نظیر مراکز ورزشی، سالن‌هایی برای برقراری جلسات و مکان‌هایی برای برگزاری جشن‌های مختلف نظیر تولدها و فارغ‌التحصیلی‌ها بهره گیرند که البته پیاده‌سازی هر کدام از این ایده‌ها شرایط خاصی را به منظور مهار شیوع کرونا در بر می‌گیرد. البته از پارکینگ‌های خالی استفاده‌های دیگری نیز شده است؛ به عنوان مثال برخی مسئولان شهری این مکان‌ها را به عنوان مراکز درمانی برای مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا و انجام آزمایشات کرونایی استفاده کرده‌اند. برخی معلمان در جستجوی یافتن اینترنت پر سرعت در پارکینگ‌ها جمع می‌شوند تا در آنجا به آموزش آنلاین مطالب درسی به دانش‌آموزان بپردازند و بسیاری از معماران نیز در این مکان‌ها خانه‌هایی کوچک برای افراد بی‌خانمان ساخته‌اند تا آن‌ها را از خطرات ناشی از گسترش ویروس کرونا در امان نگه دارند.

کد خبر 423714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.