ائتلاف اصولگریان علیه قالیباف

همراهی پایداری، موتلفه و وزرای احمدی‌نژاد برای صندلی ریاست مجلس و آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ائتلاف منهای قالیباف» به بررسی همراهی پایداری، موتلفه و وزرای احمدی‌نژاد برای صندلی ریاست مجلس پرداخت و نوشت: داستان ادامه‌دار ریاست مجلس یازدهم؛ هفت خردادماه سال جاری مجلس یازدهم شورای اسلامی فعالیت خود را آغاز می‌کند. مجلسی با اکثریت اصولگرایی. اما این جریان سیاسی که حالا در غیاب اصلاح‌طلبان توانسته است تمام نیروهای خود را وارد بهارستان کند تقریباً از همان زمان برگزاری انتخابات درگیر رئیس آینده مجلس یازدهم است. یعنی درست زمانی که بحث سرلیستی قالیباف در جریان اصولگرایی مطرح شد درگیری‌ها بین طیف‌ها و جناح‌های این جریان بر سر جانشینی علی لاریجانی شروع شد. حالا که دیگر دو هفته دیگر به آغاز فعالیت مجلس یازدهم باقی نمانده رقابت‌ها شدیدتر و رقبا کم‌تر شده است. از ابتدا گمانه‌زنی‌ها برای ریاست محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران بیشتر از دیگر رقبا بود و شاید کسی فکرش را نمی‌کرد به جز پایداری‌ها او رقیبی در مجلس پیش رو داشته باشد. اما حالا وزرای احمدی‌نژاد که خیلی چراغ خاموش توانستند به مجلس راه یابند به رقیب سرسخت سردار تبدیل شده‌اند به گونه‌ای که این روزها گفته می‌شود وزرای احمدی‌نژاد موفق شده‌اند با میرسلیم و پایداری‌ها برای کسب صندلی ریاست به توافق برسند و حالا سردار در میان طیف‌های جریان اصولگرایی به کل تنها شده است.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازگشایی رستوران‌ها از اول خرداد» به بررسی وضعیت بیماری کرونا در کشور پرداخت و نوشت: طبق آمار وزارت بهداشت، استان خوزستان همچنان در وضعیت قرمز شیوع کرونا به سر می‌برد و موج دوم کرونا این استان را در شرایط تعطیلی قرار داده است. طبق اعلام رسمی وزارت بهداشت و درمان، از روز سه‌شنبه (۲۳ اردیبهشت) تا چهارشنبه (۲۴ اردیبهشت) ۱۹۵۸ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و مجموع مبتلایان به ۱۱۲ هزار و ۷۲۵ نفر رسید. در این مدت ۵۰ نیز جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جان باختگان به ۶۷۸۳ نفر رسید است. همچنین بنا بر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت تاکنون ۸۹۴۲۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند و ۲۷۳۵ نفر از بیماران مبتلایان در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. کیانوش جهانپور این را هم گفت که به‌رغم روند نزولی بیماری و کاهش میزان فوت ناشی از کرونا، اما اوضاع در استان‌های خوزستان و تهران متفاوت است. خوزستان همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد و رفع این مشکل نیازمند همکاری بیشتر مردم است. البته به غیر از خوزستان، استان کرمانشاه نیز در وضعیت خوبی قرار ندارد و چند روز پیش استاندار کرمانشاه از آغاز موج سوم کرونا در این استان خبر داد. با این حال احمد صفری، نماینده کرمانشاه در مجلس گفت: احتمال طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و تعطیلی مغازه‌ها با افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در کرمانشاه وجود دارد. وی همچنین گفت: «بسیاری از مردم در زمان قرنطینه به‌دلیل نیاز مالی در سطح شهر حضور داشتند، چراکه مرگ تدریجی ناشی از فقر و تنگدستی بسیار سخت‌تر از کرونا است، از طرفی دولت هم هیچ برنامه‌ای برای حمایت از این اقشار کم درآمد نداشت.»‌

روزنامه شرق، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ائتلاف علیه قالیباف» به بررسی پشتیبانی احمدی نژادی‌ها و جبهه پایداری از میرسلیم در انتخابات مجلس یازدهم پرداخت و نوشت: افتتاح مجلس یازدهم از آنجا که به‌شدت تحت تأثیر انتخاب رئیس پارلمان قرار گرفته باعث شده که اردوکشی درون اصولگرایان هرچه به روزهای آغازین خود نزدیک‌تر می‌شود، قطبی‌تر شود. آن‌طور که از اخبار برمی‌آید، روز گشایش، ما با دو قطب قالیبافیون و حواریونش و قطب مخالفان قالیباف به رهبری میرسلیم روبه‌رو خواهیم بود. علی خضریان، نماینده متعلق به جبهه پایداری و راه‌یافته به مجلس، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «‏به برکت ‎ماه رمضان در ‎جلسه وفاق امروز که با حضور جمعی از منتخبان ‎مجلس یازدهم برگزار شد، با توافق میان آقایان سیدمصطفی میرسلیم، حمیدرضا حاجی‌بابایی، علی نیکزاد و سیدشمس‌الدین حسینی کمیته‌ای هفت‌نفره با سازوکار مشخص جهت کمک به وحدت جریان انقلاب برای ریاست مجلس آینده تشکیل شد». محمدصالح مفتاح، از نزدیکان قالیباف، در واکنش ری توئیت کرد که «ائتلاف ِهرکی به‌جز قالیباف! اسم این فرایند وحدت نیست.» بعد از آن خضریان توئیت کرد: «‎از جناب قالیباف نیز جهت حضور در این پروسه دعوت شده بود تا بر اساس سنجش شاخص‌ها و ارائه برنامه و نقد و بررسی آن و درنهایت توافق بر روی نحوه کمک به وحدت جریان انقلاب حضور یابند و ایشان خودشان نپذیرفتند. این موضوع به معنای عدم نامزدی ایشان نیست».

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست خود با تیتر «نقشه راه تهران ضدزلزله» به بررسی الگوی جهانی انتشار نقشه مناطق لرزه‌خیز پرداخت و نوشت: مطالبه شهروندان تهرانی از مدیران شهر برای اطلاع از میزان تاب‌آوری یا آسیب‌پذیری محدوده سکونت‌شان در پی زلزله اخیر افزایش پیدا کرد. دو سال پیش نقشه کامل «جزئیات خطر لرزه‌ای در ۳۵۴ محله پایتخت» توسط یک نهاد پژوهشی معتبر تهیه شد؛ اما تاکنون استفاده از این نقشه راه برای افزایش مقاومت تهران در برابر زلزله بزرگ احتمالی، معطل فرمان مدیریت شهری مانده است. در این نقشه، محله‌های تهران متناسب با قرارگیری (مجاورت) در پهنه‌های گسل اصلی، متوسط و فرعی با رنگ‌های متفاوت مشخص شده‌اند؛ به‌طوری‌که شهروندان ساکن در نقاط مختلف شهر که بعد از هر بار زمین‌لرزه، نسبت به مقاومت محل سکونت خود دچار ترس و تردید می‌شوند، می‌توانند به‌راحتی از روی این نقشه، ابتدا به درک روشن از وضعیت خطر در محله خود برسند و سپس برای مقاوم‌سازی ساختمان اقدام کنند. اگر اطلاعات این نقشه توسط سامانه‌های الکترونیکی تحت اختیار مدیریت شهری پایتخت اعلام عمومی شود، فرآیند کاهش مخاطرات لرزه‌ای در دو مسیر آغاز خواهد شد. از یکسو پروانه‌های ساختمانی- که تا الان مشمول رعایت ضوابط طرح تفصیلی بوده- در محله‌های پرخطر به شکل محدود و با رعایت مقررات خاص صادر می‌شود و از سوی دیگر حساسیت خریداران آپارتمان به این نقشه، جریان بزرگ مقاوم‌سازی را به‌وجود می‌آورد.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سومین تغییر در وزارت صمت مشکل از بازیکنان است یا مربی؟» به بررسی عملکرد وزیر صمت سابق پرداخت و نوشت: عصر دوشنبه گذشته وقتی خبر برکناری ناگهانی رضا رحمانی از وزارت صمت منتشر شد ابتدا اذهان عمومی به این سمت رفت که شاید علت این عزل عجیب با اوضاع آشفته بازار خودرو ربط دارد ولی پس از مدتی کوتاه با انتشار نامه رحمانی به حسن روحانی و واکنش واعظی به آن مشخص شد این فرضیه صحت ندارد و ماجرا ظاهراً به عدم لابی‌گری رحمانی برای تشکیل وزارت بازرگانی برمی‌گردد. اما همین موضوع بهانه‌ای شد تا ببینیم مشکل تغییرات مکرر وزرای صمت طی هفت سال گذشته در کجاست آیا این افراد ناکارآمد بوده‌اند یا بی‌برنامگی رئیس‌دولت مسئله اصلی بوده یا هردو؟

البته برای بررسی منصفانه و بی طرفانه کارنامه سه وزیر صمت دولت روحانی باید یک پژوهش منسجمی صورت گیرد و نمی‌توان صرفاً با یک گزارش روزنامه‌ای عملکرد هفت سال سه وزیر را مورد مداقه قرار داد ولی مرور ذهنی و سریع کارنامه مردان دستگاه صمت از سال ۹۲ تا کنون نشان می‌دهد هر سه نفر از عملکرد قابل دفاعی برخوردار نیستند و حتی در برخی موارد باید بابت اقدامات سوال برانگیز شأن پاسخگو باشند.

کد خبر 423703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.