خواص درمانی سبزی ریحان

گیاهی برای درمان بیماری‌های عفونی، تغذیه مناسب در روزهای پایانی ماه رمضان، بهترین میوه‌های تابستانی برای لاغری، نکات تغذیه‌ای سالمندان روزه دار در روزهای کرونایی و خواص درمانی سبزی ریحان را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک کارشناس تغذیه بر لزوم توجه به تغذیه مناسب در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان تأکید کرد و گفت: روزه‌داران به ویژه نوجوانان در ایام روزه‌داری نباید میوه و سبزی را از سبد غذایی خود حذف کنند.

کیانوش همدانی، اظهار کرد: توجه به تغذیه نوجوانان می‌تواند در تداوم روزه داری آنان مؤثر باشد و این مسئله مهمی است که باید توسط والدین مدنظر قرار گیرد.

وی بهترین مواد خوراکی برای وعده سحر را کربوهیدرات‌های پیچیده دانست و گفت: استفاده از حبوبات، نان سبوس‌دار، غذاهای حاوی گندم و جو و مواد دارای فیبر زیاد مانند غلات، میوه‌ها با پوست و میوه‌های خشک به دلیل دیر جذب بودن می‌تواند مدت بیشتری احساس سیری در فرد به وجود آورد به همین دلیل توصیه می‌شود در سحر نوجوانان حتماً از این خوراکی‌ها استفاده کنند.

همدانی در مورد مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها، تصریح کرد: این گروه خوراکی به هیچ عنوان نباید از غذای بچه‌ها حذف شود، زیرا تأمین کننده ویتامین بدن بوده و به دلیل اینکه حاوی فیبر هستند به کار دستگاه گوارش کمک کرده و از یبوست جلوگیری می‌کنند.

وی ادامه داد: خانواده‌ها باید توجه کنند در فاصله افطار تا سحر به تدریج و در وعده‌های کوچک مقادیر مناسبی از میوه و سبزی‌های خام و پخته را در اختیار روزه داران جوان قرار دهند.

این کارشناس تغذیه در خصوص وعده افطار، اظهار کرد: استفاده از غذاهای گرم، آبکی و سبک مانند فرنی و سوپ بهترین گزینه برای افطار بوده و پس از اینکه نوجوان روزه خود را افطار کرد می‌توان از کربوهیدرات‌ها به همراه مغزها و لبنیات استفاده کرد، مثلاً نان، پنیر و مغز گردو، نان و خرما و نان و حلواشکری می‌تواند نیازهای فرد را تأمین کند.

همدانی خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از کم‌آبی بدن بهتر است از یک ساعت پس از افطار تا سحر، فرد آب و مایعات رقیق مانند چای کم‌رنگ، دوغ خانگی و شربت‌های سنتی مانند شربت آب لیمو مصرف کند تا دچار کم‌آبی نشود.

گیاهی برای درمان بیماری‌های عفونی

گیاه پونه یکی از گیاهان سبزی است که علاوه بر مصرف خوراکی، خواص دارویی و درمانی بسیار مناسبی را برای بدن انسان به همراه دارد. طعم پونه در ابتدا گرم، گس و تلخ است، اما پس از مدتی در دهان حس خنکی ایجاد می‌کند، همچنین دارای بوی مطبوع و قابل تشخیصی است که فضای خانه را مطبوع و حشرات موذی را دور می‌کند. این گیاه را می‌توان در گلدان کاشته و در بالکن قرار داد. یکی از بهترین راه‌های بهره از خاصیت درمانی این گیاه، نوشیدن یک فنجان چای پونه است. چای پونه گلو درد، حتی گلودرد میکروبی را درمان و با ویروس و عفونت‌های بدن مبارزه می‌کند.

آنتی اکسیدان موجود در پونه سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و حاوی رز مارنیک اسید و تیمول است. مطالعات نشان داده ترکیبات موجود در پونه با سلول‌های سرطانی مبارزه می‌کند. پونه حاوی کوئرستین است که رشد سلول‌های سرطانی را کم می‌کند و مرگ سلولی را بهبود می‌بخشد. برگ‌ها و گل‌های پونه و نیز ساقه‌های آن می‌توانند جایگزین مناسبی برای بسیاری از آنتی بیوتیک‌ها باشند. این گیاه انواع بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های عفونی را درمان می‌کند.

آزمایشات نشان داده اند که عصارهٔ پونه در مقابل ویروس تب خال، ویروس آنفلوانزا، بیماری نیوکاسل و ویروس‌های متفاوت دیگر فعال است. این گیاه پرخاصیت، خون را به سوی پوست می‌کشاند؛ پونه عرق ریز است و بسیار گرمی بخش. دمنوش و چای گیاهی پونه را برای رفع مشکلاتی همچون برای رفع افسردگی، آنفلوانزا، شپش، زخم، آلرژی، سوختگی، خستگی، یبوست، قارچ، سرفه، سردرد، تورم غدد یا برونشیت، انگل و مشکلات گوارشی نفخ و گاز معده تحت نظر متخصص طب سنتی و بعد از بررسی وضعیت جسمی و داخلی فرد می‌توان استفاده کرد.

بهترین میوه‌های تابستانی برای لاغری

در فصل تابستان هندوانه و خیار و میوه‌های دارای ترکیب آب به لاغری کمک می‌کنند. هندوانه بیش‌تر از آب و مواد معدنی و مقدار ناچیزی چربی تشکیل شده‌است، برای رژیم لاغری بسیار مناسب است. در فصل تابستان هندوانه و خیار و میوه‌های دارای ترکیب آب به لاغری کمک می‌کنند. هندوانه بیش‌تر از آب و مواد معدنی و مقدار ناچیزی چربی تشکیل شده‌است، برای رژیم لاغری بسیار مناسب است.

استفاده از هندوانه روشی عالی برای پاک کردن بدن و کاهش وزن و لاغری بدون رژیم غذایی سخت است. هندوانه یک ادرارآور شناخته شده است- دنبال کردن رژیم هندوانه به مدت ۵ روز، سلول‌های بدن‌تان را سم‌زدایی خواهد کرد و شما باید روزی ۵ بار حدود ۴۵۰ گرم هندوانه بخورید، این موضوع باعث کاهش وزن به دلیل آبرسانی بدن می‌کند. به خیار به عنوان یک مکمل لاغری اعتماد کنند. چون این میوه سرشار از آب بوده و کالری اندکی دارد. می‌توان گفت که یک لیوان خیار فقط ۱۳ کالری به بدن می‌رساند و در ازای این میزان اندک، فیبر و ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی‌ای را وارد بدن می‌کند. مصرف این میوه موجب احساس سیری می‌شود.

خواص درمانی سبزی ریحان

ریحان دارای طبع گرم است انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی را دارد. از عناصرموجود درریحان منیزیم، کلسیم، روی، آهن، پتاسیم، سدیم، فسفرو منگنزرا بر می‌شمارند. از خواص برگ ریحان می‌توان به خاصیت ضد افسردگی، حرک غدد فوق کلیه، ضد استفراغ، ضد نفخ، تب بر، تسکین دهنده خارش، ضد سرطان اشاره کرد.

علاوه بر این موارد برگ سبزی ریحان افشره برگ‌های ریحان برای کاهش خارش و التهاب محل نیش حشرات مفید است. هندی‌ها و آفریقایی‌ها برگ‌های ریحان را برای دفع حشرات روی پوست خود می مالند. دم کرده ریحان یعنی دم کرده ترکیبی ریحان و درمنه برای دفع جفت ازرحم پس از زایمان استفاده می‌شود. عصاره روغنی برگ‌های ریحان همراه با روغن زوفا یا شمعدانی معطر برای درمان افسردگی مفید است. مصرف عصاره روغنی ریحان در دوران بارداری ممنوع است. دم کرده برگ ریحان اثر ضد تشنج، درد، مقوی، تب بر و مدر دارد و معالج سردردهای میگرن و عصبی است. خوردن این گیاه دستگاه هاضمه را تقویت می‌کند. جویدن برگ ریحان برای زخم‌های دهان مفید است. دمکرده دانه ریحان برای درمان ورم کلیه و ترشحات زنانه به‌کار می‌رود و درمان کننده سرگیجه است.

نکات تغذیه‌ای سالمندان روزه‌دار در روزهای کرونایی

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان خوزستان با اشاره به اینکه سالمندانی که روزه می‌گیرند باید بیش از پیش نکات تغذیه‌ای را در روزهای کرونایی رعایت کنند، اظهار کرد: سالمندان اگر روزه می‌گیرند باید بیش از پیش مراقب سلامت خود باشند و برای عمل به این فریضه الهی باید با پزشک مشورت کنند تا در ویروس کرونا هم مبتلا نشوند.

سیده معصومه تقی‌زاده، تصریح کرد: کم‌آبی و کاهش قند خون را یکی از عوامل بروز سرگیجه، از حال رفتن و سقوط به خصوص در سالمندان است. علاوه بر آن نیز کم‌آبی بدن و خشکی دهان و گلو زمینه را برای ابتلاء به بیماری کرونا ویروس فراهم می‌کند، بنابراین باید به توصیه‌های مربوط به پیشگیری از افت قند خون و کاهش مایعات بدن بیشتر توجه شود.

تقی‌زاده تاکید کرد: سالمندان عموماً از مشکلات دهان و دندان رنج می‌برند، لذا مصرف میوه رنده شده، لبنیات خصوصاً شیر کم‌چرب، استفاده از انواع سوپ‌ها و آش‌ها در افطار و سحر و نوشیدن آب و چای کمرنگ در فاصله افطار تا سحر برای آن‌ها مفید و مورد تاکید است و می‌تواند تعادل آب و مواد معدنی را نیز برقرار کند.

این کارشناس تغذیه، خاطرنشان کرد: سالمندان دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند؛ فشارخون بالا، بیماری قلبی – عروقی، سرطان‌ها و دیابت بیش از دیگران در معرض ابتلاء به بیماری کووید ۱۹ هستند بنابراین توصیه می‌شود حتماً به پزشک مراجعه کرده و به توصیه‌های پزشک عمل کنند.

کد خبر 423681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.