اراک و منابع درآمدی جدید برای شهرداری

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک خواستار زمینه سازی اقتصادی برای توسعه شهرک سلامت و پروژه‌های گردشگری در این شهر شد تا بدین وسیله این شهر رونق اقتصادی بیشتری را تجربه کند.

ایرج رضایی در گفتگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه شفاف‌سازی ۳۰ درصد سهم شهرداری در ساخت‌وسازهای خاص و تعیین تکلیف ۱۰ درصد سهم شهرداری از اراضی دولتی می‌تواند راهگشای درآمدی مدیریت شهری باشد، اظهار کرد: چندین مرتبه خواستار ابلاغ طرح جامع شهر اراک بعد از ۱۴ سال و طرح تفصیلی اراک بعد از ۱۲ سال شده‌ایم اما این موضوع بی‌نتیجه مانده است.

وی افزود: فقدان منابع مالی پایدار یکی از مهم‌ترین معضلات مدیریت شهری است زیرا امروزه دیگر نمی‌توان از طریق فروش تراکم و درآمدهای ناشی از تخلفات ساختمانی، آینده شهر را به مخاطره انداخت و درآمد کسب کرد.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک تصریح کرد: با ممیزی و شناسنامه‌دار کردن املاک، مستغلات و اموال شهرداری و ایجاد ارزش افزوده برای آن‌ها و آماده سازی زمین‌های شهرداری قابل واگذاری، می‌توان منابع در آمدی جدیدی برای شهرداری تعیین و تعریف کرد.

وی با بیان اینکه نگاه اکثر شهرداری‌ها به ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده است، ادامه داد: روشن سازی بدهی‌های دولتی و غیر دولتی و بدهی به بانک‌ها می‌تواند زمینه سرمایه گذاری بیشتر در شهر را مهیا کند.

رضایی تالاب میقان، دره گردو، بازار تاریخی و صنایع اراک را از ظرفیت‌های اقتصادی در شهر اراک دانست و خواستار زمینه سازی اقتصادی برای توسعه شهرک سلامت و پروژه‌های گردشگری در این شهر شد تا بدین وسیله شهر اراک رونق اقتصادی بیشتری را تجربه کند.

وی خاطرنشان کرد: تعیین تکلیف قدرالسهم درصد آلایندگی صنایع آلاینده به‌ویژه بدهی سنوات گذشته به شهرداری اراک، تعیین تکلیف قدرالسهم پساب تصفیه‌خانه فاضلاب اراک و لوله گذاری مکانیزه جهت رونق فضای سبز محدوده و حریم شهر اراک و توجه ویژه به امکانات و دارایی‌های سازمان عمران و موتوری سابق و احیای منابع با ارزش این حوزه بویژه کارخانه آسفالت و تولیدات بلوک و کف فرش و موارد پیرامونی از مواردی است که با احصای آن منابع جدید درآمدی برای شهرداری ایجاد خواهد شد.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک خواستار جلوگیری از حفاری‌های ناهماهنگ و هدررفت سرمایه‌های مردم در آسفالت‌ریزی‌های مجدد و حفاری چندگانه شد و اضافه کرد: لازم است از فرصت‌های نهضت آسفالت پیش‌رو برای ایجاد زیر ساخت‌های شهر هوشمند استفاده کرد.

وی با بیان اینکه نیاز است کانال‌های مشترک مدیریت شهری در اراک ایجاد شده و حساب‌های درآمدی و هزینه‌ای متمرکز شود، خاطرنشان کرد: موضوع شفافیت باید در مغایرت‌های حسابرسی سنوات گذشته، اعمال خزانه داری، حسابرسی تعهدی و حساب سپرده پیمانکاران، تعیین تکلیف عوارض حذف پارکینگ، گسترش و توسعه پارکینگ عمومی مورد توجه باشد.

رضایی با تاکید بر اینکه ساخت و ساز بیشتر در اراک منجر به توسعه همه جانبه این شهر خواهد شد، گفت: اگر همزمان با ارتقای زیر ساخت‌های شهری به فرهنگ سازی و آموزش شهروندی توجه بیشتری شود می‌توانیم با ایجاد شهر خلاق، زمینه‌های درآمدهای پایدار شهری را رقم بزنیم و با توجه به کلید واژه "ضرورت هوشمند سازی شهر اراک در راستای چابک سازی" امید است با ایجاد نقاط گردشگری با استفاده از برنامه‌ریزی شاهد گسیل سرمایه‌گذار به شهر اراک باشیم زیرا هوشمندسازی در چابک سازی شهر اراک کمک شایان توجهی می‌کند.

کد خبر 423625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.