مسیرهای کرونایی تردد خودروها را محدود می‌کند

محدودیت‌های تردد در دوران کرونا باعث کاهش چشمگیر ترافیک در اغلب شهرهای جهان شده است؛ مقامات رسمی از این فرصت استفاده کرده‌اند و از مردم خواسته‌اند از دوچرخه برای رفت و آمدهای داخل شهری بهره گیرند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، به دنبال گسترش ویروس کرونا تردد خودروها در بسیاری از شهرهای جهان با کاهش اعجاب‌انگیزی روبرو شده است؛ استفاده از اتوبوس و سایر وسایل حمل و نقل عمومی در بسیاری از نقاط جهان تا ۹۰ درصد کاهش یافته است و همین امر خلوت شدن خیابان‌ها و بزرگراه‌های سراسر شهرها را به دنبال داشته است. بسیاری از مردم برای حفظ رعایت فاصله خود با دیگران از دوچرخه برای تردد در میان شهر و رساندن خود به محل کار بهره می‌گیرند. برنامه‌ریزان شهری نیز از این فرصت به بهترین شکل استفاده می‌کنند و با نوارهایی رنگی، بخش‌های زیادی از بزرگراه‌ها و معابر شهری را به "مسیرهای کرونایی" اختصاص می‌دهند؛ مسیرهایی که به لطف گسترش ویروس کرونا باعث ترویج دوچرخه‌سواری، که خود فواید بسیاری نظیر کاهش آلودگی هوا برای شهر به دنبال دارد، در میان شهروندان می‌شود.

"مسیرهای کرونایی" شور و نشاط را برای بسیاری از شهروندان سراسر دنیا به ارمغان آورده است؛ در خیابان‌های برلین آلمان افرادی به چشم می‌خورند که دسته گل‌هایی به کارگرانی اهدا می‌کنند که در حال ایجاد مسیرهای جدید برای دوچرخه‌سواری همشهریان خود هستند. در چند هفته اخیر ده‌ها کیلومتر مسیر کرونایی جدید در برلین شکل گرفته است که البته شهردار از ایجاد مسیرهای بیشتر در هفته‌های آتی خبر داده است.

در پاریس، که پس از گسترش بیماری کووید -۱۹ ترافیک خودرویی به میزان ۸۴ درصد کاهش یافته است شهردار اعلام کرده است که در اولین فرصت ۵۰ کیلومتر مسیر جدید به دوچرخه‌سواری اختصاص داده خواهد شد که این مسیرها در راستای ریل‌های قطار راه آهن شهری مردم را به سمت مقصد خود راهنمایی می‌کند. از سوی دیگر، دولت فرانسه اعلام کرده است که انتشار ویروس کرونا بهانه‌ای شده است که فرهنگ دوچرخه‌سواری در میان مردم ترویج پیدا کند که همین امر فواید زیادی نظیر کاهش آلودگی هوا را در جهان به دنبال خواهد داشت.

برلین؛ رسیدن به هدف صفر تا سال ۲۰۳۰

پیش از انتشار ویروس کرونا بسیاری از شهرهای جهان اهدافی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در پیش گرفته بودند که کووید -۱۹ شرایط را برای دستیابی به آن‌ها فراهم آورد. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۸ دولت آلمان اعلام کرد که تا سال ۲۰۳۰ میزان انتشار ذرات آلاینده در هوا ناشی از تردد خودروها را به صفر خواهد رساند که برای رسیدن به این هدف در سال ۲۰۱۸ بیش از ۳۰ میلیون یورو برای احداث زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری هزینه کرد. علاوه بر این دولت از حذف خودروهای دیزلی و بنزینی تا سال ۲۰۳۰ سخن به میان آورد و از جایگزین شدن اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی گازوئیلی با اتوبوس‌های مجهز به انرژی پیشران غیرفسیلی خبر داد. به لطف ویروس کرونا و گرایش خود مردم به دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی، پیش‌بینی می‌شود دولت آلمان خیلی زودتر از زمان مقرر شده به هدف خود برای ایجاد شهری بدون تولید گازهای آلاینده دست یابد.

پاریس؛ اختصاص مسیرهای دوچرخه‌سواری در تمام معابر شهری

شهردار پاریس از فرصت بحران کرونا برای رسیدن به هدف بلندپروازانه خود در مبارزه با ترافیک خودرویی در خیابان‌های سراسر شهر بهره گرفته است. پیش از گسترش کووید -۱۹ تردد خودروها در خیابان‌های سراسر پایتخت فرانسه سرسام‌آور بود و آلودگی هوا باعث نگرانی بسیاری از مردم شده بود. این روزها شیوع کرونا رفت و آمد خودروها در این خیابان‌ها را به طور قابل توجهی کاهش داده است و در عوض تعداد دوچرخه‌سواران را به طور چشمگیری افزایش داده است. شهردار پاریس اعلام کرده است که پس از برداشته شدن محدودیت‌های مهار کننده کرونا دیگر اجازه نخواهد داد ترافیک خودرویی که خود عامل مهمی در افزایش آلودگی هوا بشمار می‌رود، خیابان‌های شهر را در برگیرد. دولت فرانسه به منظور رسیدن به این هدف، هم اینک ۲۰ میلیون یورو به صورت پکیج به مردم پاداش داده است تا دوچرخه‌سواری را جایگزین استفاده از خودورهای موتوری کنند.

کد خبر 423581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.