کاهش سرعت قیمت خودرو

بازگشت محدودیت‌های سختگیرانه به دلیل موج جدید شیوع کووید ۱۹ در خوزستان وکاهش سرعت قیمت خودرو از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «زندگی با ماسک؛ از خاک تا کرونا» به بررسی بازگشت محدودیت‌های سختگیرانه به دلیل موج جدید شیوع کووید ۱۹ در خوزستان پرداخت و نوشت: خوزستان در حالی پا به آخرین روزهای ماه اردیبهشت می‌گذارد که بادها، گرد و غبار بیگانه را به این سرزمین بلاخیز می‌آورد و در حالی که نفس‌ها از غبار به تنگ آمده، امیدها از مهار کرونا در روزهای گرم تابستان با افزایش شمار بیماران در خوزستان بر باد می‌رود. استانی که ۱۰ شهر آن برای دومین بار وارد قرنطینه و اعمال محدودیت‌های اجتماعی شده است. محدودیت‌هایی که به فقر و فشار اقتصادی بیشتر بر مردم محروم این منطقه دامن می‌زد.

بیش از یک ماه است که بنا بر دستور وزارت بهداشت و به دلیل «جلوگیری از سفر به مناطق کم‌خطر» و تفاوت در «تفسیر نتایج آزمایش‌ها»، خبری از آمار تفکیک شده استانی از موارد ابتلا به کرونا ویروس جدید در ایران نیست. با این حال در روزهای اخیر آمار موارد ابتلا به کووید ۱۹ در استان خوزستان در میان آماری که مسئولان از شمار مبتلایان و فوت شدگان منتشر می‌کنند دیده می‌شود. دلیل این اتفاق اما افزایش شمار مبتلایان به کووید ۱۹ در این استان است. استانی که بیش از ۱۰ شهرش در وضعیت خطرناکی از نظر اپیدمی کرونا قرار دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کاهش سرعت قیمت خودرو» به بررسی روند افزایشی قیمت خودرو در هفته گذشته پرداخت و نوشت: از ابتدای هفته جاری، قیمت‌ها در بازار پرهیاهوی خودرو در سراشیبی قرار گرفت؛ موضوعی که به اعتقاد برخی بازیگران این بازار منجر به متضرر شدن نا بلدانی خواهد شد که به صورت احساسی اقدام به خرید خودرو کرده بودند. اما علت ریزش بهای خودرو چیست؟ کارشناسان می‌گویند ورود رئیس‌جمهوری و رئیس قوه قضائیه و همچنین ممنوعیت درج قیمت در سایت‌های خودرویی و نهایی‌شدن فرمول قیمت‌گذاری خودرو ازجمله دلایل کاهش بهای خودرو در بازار آزاد است که پیش‌بینی می‌شود فعلاً این روند ادامه‌دار باشد.

یکی از دلایل برکناری ناگهانی رضا رحمانی، وزیر صمت، از سمت‌اش آن هم بعد از ۱۹ ماه فعالیت در عصر دوشنبه، وضعیت بازارهای مختلف من‌جمله بازار خودرو اعلام شده است. افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو سبب واکنش حسن روحانی، رئیس‌جمهوری شد و او طی سخنانی اظهار کرد که «افزایش قیمت خودرو به این شکل خلاف مصوبه ستاد اقتصادی دولت بوده و قابل‌پذیرش نیست و وزارت صمت موظف است سریعاً برای کنترل این موضوع ورود کرده و با هرگونه اقدام متخلفانه در افزایش قیمت خورد مقابله کند.» سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه هم به این موضوع ورود کرد و ضمن اعلام اینکه «نظام تولید و توزیع خودرو در کشور نیاز به جراحی دارد.» راهکار ساماندهی این بازار را فروش خودرو در بورس دانست. بعد از این اظهارات، بازار خودرو روند نزولی را در پیش گرفت تا اینکه با اعلام قیمت‌های جدید از سوی شورای رقابت و تعیین سود حداکثر ۱۰ درصدی در معاملات بازاری، دیروز هم این کاهش قیمت ادامه داشت و پیش‌بینی می‌شود تا چند روز آینده شاهد تداوم این وضعیت در بازار باشیم.

روزنامه شرق، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اگر می‌گفتم هرچه شما می‌فرمایید تأیید صلاحیت می‌شدم» به بررسی واکنش علی مطهری به دلایل رد صلاحیتش پرداخت و نوشت: وی درباره اینکه غیر از اظهارنظرها، موارد دیگری هم در پرونده بوده است، گفت: «اولا چرا باید به‌خاطر اظهارنظر کسی رد صلاحیت شود، این خلاف قانون انتخابات است. ثانیاً روزی که من به دعوت شورای نگهبان به آنجا رفتم و جلسه‌ای با حضور یکی از حقوق‌دان‌ها و کارشناس پرونده برگزار شد، آن آقای حقوق‌دان سه مورد از اظهارنظرهای بنده را به‌عنوان دلیل رد صلاحیت ذکر کرد که دلایل سستی بود و من پاسخ دادم و او جوابی نداشت. اگر موارد دیگری غیر از اظهارنظر هم بوده، چرا در آن جلسه به من نگفتند؟ الان هم خوب است آن موارد را به بنده و مردم اعلام کنند. این سخن ایشان مثل این است که گفته شود درباره آقای کدخدایی در سال‌هایی که در انگلستان بوده‌اند مواردی مطرح است».

مطهری همچنین درباره این موضوع که می‌توانسته از خبرنگاران برای حضور در آن جلسه دعوت کند، اظهار کرد: «این موضوع را برای اولین‌بار است که می‌شنوم. موضوع خبرنگاران اصلاً به من گفته نشد که می‌توانید خبرنگار به داخل جلسه ببرید. فقط زمان خروج، یک نفر به من گفت می‌توانید با خبرنگار مصاحبه کنید. من ملاحظه شورای نگهبان را کردم. اگر به خبرنگار می‌گفتم به این دلایل مرا رد صلاحیت کرده‌اند، به ضرر شورای نگهبان تمام می‌شد و شاید اصلاً منتشر نمی‌کردند. البته این را بدانید که اگر من به آن عضو حقوق‌دان می‌گفتم که درست می‌فرمایید، اظهارنظرهای من غلط بوده، هرچه شما می‌فرمایید، تأیید صلاحیت می‌شدم، ولی من برای اینکه این رویه تثبیت نشود، برخورد تندی با او کردم، در پاسخ به حرف‌های او که می‌گفت: شما این را گفته‌اید، باید این‌طور بگویید، خطاب به او گفتم: متأسفم که شما با این طرز فکر عضو شورای نگهبان هستید. حیف خون شهید مطهری که به زمین ریخت و امروز من باید این حرف‌ها را از شما بشنوم بعد بلند شدم و از جلسه بیرون آمدم.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست خود با تیتر «حراج بزرگ اوراق دولتی» به بررسی تعیین مسیر اصلی تأمین کسری بودجه پرداخت و نوشت: بانک مرکزی زنگ حراج بزرگ اوراق بدهی دولتی را زد. سیاست‌گذار پولی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در قامت کارگزار در نظر دارد بازار اولیه فروش اوراق بدهی دولتی را در بازار بین‌ بانکی ایجاد کند. بانک مرکزی در بازار اولیه تنها نقش واسطه را دارد و تعهدی نسبت به حجم و قیمت اوراق به فروش رفته نخواهد داشت؛ اما در بازار ثانویه با دید سیاست‌گذاری و تنظیم گیری نرخ بهره می‌تواند اقدام به خرید و فروش اوراق کند. این اقدام علاوه‌بر اینکه دولت را از عادت‌های بد استقراض فاصله می‌دهد، باعث نظم‌بخشی به بدهی‌های دولت نیز خواهد شد. وثیقه‌دار بودن این نوع استقراض می‌تواند این امکان را به بانک‌ها دهد تا نسبت به تسهیلات‌دهی از روش ایمن‌تری بهره گیرند. در این قالب هرگاه بانک‌ها نیاز به جریان نقدی داشته باشند، در عملیات بازار باز قادر خواهند بود اوراق دولتی را تبدیل به نقد کنند. در نتیجه تعمیق عملیات بازار باز نیز از دیگر ثمرات انتشار اوراق دولتی است. پیگیری «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد این اقدام، قطعه‌ای از پازل پوشش کسری بودجه در سال ۹۹ است؛ طبق توافق انجام‌شده در شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی، دولت مجاز به فروش ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق در سال جاری (مازاد بر اوراق بودجه) است که علاوه‌بر بازار بین بانکی، عرضه در بازار سرمایه را هم شامل خواهد شد.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مجلس دهم آینه عبرت مجلس جدید» به بررسی عملکرد مجلس دهم پرداخت و نوشت: مجلس دهم در واپسین روزهای خود قرار دارد. واپسین روزهایی که در نوع خود قابل توجه است. کشورمان درگیر موجودی میکروسکوپی اما بسیار شرور شده است. ویروس کرونا نه تنها ایران که تمام جهان را با سرعتی شگفت‌انگیز فرا گرفت. این ویروس نه تنها سلامتی بلکه اقتصاد مشاغل کوچک، صنایع، خانواده‌ها، جوامع و کشورها را نیز به شدت تهدید کرده و می‌کند.

در چنین شرایطی بنا به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا، مجلس در روزهای منتهی به سال ۱۳۹۹ جلسه علنی تشکیل نداد. پس از تعطیلات عید و شروع کار صحن علنی، مطرح شده یک طرح همه را در بهت و حیرت فرو برد. جامعه درگیر کرونا بود و مشاغل مختلف و اقشار آسیب‌پذیر جامعه به شدت از سوی کرونا تهدید می‌شدند اما این‌بار کرونا سلامتی آنها نه؛ بلکه معیشت این اقشار بود که تهدید می‌شد.

طرحی که مطرح شده بود به وضوح رنگ و بوی انتقام‌گیری از شورای نگهبان و مردم داشت، چرا که این دو (شورای نگهبان و مردم) با هم مانع دستیابی دوباره جماعتی به کرسی‌های نمایندگی مجلس شده بودند. در هنگامه بررسی فوریت این طرح «حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه» نماینده ملایر در مقام مخالف این طرح پشت تریبون رفت و گفت در زمانی که جامعه درگیر کرونا شده طرحی مانند اصلاح انتخابات چه اولویتی می‌تواند داشته باشد؟

کد خبر 423526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.