۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۷
"تومان"، سومین مسافر اکران آنلاین

بعد از اکران آنلاین دو فیلم خروج، ساخته ابراهیم حاتمی کیا و طلا، به کارگردانی پرویز شهبازی در پی شیوع کرونا و تعطیلی سینماها، تومان، سومین فیلمی است که داوطلب این شیوه جدید اکران شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرتضی فرشباف، کارگردان فیلم "تومان" در گفتگویی اعلام کرد که با توجه به شرایطی که وجود دارد و فیلم‌های زیادی که از سال ۹۷، جشنواره سال ۹۸ و تولیدی‌های غیر جشنواره‌ای سال گذشته در صف اکران هستند، تصمیم گرفتیم فیلم تومان را به صورت آنلاین اکران کنیم و احتمالاً از دو هفته دیگر این کار انجام خواهد شد. او با اشاره به بررسی‌های که از اکران آنلاین فیلم "طلا" کرده و با ابراز امیدواری از این که این نوع نمایش به خوبی با استقبال مخاطبان همراه شود گفت: هماهنگی‌های لازم با پلتفرم‌هایی که فیلم را نمایش می‌دهند انجام شده و قرار است تبلیغاتی در بیلبوردها و استندها داشته باشیم.

فرشباف همچنین اضافه کرد که برای اکران تومان در سینما درایوین (سینما ماشین) نیز احتمالاً اقدام خواهد شد.

درباره "تومان"

تومان به کارگردانی مرتضی فرشباف و تهیه کنندگی سعید سعدی، روایتگر داستان فردی است که از راه قمار اسب و فوتبال تلاش می‌کند یک شبه طبقه اجتماعی خود را تغییر دهد. میرسعید مولویان، مجتبی پیرزاده، ایمان صیاد برهانی، حامد نجابت و پردیس احمدیه، نقش‌های اصلی این فیلم را بر عهده دارند. تومان که در بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین دوره فیلم فجر حضور داشت، توانست در ۵ رشته بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین فیلمبرداری و بهترین صدابردار و صداگذار، نامزد دریافت سیمرغ بلورین شده و مرتضی نجفی، این جایزه را برای فیلمبرداری این فیلم از آن خود نمود.

آنهایی که در جشنواره فیلم به تماشای این فیلم نشستند، معتقد بودند که تومان یک فیلم صفر و صدی است، به این معنا که نظر میانه‌ای نسبت به آن نمی‌تواند وجود داشته باشد. مخاطب یا شیفته فیلم خواهد شد یا آن را پس خواهد زد.

فرشباف که فارغ‌التحصیل کارگردانی از دانشکده سینما و تئاتر است، از سال ۱۳۸۵ در کارگاه‌های عباس کیارستمی در مؤسسه کارنامه شرکت کرد و فیلم کوتاهی را به طور مشترک با آناهیتا قزوینی زاده، با عنوان "باد هرکجا بخواهد می‌وزد" را در این کارگاه کارگردانی نمود که توانست جوایزی را از جشن منتقدان و جشن خانه سینما به دست آورد.

سوگ، اولین فیلم بلند فرشباف، حاصل گسترش همین فیلم کوتاه بود. این فیلم پس از اکران در خارج از ایران، نهایتاً در سینمای هنر و تجربه اکران شد. دومین فیلم بلند این کارگردان به نام بهمن، در سی و سومین دوره فیلم فجر به نمایش درآمد و در دو رشته بهترین بازیگر نقش اول زن (فلطمه معتمدآریا) و بهترین جلوه‌های ویژه بصری، نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد. اما در جشنواره آسیا پاسیفیک از فاطمه معتمدآریا برای بازی در این فیلم تقدیر شد.

اما عده‌ای از منتقدین سکانس‌های تومان را کپی نعل به نعلی از فیلم‌های مطرح و موفق خارجی دانستند. همین امر نیز باعث به درازا کشیدن زمان فیلمبرداری این فیلم شده تا در ۱۱۰ جلسه فیلمبرداری به پایان برسد. به گفته عوامل این فیلم، سکانس مسابقه اسب سواری، ۱۰ جلسه به طول انجامیده که برای فیلمبرداری یک سکانس در سینمای ایران یک رکورد محسوب می‌شود.

یک گروه بازیگری بی نقص

یکی از نقاط قوت فیلم تومان، بازی تحسین برانگیز بازیگران آن است. فرشباف در فیلمش به سراغ بازیگرانی رفته که سابقه حضورشان بر روی صحنه تئاتر، از نقش آفرینی جلوی دوربین بیشتر بوده و پیش از این در عرصه تئاتر درخشیده بودند. البته هدایت درست و استاندارد کارگردان را در این مورد نباید نادیده گرفت. شاید به این دلیل که فرشباف، خود بازیگری را نیز تجربه کرده و در فیلم دوئت به نقش آفرینی پرداخته است.

بازی میرسعید مولویان در فیلم تومان آنقدر تأثیرگذار است که پس از نمایش این فیلم در جشنواره فیلم فجر، نوید محمدزاده را وادار به تمجید از بازی او کرد. محمدزاده، بازیگر مطرح سینما و تئاتر، در اینستاگرام خود درباره بازی مولویان نوشت:

"میرسعید مولویان در فیلم تومان، بازیگری لایق دیده شدن و لایق احترام. وقتشه جا باز بشه برای کسانی که به خاطر بازیگری زندگیشون رو قمار کردن. دم مرتضی فرشباف گرم به خاطر این جسارت در انتخاب بازیگران. "

حالا باید منتظر ماند و دید تومان در اکران آنلاین می‌تواند تجربه موفق خروج و طلا را تکرار کند و با استقبال مخاطبان روبرو شود یا خیر.

کد خبر 423524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.