۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۰
سردیس ۸۶ ساله فردوسی، ثبت ملی شد + عکس

سردیس فردوسی که در سال ۱۳۱۳ به دست ابوالحسن صدیقی ساخته شده و اینک در موزه کتاب و میراث مستند سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نگهداری می‌شود، ثبت ملی شد.

‌ به گزارش ایمنا در آستانه ۲۵ اردیبهشت و روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، سردیس این شاعرِ بزرگ ایرانی، اثر استاد ابوالحسن صدیقی در فهرست آثار منقول ملی ثبت شد.

این اثر که در موزه کتاب و میراث مستند سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نگهداری می‌شود، در ششم اسفند سال گذشته از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور به شماره ۱۴۴۸ در فهرست آثار ملی منقول به ثبت رسیده است.

مراحل ارزیابی اصالت اثر و تکمیل شناسنامه ثبتی آن توسط هنرمندان و صاحب‌نظران حوزه مجسمه‌سازی و فرزند استاد صدیقی صورت گرفت و نهایتاً مراتب ثبت اثر در تاریخ ۱۵ اردیبهشت سال جاری پس از انجام تشریفات قانونی به استانداری تهران و وزارتخانه‌های اقتصاد و دارایی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان برنامه و بودجه و سایر سازمان‌ها و مراکز ذیربط ابلاغ شد.

این اثر ارزشمند در سال ۱۳۱۳( ۸۶ سال قبل)، توسط استاد ابوالحسن صدیقی خلق و پس از آن در سرسرای ساختمان قدیم و تاریخی کتابخانه ملی ایران واقع در خیابان سی‌تیر نصب شد که با انتقال ساختمان کتابخانه ملی، در حال حاضر در محل موزه کتاب و میراث مستند ایران واقع در ساختمان جدید کتابخانه ملی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

ابعاد این سردیس ۵۰ در ۲۶ با ارتفاع ۷۰ سانتی‌متر بوده و جنس عمده آن از گچ‌فرنگی پتینه شده ساخته شده و در پایین آن امضای استاد صدیقی و تاریخ ساخت وجود دارد.

ابوالحسن‌خان صدیقی، زاده ۱۳ مهر ۱۲۷۳ و درگذشته به تاریخ ۲۰ آذر ۱۳۷۴ خورشیدی، نقاش و مجسمه‌ساز برجسته ایرانی و از شاگردان کمال‌الملک بود. از آثار وی می‌توان به تندیس فردوسی در میدان فردوسی تهران اشاره کرد.

منبع: خبرآنلاین

کد خبر 423495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.