۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
احیای بافت قدیمی شهر ماکو

مدیر شهرسازی و مطالعات جغرافیایی سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: احیای بافت قدیمی شهر با رویکرد گردشگری در حال انجام است.

به گزارش ایمنا، آرش صادقیان با تاکید اینکه بر اساس توافق صورت گرفته با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، طرح مطالعات و زنده سازی بافت قدیم شهر با رویکرد گردشگری و حفاظت از بافت قدیمی انجام می‌شود، اظهار کرد: این طرح از محدوده قلعه قبان شروع و تا مسجد جامع شهر انجام می‌شود.

وی این طرح را به عنوان یک طرح بی نظیر در سطح ملی عنوان کرد و افزود: مطالعات این طرح توسط سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو و بر مبنای پیش بینی برای ثبت جهانی آن در حال انجام است.

مدیر شهرسازی و مطالعات جغرافیایی، سازمان منطقه آزاد ماکو با تاکید بر اینکه در این طرح علاوه بر رویکرد گردشگری، یک اقدام بسیار عمیق در زمینه کنترل سیلاب و حفاظت پوشش گیاهی منطقه انجام می‌شود، ادامه داد: در این خصوص مطالعات درزه نگاری روی سنگ‌ها و صخره‌ها نیز انجام شده است تا پاسخگوی تمام جنبه‌های گردشگری و حفاظت بافت تاریخی باشد.

صادقیان با اشاره به اینکه شهر قدیم ماکو نشان هویت فرهنگی و تاریخی منطقه است و حفظ و احیای معماری سنتی شهر ماکو دغدغه مسئولین منطقه آزاد است، خاطرنشان کرد: ماکوی قدیم دارای بافت تاریخی فاخر و ارزشمندی است که نیاز به احیا و زنده سازی دارد.

وی اضافه کرد: این بافت و قلعه قبان به عنوان میراث گران‌بهای از گذشتگان بوده و بخش هویتی، تاریخی جوامع بشری امروزی محسوب می‌شوند و حفظ و احیای این محلات موجب ایجاد نشاط و سرزندگی در شهر و ایجاد توازن میان کالبد فضای بافت قدیم و جغرافیایی جدید در راستا و چارچوب توسعه مناطق و نواحی شهری متعادل و پایدار می‌شود.

مدیر شهرسازی و مطالعات جغرافیایی سازمان منطقه آزاد ماکو از تدوین ضوابط جامع و کامل در مورد نمای شهری ماکو نیز خبر داد و گفت: مطالعات بر ساخت و سازهای فعلی با رویکرد آسیب‌شناسی معضلات کیفی نماهای شهری در همه ابعاد ارائه و مقرر شد شکل نماهای ساختمان در شهر ماکو براساس دستورالعمل ابلاغی و صدور پروانه ساختمان‌ها ملزم به ارائه نقشه نما خواهند بود.

صادقیان با بیان اینکه هم اکنون راهنمای این طرح در حال تدوین است، ادامه داد: براساس یک اصل مهم در ساخت و سازهای شهری، سازندگان موظفند در احداث بناهای شهری به حقوق شهروندان احترام بگذارند و نمای ساختمان را که به نوعی در معرض دید تمام شهروندان است، بر اساس ویژگی‌های هماهنگ و هویت بخش به منظر شهر بسازند.

وی با تاکید بر اینکه، تغییر عمده‌ای که در نوع مصالح و نحوه اجرای ساختمان‌ها ایجاد شده است، که بیشترین تأثیر را بر زیبایی شناختی شهرها دارد، ادامه داد: در این طرح تمامی موارد مد نظر قرار گرفته و مقرر است در مرحله بعد با هماهنگی شهرداری ماکو، شورای شهر، ضمن برگزاری دوره‌های آموزشی برای مهندسان، اجرایی شود.

منبع: ایسنا

کد خبر 423445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.