نقش برجسته ثلاث باباجانی خواناسازی و مرمت شد

مسئول بخش تزیینات معماری پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی - تاریخی گفت: نقش برجسته ارزشمند ثلاث باباجانی که ۴هزار سال پیش مرز سیاسی ایران و بین النهرین را مشخص کرده، مرمت شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، فتح الله نیازی با اعلام این خبر گفت: نقش برجسته تاریخی ثلاث باباجانی در دامنه کوه بمو و در کنار رودخانه هواسان این شهرستان قرار گرفته است.

او خاطر نشان کرد: علاوه بر آسیب‌های ناشی از زلزله سال ۱۳۹۶ منطقه ازگله سرپل ذهاب، نزولات جوی و همچنین قرارگیری اثر در بستر، بخش‌هایی از بالا و پایین نقش برجسته نیز مورد حملات تخریب‌گران و آسیب‌های عمدی قرار گرفته بود.

نیازی با اشاره به این آسیب‌ها، عملیات اجرایی انجام گرفته برای مرمت قسمت‌های آسیب دیده اثر را چنین تشریح کرد: پروژه مرمت نقش برجسته ثلاث باباجانی در ابتدا با انجام عملیات نجات بخشی اضطراری آغاز شد و سپس وصالی و پرکردن بخشهای تخریب شده با استفاده از ترکیب رزین‌های اپوکسی و مواد معدنی انجام گرفت.

او با بیان اینکه برای مقاوم سازی شکستگی‌های عمیق اثر از مفتول‌های استیلی استفاده و سپس این مناطق با ترکیب رزین اپوکسی و مواد معدنی پُر و سطح مقطع اثر پوشانده شد اظهار کرد: در ادامه بخش‌های از بین رفته و فرم کلی اثر خواناسازی و پرداخت شد تا به فرم و رنگ اصلی نزدیک شود.

مسئول بخش تزئینات معماری پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی - تاریخی تصریح کرد: برای احترام به فرم کوهستان و ساختار طبیعی بستر صخره‌ای اثر از تعبیه کردن حفاظی برای نقش برجسته ثلاث باباجانی صرف نظر کردیم.

این پژوهشگر افزود: با مشاوره پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی تاریخی در سال جاری توسط پیمانکار منتخب میراث فرهنگی استان کرمانشاه، سطح اثر پاکسازی و یک آبچکان برای منحرف کردن مسیر آب روی نقش برجسته ساخته شد تا آب باران کمتر به اثر آسیب رساند.

نیازی گفت: مطالعات باستان شناسی و مستندنگاری این اثر در سال گذشته انجام و هم اکنون این اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی در ادامه بابیان اینکه این نقش برجسته شامل دو بخش است اظهار داشت: این نقش برجسته صحنه پیروزی یک شاه بر دشمنانش را نشان می‌دهد که در آن پیکر شاه بزرگ‌تر از سایر پیکرها نقش شده که یکی از پاهایش را روی شکم اسیری قرار داده است.

مسئول بخش تزئینات معماری پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی - تاریخی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به مطالعات صورت گرفته، این نقش برجسته مربوط به"ایدین سین" شاه سلسله سیموروم است که در منطقه دیاله عراق امروزی حکومت و برای کسب منابع و تسلط بر راه‌هایی تجاری به منطقه زاگرس حمله می‌کرده و در این نقش برجسته، صحنه یکی از پیروزی‌های خود را نشان داده است.

نیازی در خاتمه حفاظت میراث فرهنگی از سوی مردم و دوستداران میراث ماندگار را خواستار شد و تاکید کرد: این میراث گرانبها که از نیاکانمان به ما رسیده اصالت و هویت هر ایرانی است که باید تلاش کنیم این امانت گذشتگان را به درستی به آیندگان تحویل دهیم.

نقش برجسته ثلاث‌باباجانی اسفندماه ۹۷ با همکاری افراد محلی و یکی از باستانشناسان اداره کل میراث فرهنگی کرمانشاه کشف و مراحل تحقیق، پژوهش، مستندنگاری و نقشه‌برداری بر روی اثر به صورت کامل انجام گرفت اما متأسفانه سودجویان و تخریب‌گران آثار تاریخی با شناسایی محل اثر با توجه به پرت‌بودن و امکان سخت دسترسی نیروهای حفاظتی به آن، اقدام به تخریب قسمتی از این نقش برجسته کردند.
این اثر که صحنه پیروزی «ایدین سین» حاکم دولت «سیموروم» را نشان می‌دهد، یکی از قدیمی‌ترین نقش برجسته‌های دنیای باستان با قدمت حدود چهار هزار سال است.

کد خبر 423444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.