شهر کویری زواره بوستان گل محمدی می‌شود

گل محمدی به واسطه مقاوم بودن در برابر کم‌آبی گزینه بسیار مناسبی برای شهرهای کویری و کم آب است به همین دلیل برخی کشاورزان زواره‌ای به سمت کاشت این محصول رفته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وجود درختچه‌های گل محمدی در بسیاری از خانه‌های زواره حکایت از قدمت کاشت آن در شهر کویری زواره دارد. دو سالی است که کاشت گل محمدی به صورت گسترده در شهر زواره آغاز شده است. هنرستان کشاورزی ۲۲ بهمن این شهر در اقدامی دو هکتار از زمین‌های این هنرستان را به کشت گل محمدی اختصاص داده است که امسال در دومین سال، موفق به برداشت ۷۰۰ کیلوگرم گل محمدی از آن شد.

زواره به واسطه گرمای زودرسی که نسبت به دیگر مناطق تولید کننده گل محمدی در کشور دارد می‌تواند جزء نخستین مناطق برداشت کننده آن در کشور باشد. کاشت گل محمدی با توجه به اینکه مصرف آب کمی دارد می‌تواند نقش مهمی در تغییر الگوی کشت در بخش زواره و توسعه مزارع کشت گیاهان دارویی از جمله گل محمدی داشته باشد.

در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی واحد زواره کاشت گل محمدی را از سال گذشته در سطح دو هکتار از زمین‌های این دانشگاه آغاز کرد. این دانشگاه امسال اولین بار محصول گل محمدی از بوستان گل محمدی خود که به نام شهید مدافع وطن امید اکبری نامگذاری کرده است برداشت کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زواره گفت: این دانشگاه در نظر دارد سطح زیر کاشت گل محمدی خود را به پنج هکتار افزایش دهد. با توجه به شرایط خشکسالی و کمبود منابع آب، پرورش گل محمدی جایگزین خوبی برای محصولات پر مصرف آب است.

مصطفی صادقی با بیان اینکه گل محمدی مقاومت زیادی در شرایط کم آبی مناطق کویری دارد و فاصله بین آبیاری بین هفت تا ۲۰ روز تغییر می‌کند، اظهار کرد: سازگاری گل محمدی با خشکی و شوری از دیگر ویژگی‌های توسعه کشت این محصول است به طوری که در پهنه‌هایی که آب شور است تأثیر چندانی در کیفیت گل محمدی دیده نمی‌شود.

وی از برگزاری جشنواره گل محمدی از سال آینده در این دانشگاه خبر داد و گفت: این جشنواره به منظور توسعه کاشت گل محمدی برگزار خواهد شد.

همچنین بخشدار زواره با اشاره به حمایت از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در کاشت گل محمدی در این بخش تاکید کرد: توسعه بوستان‌های گل محمدی سبب رونق صنعت گردشگری منطقه خواهد شد.

سید مهدی آموزگار افزود: شرایط اقلیمی مناسب زواره زمینه رغبت کشاورزان برای کاشت گل محمدی در زواره بوده است.

گلاب و اسانس در بازارهای جهانی مشتری زیادی دارد و مقاومت گل محمدی در برابر حمله آفات و بیماری‌ها از ویژگی‌های است که باعث کشت گل محمدی در مناطق کویری از جمله شهر کویری زواره است.

کد خبر 423413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.