نژادبهرام:  ۲۵ درصد مردم تهران در بافت ناپایدار زندگی می‌کنند

رئیس کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: رویکرد شورای پنج در نوسازی بافت فرسوده تغییر کرده و به دنبال ارتقا ارزش سکونت و نوسازی بافت فرسوده به معنای واقعی هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زهرا نژادبهرام ظهر امروز (سه‌شنبه) در یک نشست خبری مجازی، با بیان اینکه فرونشست، سیلاب و زلزله تهدیدهای همیشگی تهران بوده، اظهار کرد: تهران با وجود اینکه پایتخت ایران است اما مدیریت بحران در حوزه نهادی، بودجه‌ای و تصمیم‌گیری همچنان موفق نبوده است.

وی افزود: مدیریت بحران شهر تهران از شهردار به وزیر کشور منتقل شده، بودجه برای مخازن امن هنگام بحران باید از بودجه شهرداری تأمین شود و تصمیم گیری‌های کلان در اختیار مدیران بخشی قرار می‌گیرد درحالی که باید این تصمیمات در حد فرامنطقه ای در وسعت کشور رخ دهد اما مورد غفلت قرار گرفته است.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بحران‌ها سیستم‌های شهرسازی را متحول می‌کنند، تصریح کرد: در تهران ۱۵ هزار هکتار بافت ناپایدار و سه هزار و ۲۶۸ هکتار بافت فرسوده مصوب دارد به عبارت دیگر ۱۵ درصد جمعیت تهران در بافت فرسوده مصوب و ۲۵ درصد نیز در بافت ناپایدار زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: سازه‌ها در بافت ناپایدار دوام کافی را ندارند و علاوه بر اینکه دچار نبود استحکام کافی هستند، ریزدانگی یا نفوذناپذیری را نیز دارا خواهند بود اما در بافت فرسوده هر سه عامل ریزدانگی، نفوذناپذیری و عدم استحکام وجود دارد

نژادبهرام با اشاره به اقدامات انجام شده در بافت فرسوده مصوب تهران، خاطرنشان کرد: در تهران ۲۲۶ هزار پارسل بافت فرسوده داریم که ۹۵ هزار مورد آن نوسازی شده است اما نکته قابل توجه اینکه این نوسازی به نام نوسازی بافت فرسوده بوده اما پارسل که همان پلاک‌های ثبتی موجود در بافت فرسوده بوده‌اند نوسازی شده است.

وی با بیان اینکه ۴۵ درصد از پارسل‌های تهران تا سال ۹۶ نوسازی شده، اضافه کرد: وقتی خانه‌ها نوسازی شوند اما معابر نوسازی نشده و خدمات در محلات ارتقا پیدا نکنند با فرسوده‌سازی مواجه خواهیم شد؛ دلیل اینکه نتایج نوسازی بافت فرسوده همچنان نتوانسته بروز کند همین امر است

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در سال ۹۴، ۱۰۰ پلاک نوسازی شده ارزیابی شدند که مشخص شد ۴۵ درصد از آن‌ها کیفیت لازم را به دلیل ضعف در ساخت و سازها و مصالح نامطلوب ندارند، افزود: رویکرد شورای پنج در این خصوص تغییر کرده و به دنبال ارتقا ارزش سکونت و نوسازی بافت فرسوده به معنای واقعی هستیم.

وی با بیان اینکه در طرح تفصیلی نسبت به بافت ناپایدار توجه نشده و شهرداری را برای نوسازی آن دست خالی گذاشته است، گفت: یک‌هزار هکتار بافت فرسوده به میزان سابق بافت فرسوده مصوب تهران افزوده شده که مراحل تصویب نهایی خود را در شورای عالی معماری و شهرسازی می‌گذراند.

پیاده‌روها را نمی‌فروشیم

نژادبهرام به لایحه ساماندهی پیاده‌روها نیز اشاره کرد و افزود: اخیراً مدام از ما می‌پرسند قرار است پیاده‌روها فروخته یا اجاره داده شود؟ اصلاً اینچنین نیست زیرا اگر زاویه دید را تغییر داده و محورهای مصوبه را بررسی کنیم اصلاً موضوع فروش پیاده‌رو مطرح نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در همه جای دنیا از ظرفیت موجود در شهر استفاده می‌شود، اضافه کرد: برخی از واحدهای صنفی که از پیاده‌رو استفاده کرده، امکاناتی را برای حضور مردم گذاشته اند و باعث نشاط اجتماعی و ظرفیت تعامل بیشتر در سطح شهر می‌شوند، می‌توانند از لایحه‌ای که شهرداری به شورا فرستاده استفاده کنند.

رئیس کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: پیشتر در برخی مناطق برای بکار گرفتن پیاده‌روها توسط صنوف پول گرفته نمی‌شد و در برخی مناطق دیگر با تعرفه‌های متفاوت این پول را اخذ می‌کردند بنابراین لایحه شهرداری با هدف ساماندهی این موضوع در رابطه با پیاده‌روهایی که بالای شش متر بوده و ظرفیت آن را دارند که نشاط اجتماعی را بالا ببرند، ارائه شده است.

حاضر به معامله سلامتی مردم نیستیم

وی با تاکید بر اینکه شورای شهر به روشنی نشان داده که سلامتی شهروندان را با منابع مالی معاوضه نمی‌کند، افزود: افزودن بر ۴۰ میلیارد تومان فقط برای ضدعفونی شهر در روزهای شیوع کرونا هزینه شده بنابراین اگر گفته شود تصمیمات در خصوص طرح ترافیک یا حمل‌ونقل عمومی برای کسب درآمد بوده، نوعی کم لطفی به مدیریت شهری است.

نژادبهرام تصریح کرد: اگر چنین بود یقیناً موضوع عوارض تشویقی و لایحه تمدید خوش حسابی تصویب نمی‌شد بنابراین حاضر به معامله با هیچ کسی بر سر سلامتی مردم نیستیم چون شورای شهر منتصب مردم بوده با دیگر دستگاه‌ها متفاوت است

وی خاطرنشان کرد: کمیسیون حمل و نقل شورای شهر بسته پیشنهادی را برای حضور مردم در حمل‌ونقل عمومی به ستاد کرونا داد که یکی از آن‌ها اجباری کردن استفاده از ماسک در مترو بود.

کد خبر 423412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.