به گزارش ایمنا، اهون اردلان با بیان اینکه در مدیریت پسماند، سالانه ۶۰ میلیارد ریال هزینه میشود، اظهار کرد: شهرداری با وجود تنگناهای مالی و ماشین آلات فرسوده و کمبود نیروی انسانی در این حوزه تمام تلاش خود را برای خدمات رسانی بهتر به شهروندان بکار گرفته است.
وی تولید، جمع آوری، ذخیره در محل، حمل و نقل، پردازش، بازیافت دفع و دفن اصولی و بهداشتی را از مراحل مختلف مدیریت پسماند برشمرد و افزود: در هر کدام از این بخشها، برنامهها و روش عملکردی متفاوتی وجود دارد.
معاون خدمات شهری شهردار سقز با اشاره به نحوه عملکرد مدیریت پسماند سقز اضافه کرد: در مرحله تولید پسماندها، رکن اصلی شهروندان هستند که نسبت به کاهش تولید پسماند تلاش کنند و در این بخش وظیفه شهرداری اقدام جهت آموزش و فرهنگ سازی است.
اردلان با بیان اینکه در سطح شهر سقز پسماند تولیدی جمع آوری شده از درب منازل شهروندان روزانه ۱۵۱ تن است، یادآور شد: این پسماندها از درب منازل و سطح کوچهها به روش ترکیبی مکانیزه و دستی یا سنتی در ساعت معین جمعآوری و به مکان دپوی زباله منتقل میشود.
وی با اشاره به اینکه میزان پسماند ورودی به سایت دفن پسماند ۱۸۱ تن است، گفت: از این میزان، ۳۰ تن آن مربوط به پسماند بازار، شهر صاحب و روستاهای اطراف است که پس از جمع آوری بوسیله ماشین آلات به سایت پردازش حمل میشود.
معاون خدمات شهری شهردار سقز تاکید کرد: انتشار بیماری، تجمع جوندگان و حشرات موذی، گازهای گلخانهای، گرمایش زمین، آلودگی آبهای سطحی و زیر زمینی بوسیله شیرابه که هر لیتر شیرابه، ۱۰ هزار لیتر آب را آلوده میکند از جمله اثرات و تبعات ناشی از آلودگی پسماندها است.
اردلان تاکید کرد: سالیانه ۱۰ میلیارد ریال هزینه دفن و پوشش پسماند و انجام کارهای توسعهای و آماده سازی سلولهای دفن (از جمله خاکبرداری و خاکریزی، رسکوبی، زه کشی، هدایت و جمع آوری و مدیریت شیرابه زباله) در سایت دفن روستای تاوه قران میشود.
وی یادآور شد: نیروی انسانی برای کل جمع آوری، حمل و نقل و رفت و روب پسماند شهری سقز که سالیانه ۵۵ هزار و ۱۱۵ تن است، فقط ۹۴ نفر داریم.
منبع: ایرنا
نظر شما