اعطا: برنامه مدیریت بحران در تهران موفق نمی‌شود

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: برنامه جامع مدیریت بحران با تمرکز بر زلزله می‌تواند در شورای عالی امنیت ملی به تصویب برسد تا با رفت و آمد دولت‌ها و شهرداران روند اجرای برنامه‌های لازم با کندی پیش نرود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی اعطا ظهر امروز (سه‌شنبه) در یک نشست خبری مجازی، با بیان اینکه زلزله خسارت‌های مستقیم، غیرمستقیم و ثانویه دارد که می‌تواند شهر را دچار بحران کند، اظهار کرد: مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در دو حوزه مورد غفلت بوده است؛ یکی ساختمان‌های نوساز که باید به لحاظ لرزه‌ای استانداردهای لازم را داشته باشند اما چون کنترل کافی بر این موضوع وجود ندارد فاقد استحکام لرزه غنی هستند. مورد دیگر مقاوم سازی ساختمان‌های موجود در بافت فرسوده است که تاکنون با سرعت مطلوبی نتوانسته‌ایم این دو حوزه را دنبال کنیم.

وی با اشاره به تراکم بیش از حدی که در مناطق و محلات تهران وجود دارد، افزود: آموزش و اطلاع رسانی‌ها هنگام بروز زلزله آنگونه که باید درخور پایتخت باشد نیست و برآورد می‌شود تنها ۱۰ درصد جمعیت تهران در این خصوص آموزش دیده‌اند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: مقاوم سازی ساختمان‌های دولتی و ترویج فرهنگ مقاوم سازی ساختمان‌های خصوصی، بهبود کیفیت ساخت و ساز با افزایش استحکام لرزه‌ای، تجدید نظر در توسعه شهری بافت فرسوده، وجود مکان‌های امن، مقاوم سازی پل‌های معابر شهری، نوسازی تأسیسات آبرسانی و گاز طبیعی و توجه به ایمنی مراکزی مانند مدارس باید در مدیریت بحران هنگام زلزله مورد توجه باشد.

وی تصریح کرد: مدیریت بحران در پایتخت ایران، کشوری که با این حجم از مخاطرات طبیعی روبه‌رو است نمی‌تواند با برنامه ساده‌ای که دارد موفق باشد و باید در سطح عالی حاکمیتی این معضل برطرف شود.

اعطا گفت: برنامه جامع مدیریت بحران با تمرکز بر زلزله می‌تواند در شورای عالی امنیت ملی به تصویب برسد تا با رفت و آمد دولت‌ها و شهرداران روند اجرای برنامه‌های لازم با کندی پیش نرود.

وی با گلایه از شورای عالی معماری و شهرسازی، خاطرنشان کرد: فارغ از اینکه مصوبات شورای عالی از لحاظ علمی توجیه پذیر است یا نه لازم الاجراست اما انتظار داریم این مجموعه نسبت به حقوق عمومی دقت نظر بیشتری داشته و به گونه‌ای برخورد نکند که تصمیم گیری‌ها مانند ساختمان پلاسکو با استانداردهای دوگانه جلوه کند.

بسته پیشنهادی خوب شورا برای طرح ترافیک

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر غیرممکن شدن تردد در شهر تهران به دلیل لغو اجرای طرح ترافیک در پایتخت گفت: در این باره بسته پیشنهادی از سوی کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و پلیس راهور تهیه و به ستاد ملی کرونا ارسال شد که ستاد ملی کرونا اعلام کرد در این باره شورای ترافیک تصمیم گیری می‌کند؛ همچنین طرح مصوب شورا حاوی پیشنهاداتی است که خوب به نظر می‌رسد.

در شورای پنجم هیچ افزایش بهایی در مراکز ورزشی نداشتیم

وی به جریمه ۲۶ میلیارد تومانی شهرداری تهران توسط سازمان تعزیرات نیز اشاره کرد و گفت: این محکومیت مربوط به سال ۹۴ می‌شود که دو برابر درآمد حاصل از اماکن ورزشی است اما جزئیات را نمی‌دانیم چون رأی را تاکنون ندیده‌ایم.

اعطا با بیان اینکه اگر این رأی آمد و به شورای شهر ابلاغ شد می‌توان درباره آن نظر داد، اضافه کرد: از شهریور ۹۶ که شورای پنجم فعالیت خود را شروع کرده هیچ‌گونه افزایشی در بهای خدمات مجموعه‌های ورزشی در تملک و در اختیار شهرداری انجام نشده است.

کد خبر 423402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.