خطر گسل تهدیدی برای خانه‌های تبریز است

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز گفت: با یک بارندگی جزئی در سال گذشته شاهد رانش زمین در تبریز بودیم که در یکی از محله‌های شهر شش خانه را تخریب کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریدون بابایی اقدم در یک گفت‌وگوی آنلاین با بیان اینکه اگر جمعیت جهان را هفت میلیارد نفر در نظر بگیریم یک میلیارد آن حاشیه نشین هستند، اظهار کرد: حاشیه نشینی یک تعریف علمی دارد و افرادی هستند که حتی ممکن است در مرکز شهر زندگی کنند اما سیستم اجتماعی و اقتصادی شهر آنها را به رسمیت نشناخته است برای مثال این افراد بیکار هستند یا شغل رسمی ندارند، محله‌ای که در آن زندگی می‌کنند در محدوده قانونی و رسمی قرار نگرفته، امکانات و زیر ساخت مناسبی ندارند و تاب‌آوری افراد حاشیه نشین در رابطه با مسائل اقتصادی و اتفاقات طبیعی مانند زلزله و سیل نسبت به ساکنین شهری پایین‌تر است و دچار آسیب بیشتری می‌شوند.

وی در رابطه با وضعیت حاشه نشینی در تبریز افزود: سال ۸۴ آخرین آماری که از حاشیه نشینان شهر در مصاحبه‌ها به گوش می‌رسید چهارصد هزار نفر بود اما اکنون طبق اسناد مرکز آمار ایران بالای ۵۰۰ هزار نفر در تبریز حاشیه نشین هستند.

عضو شورای شهر تبریز ادامه داد: حاشیه نشینی برای خیلی از کشورهای در حال توسعه یک دغدغه است که برای ایران متأسفانه این‌طور نیست و شاهد افزایش این افراد در کشور هستیم. متأسفانه نوع جدیدی از حاشیه نشینی را در ده سال گذشته در تبریز شاهد هستیم.

وی در خصوص حاشیه نشینان دیگر شهرها، خاطرنشان کرد: در جریان سیل استان سیستان و بلوچستان چند روزی به این شهر رفتم و از نزدیک مناطق حاشیه نشین زاهدان و چابهار را دیدم که شرایط بدتر از تبریز بود.

بابایی‌اقدم افزود: خطر گسل تبریز را یک مسئله مهم است، سال گذشته نهم فروردین‌ماه با یک بارندگی جزئی شاهد رانش زمین بودیم که در یکی از محله‌های تبریز شش خانه را تخریب کرد؛ متأسفانه این خطری است که امروزه محلات ما را تهدید می‌کند. دو هزار و ۵۰۰ هکتار باغ با حاشیه نشینی روبه‌رو بوده و بالغ بر ۵۰ هکتار آن در مناطق پر خطر هستند که پیشنهاد داده شده این مناطق به فضاهای سبز تبدیل شوند.

عضو شورای شهر تبریز با اشاره به ماده ۳۰ قانون اساسی مبنی بر وظیفه دولت در تأمین مسکن برای اغلب مردم به ویژه کارگران و کشاورزان، گفت: هر دولتی در ایران روی کار آمده در بحث مسکن اقدامات خاص خود را داشته است. حاشیه نشینی ابعاد مختلفی را دارد. یکی از عمده‌ترین مسائل حاشیه نشینی مسکن است زیرا حاشیه نشینان مساکن غیر استاندارد دارند. همانطور که گفتم وظیفه تأمین مسکن در مرحله اول برعهده حاکمیت است.

بابایی‌اقدم اضافه کرد: دو دولت قبلی و فعلی با هدف حذف بخشی از بافت‌های ناکارآمد، سیاستی اتخاذ شده با عنوان بازآفرینی شهری که می‌تواند در بهبود شرایط حاشیه‌نشینی مؤثر باشد.

کد خبر 423377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.