عملکرد هلال احمر اصفهان در بحران کرونا چه بود؟

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان فعالیت‌های این سازمان را در طرح غربالگری کرونا در ورودی و خروجی‌های استان و ارائه خدمات به بیماران بهبود یافته کرونایی در نقاهتگاه‌ها در شرایط اپیدمی و شیوع این ویروس را تشریح کرد.

علی محمد هاشمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص طرح غربالگری کرونا که بر عهده جمعیت هلال احمر اصفهان بود، اظهار کرد: این طرح از ۲۵ اسفندماه شروع و تا ۲۴ فروردین ادامه داشت در این غربالگری افراد علامت دار با هماهنگی شبکه بهداشت به مراکز درمانی معرفی می‌شدند.

شناسایی ۱۵۰۰ فرد مشکوک به کرونا در ورودی‌های اصفهان

وی افزود: ۱۲۰ پایگاه برای طرح غربالگری ورودی‌های استان فعال بودبود، حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در ورودی و خروجی‌ها غربالگری شدند که از این تعداد یک هزار و ۴۹۹ نفر علامت دار بودند که به مراکز درمانی معرفی شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان، تصریح کرد: اقدام دیگر هلال احمر در این بحران در بخش آموزش پیشگیری در فضای مجازی برای کل جامعه، اعضا و داوطلبان جمعیت هلال احمر بود. علاوه بر این آموزش پیشگیری از مشکلات روانی ناشی از این بیماری با همکاری سمن کشتی نجات ابتدا در ادارات و سپس در فضای مجازی انجام گرفت.

هاشمی ادامه داد: در قرنطینه خانگی شهروندان برای جوانان جشنواره‌های مختلف مجازی، مسابقات مجازی و پویش‌های مختلفی به منظور سرگرمی آنها در محیط خانه در نظر گرفته شد تا عوارض روانی ناشی از این بیماری کاهش پیدا کند.

راه اندازی چهار نقاهتگاه در اصفهان

وی در خصوص راه‌اندازی نقاهتگاه بیماران بهبود یافته کرونا در اصفهان اظهار کرد: این کار با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی که وظیفه درمان را بر عهده داشت و با همکاری نیروی انتظامی، شهرداری، بسیج جامعه پزشکی و نیروهای سپاه انجام شد و محوریت این عملکرد با جمعیت هلال احمر استان بود و اردوگاه شهید بهشتی باغ ابریشم اولین مکانی بود که برای این برنامه آماده کردیم.

وی اضافه کرد: این مرکز از ۲۸ اسفندماه سال گذشته راه اندازی شد و از همین تاریخ اولین بیمار در این مرکز برای سپری کردن دوران نقاهت و قرنطینه پذیرش شد و تا پایان فروردین ماه که نیاز دانشگاه علوم پزشکی بود فعالیت این مرکز برای پذیرش بیماران را داشتیم و طی این مدت پذیرش و ترخیص ۲۱۰ بیمار در این مرکز انجام شد.

به گفته هاشمی؛ از پایان فروردین ماه به دلیل اینکه دانشگاه علوم پزشکی نیاز ندانست دیگر بیماری را در این مرکز پذیرش نکردیم و این نقاهتگاه هم چنان در حال آماده باش قرار دارد. برای پذیرش بیماران بهبود یافته کرونا در شرایط اپیدمی این ویروس خط دوم مجموعه باغ امین و مجموعه گل نرگس با هماهنگی شهرداری مهیا شد و مرکزی با هماهنگی ارتش فراهم شد که خوشبختانه نیازی به استفاده از این مراکز نداشتیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان، اظهار کرد: با راه اندازی نقاهتگاه بیماران بهبود یافته کرونایی، مردم در بخش تجهیزات مورد نیاز و مواد غذایی به صورت داوطلبانه و خیرخواهانه به این مرکز کمک‌های زیادی کردند و پویش مردمی برای جمع آوری کمک‌های نقدی و غیر نقدی برای کمک به آسیب دیدگان ناشی از این بیماری به وسیله هلال احمر استان انجام شد.

توزیع مواد غذایی در بحران کرونا

وی با بیان اینکه در ایام ماه مبارک رمضان نیز بسته‌های غذایی آماده شد و به وسیله نیروهای امدادی به دست افراد نیازمند شناسایی شده ناشی از بیماری کرونا رسید، افزود: خانواده‌هایی که به طور مستقیم و غیر مستقیم از این بیماری آسیب دیده بودند در اولویت برنامه امداد رسانی قرار گرفتند و توزیع این بسته‌های غذایی ادامه دارد و امیدواریم در سطح استان بتوانیم ۱۵ هزار بسته غذایی را بین نیازمندان توزیع کنیم.

هاشمی در خصوص توزیع بسته‌های بهداشتی برای بیماران خاص و صعب العلاج، گفت: در حال حاضر تعداد ۱۵ هزار بسته بهداشتی آماده شده و در حال توزیع است و امیدواریم که طی هفته‌های آینده بتوانیم این بسته‌ها را تهیه کنیم و در اختیار بیماران خاص و صعب العلاج برای کاهش مشکلات آنها قرار دهیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان، تصریح کرد: برای خدمات رسانی به بیماران کرونایی در هر پستی ۱۲۰ نفر نیروی فعال داشتیم و هر روز سه نفر در شیفت‌های مختلف به صورت ۲۴ ساعته در حال فعالیت بودند. در مجموع تعداد ۸۰۰ نفر نیروی فعال برای طرح غربالگری کرونا به کار گرفته شدند. در نقاهتگاه هم نیروها و مجموعه جمعیت هلال احمر استان درگیر فعالیت و خدمات رسانی به بیماران بودند.

وی درباره ارائه آموزش‌های لازم به خانواده در رابطه با قطع زنجیره کرونا، تاکید کرد: قبل از اینکه کرونا در استان شیوع پیدا کند آموزش‌های پیشگیری از کرونا در فضای مجازی و کانال‌های پرمخاطب را شروع کردیم و شهروندان از این آموزش‌ها استفاده زیادی داشتند. محتوایی که در این زمینه آماده شده برای آموزش به مردم در مورد این بیماری بود و دانشگاه علوم پزشکی هم از این محتوای آموزشی جمعیت هلال احمر در بحران کرونا استفاده کرد.

هاشمی با بیان اینکه در این بحران چند خط تلفن برای ارائه آموزش و مشاوره به همشهریان آماده شده بود، افزود: در واقع مرکز مشاوره در اوج بیماری در یک ماه اول ارائه این خدمات را بره عهده داشت. خدمات دهی هلال احمر و ارائه بسته‌های معیشتی و بسته‌های بهداشتی برای بیماران کرونایی نیازمند به منظور رفع مشکلات آنها تا قطع زنجیره کرونا در استان ادامه دارد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان در توصیه به مردم، اظهار کرد: هر اندازه که مردم توانمند باشند و بدانند چطور با این بیماری برخورد کنند، ناخودآگاه آسیب در جامعه کمتر می‌شود. باید شهروندان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت اصل فاصله گذاری اجتماعی به قطع زنجیره این بیماری کمک کنند. از خروج غیر ضروری از منزل پرهیز کنند و توجه به همه این مسائل باعث می‌شود تا سریع‌تر از این شرایط بحران خارج شویم.

کد خبر 423361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.