۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۰
جیب خالی تاکسی‌رانان

مشکلاتشان کم بود که خانه‌نشینی هم به آن افزوده شد. انگار در هنگامه‌ای از مصائب، بی پشتوانه و همراه و حامی رها شده‌اند و هر چه می‌کوشند، گریزگاهی نمی‌یابند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حالا قریب دو ماه است که درآمدی ندارند، کار کسبشان نیم‌بند شده و اوضاعشان هر روز بدتر از روز گذشته می‌شود. فشار تورم کمرشکن و مخارج بالای زندگی بیشتر شده و در مقابل درآمدی وجود ندارد.

تاکسیرانان یکی از شهرهای توریستی ایران، روزگار سختی را می‌گذرانند و چشم‌انتظار سپیده‌دمی در پایان این روزگار سیاه هستند.

خرج بیشتر، دخل کمتر

فرامرز روحی‌فر از رانندگان تاکسی درون‌شهری آستارا می‌گوید: حدود دو ماه است که به دلیل شیوع بیماری کرونا شهروندان برای حفظ سلامتی خودشان یا با خودرو شخصی و یا پیاده در شهر تردد می‌کنند و این مسئله باعث بیکاری رانندگان شده و آنان را به لحاظ مالی و معیشتی دچار مشکل کرده است.

او می‌افزاید: پنج سال قبل تاکسی فرسوده‌ام را بدون هیچ تسهیلاتی و تنها با دریافت ۲۵ میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود بازپرداخت ۲۲ درصد تعویض کردم و در حال حاضر ماهیانه ۶۸۸ هزار تومان اقساط بانکی پرداخت می‌کنم.

این راننده تاکسی با ابراز ناراحتی از وضعیت بیکاری خود می‌گوید: علاوه بر پرداخت قسط بانکی، ماهیانه در حدود ۲۳۵ هزار تومان بابت بیمه تأمین اجتماعی پرداخت می‌کنم؛ اما این ماه قادر پرداخت مبالغ نیستم.

روحی‌فر با بیان اینکه مدیریت سازمان حمل و نقل شهرداری در این مدت برای حفظ سلامت رانندگان تنها یک بار ماسک و دستکش در اختیار آنان قرار داده است، می‌گوید: از دولت درخواست می‌کنیم همانند سایر مشاغل با اختصاص بیمه کاری از رانندگان تاکسی آسیب دیده از کرونا نیز حمایت کند.

سرخوش قاسمی دیگر راننده تاکسی آستارا، می‌گوید: ۹ سال است که راننده تاکسی هستم و تا به حال چنین وضعیت بدی را تجربه نکرده بودم.

او با تاکید بر اینکه از زمان شیوع بیماری کرونا وضعیت مالی و معیشتی رانندگان تاکسی روز به روز بدتر شده است، اضافه می‌کند: ماهیانه باید مبلغ ۱۱۰ هزار تومان اقساط بانکی تعمیرات خودرو، در حدود ۲۳۵ هزار تومان بابت بیمه تأمین اجتماعی و ۱۲۶ هزار تومان نیز بابت اقساط بیمه شخص ثالث پرداخت کنم.

این راننده تاکسی با انتقاد از عملکرد سازمان حمل و نقل شهرداری آستارا می‌گوید: این سازمان در این مدت برای حفظ سلامت رانندگان در مقابله با ویروس کرونا، تنها یک بار ماسک در اختیارشان قرار داده و یک بار هم چرخ‌های خودروها را ضدعفونی کرده است در حالی که این سازمان وظیفه دارد، به منظور حفظ سلامت رانندگان تاکسی شهری در مقابل با ویروس کرونا به صورت مرتب اقلام بهداشتی مانند ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده را تهیه و در اختیار آنان قرار دهد و دولت نیز از رانندگان تاکسی مانند سایر مشاغل آسیب دیده از این ویروس با پرداخت بیمه بیکاری حمایت کند.

تا حد امکان کمک کرده‌ایم

گلایه رانندگان تاکسی در حالی مطرح می‌شود که غلامرضا مصائب، رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری آستارا، می‌گوید: در حال حاضر در حدود ۴۰۰ دستگاه تاکسی شهری، یک هزار و یکصد دستگاه تاکسی تلفنی، ۷۰ دستگاه تاکسی بیسیم و ۱۲۰ دستگاه تاکسی خطوط زیر ۳۰ کیلومتر و حمل و نقل بار درون شهری در آستارا فعالیت می‌کند.

او با بیان اینکه به منظور حفظ سلامت رانندگان تاکسی ۵۰۰ عدد ماسک بین آنان توزیع شده است، می‌افزاید: تاکنون ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر در دو مرحله ضدعفونی و گندزدایی شده و این اقدام تا اعلام وزارت بهداشت در خصوص کنترل این ویروس ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری آستارا با بیان اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا تعداد تاکسی‌های شهری کاهش یافته است، می‌گوید: در حال حاضر بسیاری از شهروندان به دلیل حفظ سلامت خود در مقابل بیماری کرونا از وسیله شخصی استفاده و یا پیاده در شهر تردد می‌کنند که این مسئله باعث کاهش مسافر و بیکاری بسیاری از رانندگان تاکسی شهری شده است.

مصائب خاطرنشان می‌کند: رانندگانی که در زمینه بیمه تأمین اجتماعی به دلیل نداشتن تمدید مدت اعتبار دفترچه وسیله نقلیه خود دچار مشکل پرداخت هزینه هستند، می‌توانند با مراجعه به این سازمان دفترچه خود را به مدت سه ماه رایگان تمدید کنند.

او عنوان می‌کند: دولت سامانه‌ای برای معرفی مالکان تاکسی شهری آسیب دیده از ویروس کرونا راه اندازی کرده است تا با ثبت نام در این سامانه از تسهیلات دولت بهره شوند.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری آستارا اظهار می‌کند: در دو ماه گذشته دولت مبلغ سه میلیارد ریال بابت هزینه سوخت به صورت نقدی به حساب رانندگان تاکسی تلفنی شهری واریز کرده است که به ترتیب رانندگان خودروهای تک گانه سوز مبلغ پنج میلیون و ۶۰۰ هزار ریال و دو گانه سوز سه میلیون و ۶۰۰ هزار ریال دریافت کرده اند و تا آخر اردیبهشت نیز مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در مجموع به حساب ۴۰۰ نفر از رانندگان جدید واریز خواهد شد.

مصائب می‌افزاید: لایحه افزایش نرخ کرایه حمل و نقل درون‌شهری و حومه برای تاکسی‌های شهری، تلفنی، بیسیم و تاکسی‌های خطوط زیر ۳۰ کیلومتر و حمل و نقل بار درون‌شهری نسبت به سال گذشته تا ۲۵ درصد از سوی اعضای شورای اسلامی شهر تصویب شد و بعد از تصویب نهایی در کمیته تطبیق و ستاد تنظیم بازار به سازمان حمل و نقل شهرداری آستارا ابلاغ خواهد شد.

او یادآور می‌شود: افزایش نرخ کرایه تاکسی احتمالاً بعد از اعلام قطع چرخه ویروس کرونا از سوی وزارت بهداشت و عادی شدن شرایط کشور از سوی سازمان حمل و نقل به رانندگان تاکسی اعلام خواهد شد.

تاکسیرانان شرایط سختی را می‌گذرانند

میثم الوان پور، سخنگوی شورای اسلامی شهر آستارا می‌گوید: در دو ماه گذشته رانندگان تاکسی درون شهری به دلیل شیوع کرونا به لحاظ مالی و معیشتی دچار مشکلات بسیاری شده‌اند و به بسیاری از آنان قادر به پرداخت اقساط ماهیانه بانکی و بیمه‌ای خود نیستند.

او تاکید می‌کند: دولت باید با اختصاص بسته‌های معیشتی، تسهیلات بیمه بیکاری و وام بانکی کم بهره، آسیب‌های این قشر را جبران کند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر آستارا می‌افزاید: با راه‌اندازی کمپینی با کمک خیرین و شهروندان می‌توان به رانندگانی که به لحاظ مالی و معیشتی دچار مشکل شده‌اند، کمک کرد.

الوان پور با اشاره به افزایش کرایه تاکسی‌های درون شهری در سال جدید می‌گوید: افزایش ۱۰ تا ۲۵ درصد کرایه تاکسی در مسیرهای مرکز شهر و حومه آستارا توسط شورا تصویب و برای موافقت نهایی به فرمانداری ارجاع داده شده است.

کد خبر 423355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.