فیبرومیالژیا چیست و چه علائمی دارد؟

فیبرومیالژیا نوعی درد غیرقابل‌ تحمل مزمن عضلانی_ اسکلتی و یک بیماری ناشناخته است که بر سلامت بسیاری از مردان و زنان جهان تأثیر می‌گذارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، فیبرومیالژیا (Fibromyalgia) یک وضعیت بدنی دردناک است که در نقاطی مشخص از بدن به صورت مزمن بروز پیدا می‌کند. فرد مبتلا به این مشکل با دردهای مستمر در گردن، شانه‌ها، کمر، باسن، ران‌ها، زانوها، قفسه سینه و آرنج مواجه است. این درد در سایر نقاط بدن انتشار می‌یابد و حتی ممکن است موجب پریدن بیماران از خواب شود. در این وضعیت فرد حالتی سرشار از عصبانیت، استرس و ناراحتی را تجربه می‌کند که همگی عواملی برای تشدید درد محسوب می‌شود. شدید شدن بیماری در طول مدت زمانی نسبتاً طولانی منجر به بروز افسردگی، کم‌کاری تیروئید، لرزش بدن، تپش قلب، سوزن‌سوزن شدن دست‌ها و پاها، خشکی مفاصل، افزایش حساسیت‌ها نسبت به عوامل بیرونی هم‌چون نور، صدا و بو، دردهای ناحیه شکمی و ضعف عملکرد شناختی مغز می‌شود.

روز جهانی فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد از کل جمعیت ۲۰ تا ۵۰ سال جهان را در بر می‌گیرد و بروز آن در زنان حدود هفت برابر بیشتر از مردان است. بااین‌حال در مواردی نادر نیز وجود درد در میان کودکان و سالخوردگان نیز مشاهده شده است. ناشناخته بودن، بروز بیماری بدون علائم، دشواری تشخیص، اشتباه گرفتن آن با بیماری‌های مشابه تا قبل از تشخیص قطعی و دقیق باعث شده است که روزی برای اطلاع‌رسانی درباره فیبرومیالژیا به عموم افراد و کمک به مبتلایان این بیماری در نظر گرفته شود. هدف عمده تعیین این روز افزایش آگاهی بیماران و حمایت از انجام تحقیقات بیشتر به منظور یافتن روش‌های درمان جدید برای فیبرومیالژیا است. افزایش درک مبتلایان نسبت به فعالیت‌هایی که توان انجام آن را دارند، شانس تجربه یک زندگی بهتر و راحت‌تر را برای آن‌ها فراهم می‌کند. سالانه متخصصان این درد در گردهمایی‌ها و برنامه‌های خیریه دور هم جمع می‌شوند و به بررسی تمامی یافته‌ها و اشتراک‌گذاری نتایج تحقیقات خود با سایرین می‌پردازند.

علائم فیبرومیالژیا چیست؟

علائم فیبرومیالژیا شامل افزایش حساسیت‌های پوستی، سفت شدن عضلات، بروز مشکلات خواب، حافظه و تمرکز، خستگی شدید و سردرد است. این علائم در بیماری‌های دیگر نیز شایع بوده و در همه مبتلایان به‌صورت همزمان بروز پیدا نمی‌کند؛ بنابراین شناخت بهتر الگوهای بیماری و تشخیص زودهنگام ابتلا به آن، منجر به بهبود شرایط درمان می‌شود. البته برای این درد هیچ درمان قطعی وجود ندارد و درحال‌حاضر تنها گزینه موجود برای مبتلایان استفاده از مسکن‌ها و داروهای ضدافسردگی و توصیه‌های روان‌شناختی هم‌‎چون نوشتن خاطرات و مواردی از این قبیل است که از رنج دائمی آن‌ها تا حدودی کم می‌کند.

حمایت از مبتلایان فیبرومیالژیا

یادگیری بیشتر در مورد فیبرومیالژیا و حصول اطمینان از درک صحیح آن برای قرار دادن اطلاعات صحیح در اختیار دیگران بسیار اهمیت دارد. همچنین انجام هرگونه فعالیت اجتماعی برای حمایت از روز جهانی آگاهی از فیبرومیالژیا و تلاش برای جلب توجهات و حمایت‌های بیشتر نسبت به آن، سهم بسزایی در کمک به مبتلایان این بیماری دارد. باید دقت داشت که بیماران فیبرومیالژیایی به دلیل افزایش حساسیت سلول‌های گیرنده درد، دارای آستانه تحمل بسیار پایینی هستند و تحریکات عصبی باعث می‌شود، گیرنده‌های درد در مغز آن‌ها به‌عنوان به‌یادآورنده آن عمل کنند که این مسأله خود منجر به بروز درد بیش از اندازه و خارج از تحمل می‌شود.

کد خبر 423339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.