تلاش‌های دقیقه نودی پارلمان برای امکان عزل حقوقدانان شورای نگهبان

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می‌پردازد:

امکان عزل حقوقدانان برای نمایندگان فراهم شد

طرح اصلاح آئین نامه داخلی مجلس تنها به دو ماده منتهی نشد و پیشنهاد عزل و استیضاح حقوقدان‌ها نیز مطرح شد. این پیشنهاد الحاقی از سوی محمدجواد فتحی نماینده تهران مطرح شد او گفت: در ماده ۲۴ آئین نامه داخلی مجلس آمده است که کسانی که توسط نمایندگان مجلس انتخاب می‌شوند برای نظارت یا عضویت در مجامع و شوراهای و به طور کلی منتخبان اعم از رئیس مجلس یا اعضای هیأت رئیسه، اگر در وظایف قانونی خود تعلل کرده و سستی ورزیدند به موجب این ماده، ۲۵ نفر از نمایندگان حق دارند نسبت به این افراد و منصبی که اشغال کرده اند اعتراض کنند و موضوع در کمیسیونی که در ماده ۲۴ سازوکار آن مشخص شده است، بررسی و تعیین تکلیف شود.

او با بیان اینکه حقوقدانان شورای نگهبان منتخب مجلس از جمله این افراد هستند، خاطرنشان کرد: اگر در طول دوره‌ای که ما به این اعضا رأی دادیم اتفاقی بیفتد و مثلاً عضوی دچار آلزایمر شود، قدرت انطباق مصوبات مجلس با قانون اساسی را ندارد، در اینجا تکلیف چیست؛ در مورد فقها منصوب مقام معظم رهبری هستند و عزل آن با رهبری است، اما اگر حقوقدانان فاقد شرایط شوند، تکلیف چیست.

واکنش نماینده اصلاح طلب به اظهارات اخیر سید محمد خاتمی

مصطفی کواکبیان در جلسه علنی یکشنبه مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خطاب به رئیس جمهور و دست اندر کاران ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: هر چه زودتر وضعیت دانشگاه‌ها را مشخص کنید، همچنین نسبت به وضعیت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی هم در این بحث کرونا که اسمی از آن آورده نمی‌شود هم توجه ویژه داشته باشید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات اخیر سید محمد خاتمی رئیس جمهور دولت اصلاحات اظهار کرد: برخی رسانه‌ها به جای اینکه از سخنان دلسوزانه وی که واقعاً برای تقویت نظام بود، استقبال کنند، بیشتر آن را تضعیف می‌کنند.

کواکبیان تاکید کرد: از همه دست اندر کاران به ویژه مسئولان صداوسیما می‌خواهم تا در این شب‌های قدر از مداحانی استفاده کنند که حرف‌های متقن و با پایه و بر اساس سخنان شهیدان مطهری و بهشتی مطالبی را بیان کنند.

مجلس دهم علیرغم بی‌مهری‌ها طرح‌ها و لوایح خوبی تصویب کرد

محمدعلی وکیلی نماینده مردم تهران در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت، گفت: از همه همکاران مجلس که در این چهار سال به من اعتماد کردند و اجازه دادند که در هیأت رئیس مجلس در خدمت آنان باشم، صمیمانه تشکر می‌کنم. همچنین از کارکنان اداری و اعضای اجرایی مجلس نیز نهایت تشکر را دارم.

وی ادامه داد: خطاب به مجلس یازدهم عرض می‌کنم، شما با هر شعاری و هر شیوه‌ای امروز افتخار نمایندگی مردم را پیدا کرده‌اید، فرصت خدمت شما مثل ما زیاد نیست، همانطور که فرصت ما خیلی زود دیر شد، برای شما هم چنین است. برادرانه از شما خواهش می‌کنم که فرصت خدمت را مغتنم شمارید و تلاش نکنید چرخ را از نو اختراع کنید، طرح‌ها و لوایح خوبی در مجلس دهم به رغم همه بی‌میلی‌ها و بی‌مهری‌ها تصویب شد و طرح‌ها و لوایح بسیار خوبی کارشناسی شده و در دستور کار است که فرصت پرداختن به آن‌ها نرسید و شما اگر بتوانید در چهار سال خدمت خود به همین طرح‌ها و لوایح برسید، حتماً دِین خود را ادا کرده‌اید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اما نکته دیگر این است که دو خطر عمده جمهوری اسلامی را تهدید می‌کند، یکی از آنها این است که نمی‌شود با ابزار مارکسیسم آرمان‌های جمهوری اسلامی را به سرانجام رساند، نمی‌شود با ابزار مارکسیسم و در دامن کمونیسم از ولایت فقیه دفاع کرد و عدالت را در جامعه اسلامی و در قاموس جمهوری اسلامی پیش برد. بنابراین حواسمان باشد اگر می‌خواهیم از لیبرالیسم فرار کنیم به مارکسیسم پناه نبریم.

لاشکی: بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس همچنان در هاله‌ای از ابهام است

اسم احمدی لاشکی در جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی به وزیر علوم گفت: بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس همچنان در هاله‌ای از ابهام است. اختیاری شدن حضور دانش آموزان در مدارس را اصلاح کنید. دانش آموزان ابتدایی نمی‌توانند به تنهایی بهداشت فردی را رعایت کنند.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی افزود: قطعاً ما نمی‌توانیم برای همه مدارس پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم لذا قطعاً دچار آسیب خواهیم شد. پس همان تصمیمی که کمیسیون آموزش گرفته مناسب‌تر است. ۸۰ درصد محتوای درسی برای برگزاری آزمون کافی است.

احمدی لاشکی در پایان تذکر خود با اشاره به بلاتکلیفی و مشکلات دانش‌آموزان کنکوری گفت: این دانش آموزان واقعاً مظلوم هستند بیش از یک میلیون داوطلب خود را آماده کردند اما نه به تاریخ آزمون اطمینان دارند و نه تکلیف خود را می‌دانند پیشنهاد من این است که نظام قدیم را تا سال ۱۴۰۰ ادامه دهیم.

انتقاد ذوالنوری از مقصر دانستن وزیر کشور در حوادث آبان ماه

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری در جلسه علنی دوشنبه مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی در واکنش به نطق اخیر علی مطهری گفت: دکتر مطهری اظهار کردند که وزیر کشور عامل اصلی حوادث بنزینی سال ۹۸ بوده است. بنده به عنوان رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس و عضو شورای امنیت کشور باید بگویم که از نزدیک شاهد تلاش‌های وزارت کشور و شخص وزیر کشور بودم این مطلب که آقای مطهری فرمودند، واقعیت ندارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با استناد به جلسات وزارت کشور در آبان ماه گفت: وزارت کشور و وزیر این وزارت خانه به طور شبانه روزی تلاش می‌کردند که حادثه‌ای اتفاق نیفتد و اگر افتاد کمترین هزینه داشته باشد. وزیر کشور جز اطاعت از شخص رئیس جمهور و دستور شورای امنیت ملی کاری انجام ندادند. از دوستان می‌خواهیم که در انتساب مطالب دقت کنند.

کد خبر 423322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.