۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
صلح افغانستان در گرو تدبیر ایران

هفت ماه از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان می‌گذرد اما همچنان محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله هریک خود را پیروز کارزار انتخاباتی افغانستان می‌دانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اشرف غنی پیروز رسمی انتخابات ریاست جمهوری تحت شدیدترین تدابیر امنیتی در ارگ کابل سوگند یاد کرد اما هنگام سخنرانی وی انفجار یک بمب نشان داد، افغانستان راه طولانی برای رسیدن به آرامش پیش‌رو دارد. از همین رو ایران به عنوان مهمترین همسایه زمینی افغانستان به دنبال میانجیگری بین دو مدعی ریاست جمهوری افغانستان است؛ از همین رو محمد ابراهیم طاهریان فرد، نماینده ویژه وزیر امور خارجه ایران در امور افغانستان به کابل سفر کرد و با اشرف غنی رئیس جمهور رسمی و عبدالله عبدالله رئیس پیشین اجرایی دولت حامد کرزی و همچنین برخی از شخصیت‌های سیاسی و حزبی تأثیرگذار افغانستان از جمله عبدالرب رسول سیاف، رهبر تنظیم دعوت اسلامی و صلاح‌الدین، رهبر جمعیت اسلامی افغانستان دیدار و گفت و گو کرد. در این دیدارها، آخرین تحولات سیاسی افغانستان، روند صلح و پاره‌ای از موضوعات مورد علاقه طرفین مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

همچنین در ادامه تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای کمک به تثبیت شرایط سیاسی کشور جمهوری اسلامی افغانستان برای شروع مذاکرات بین‌الافغانی، هفته گذشته محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و آقایان اشرف غنی و عبدالله عبدالله به صورت تلفنی با یکدیگر گفت و گو کردند؛ همچنین نماینده ویژه وزیر امور خارجه ایران نیز در خصوص روند آتی در مذاکرات بین‌الافغانی و تلاش‌های همه‌جانبه جهت جلوگیری از شیوع گسترده ویروس کرونا در افغانستان در تماس تلفنی با مقامات دفتر سیاسی طالبان در قطر به بررسی تحولات جاری در افغانستان پرداخت. خبرنگار ایمنا در مورد مذاکرات بین‌الافغانی و همچنین آینده مذاکرات صلح افغانستان با نوذر شفیعی کارشناس مسائل شبه قاره و پیر محمد ملازهی، کارشناس مسائل افغانستان گفت وگو کرده است که در ادامه می‌خوانید:

ایران باید نقش میانجی را در انتخابات افغانستان بازی کند

نوذر شفیعی می‌گوید که افغانستان در بحران بعد از انتخابات بسر می‌برد و اشرف غنی و عبدالله عبدالله هردو بر سر پیروز بودن خود در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اصرار دارند. بر همین اساس بحران مشروعیت قدرت بر بحران‌های گذشته افغانستان افزود شده است.

به عقیده وی تحولات افغانستان به دلیل همسایگی و مشترکات فرهنگی و دینی این کشور با ایران بر سیاست‌های خارجی ایران اثرگذار است؛ به همین دلیل ایران باید در نقش میانجی بین دو مدعی ریاست جمهوری افغانستان ظاهر شود.

به گفته این کارشناس مسائل شبه قاره سفر طاهریان، نماینده ویژه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان و دیدار با مقامات سیاسی افغان و همچنین گفت و گو با مقامات دفتر سیاسی طالبان در قطر پیرامون تحولات جاری در افغانستان می‌تواند در روند حل بحران این کشور از طریق مذاکرات بین‌الافغانی میان دو مدعی ریاست جمهوری مؤثر بوده و تا حدودی به جنجال‌های اخیر افغانستان خاتمه دهد؛ زیرا طاهریان به واسطه اینکه چندین سال سفیر ایران در افغانستان بوده بخوبی بر مسائل منطقه‌ای و داخلی این کشور اشراف دارد.

شفیعی در مورد نحوه تقسیم قدرت در افغانستان می‌گوید که سابقه فعالیت‌های طالبان در افغانستان نشانگر این است که آن‌ها فکر می‌کنند برای قدرت نیاز به شریک ندارند؛ به همین دلیل این استراتژی طالبان بر توافق با دولت وقت و همچنین تقسیم قدرت اثرگذار است؛ همانگونه که در گذشته شاهد بودیم، طالبان قصد دارد قدرت را به صورت کامل در دست بگیرد.

وی با غیر قابل پیش بینی خواندن تحولات افغانستان گفت که به دلیل وجود پتانسیل‌های نظامی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در افغانستان، چالش‌های این کشور به سادگی قابل حل نخواهد بود. در حال حاضر نه تنها بحران‌های گذشته این کشور برطرف نشده بلکه بر مشکلات آن افزوده شده است.

طرح صلح ایران برای افغانستان مغایرتی با اهداف آمریکا در افغانستان ندارد

پیر محمد ملازهی نیز معتقد است که دیدار نماینده ویژه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان با مدعیان ریاست جمهوری و برخی شخصیت‌های سیاسی و حزبی این کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ زیرا طاهریان به خوبی با وضعیت افغانستان آشنا بوده و ارتباط بسیار نزدیکی با شخصیت‌های برجسته این کشور دارد؛ از همین رو موقعیت وی در افغانستان باعث شده طرح صلح ایران بخوبی پیش برود.

به عقیده وی ایران مدت‌ها نسبت به مسائل افغانستان در حالت انفعالی قرار داشته و اکنون از این حالت خارج شده و دنبال اجرای طرح صلح در افغانستان است؛ البته باید به این نکته توجه کرد که افغانستان در۴۰ سال گذشته درگیر جنگ داخلی و اشغال خارجی بوده و اجرای طرح صلح در این کشور کار ساده ای نیست.

این کارشناس مسائل افغانستان معتقد است که ایران در تلاش است با مطرح کردن طرح صلح افغانستان، اختلافات میان مدعیان ریاست جمهوری را کاهش داده و به نوعی عبدالله عبدالله را از ادعاهای خود مبنی بر پیروزی در انتخابات منصرف کند و از طرفی اشرف غنی را نیز وادار به واگذاری نیمی از قدرت به وی کند. اگر محمد طاهریان از حمایت داخلی و اختیارات لازم برخوردار باشد می‌تواند در روند حل بحران‌های داخلی افغانستان مؤثر باشد. متأسفانه در گذشته شاهد برخی دخالت‌ها در امور مذاکرات صلح افغانستان بودیم.

ملازهی خاطرنشان کرد: طرح صلح ایران برای افغانستان مغایرتی با اهداف آمریکا در این کشور ندارد؛ زیرا ایالات متحده طی سال‌های گذشته به این نتیجه رسیده که در جنگ افغانستان شکست خورده و نمی‌تواند طالبان را از قدرت حذف کند. ایران به دنبال یک ابتکار منطقه‌ای برای کاهش بحران‌ها در افغانستان است که قطعاً با مخالفت ایالات متحده رو به رو خواهد شد.

کد خبر 423318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.