هشدار بانک مرکزی سوئد در باره اوج گیری تورم

معاون بانک مرکزی سوئد روز دوشنبه در باره احتمال اوج‌گیری قابل توجه تورم در این کشور اروپایی، در پی آغاز دوره بهبود اقتصادی، رهایی از تاثیرات منفی ویروس کرونا و پایان اقدامات برای مهار گسترش آن هشدار داد.

به گزارش ایمنا، پر جانسون، معاون بانک مرکزی سوئد گفت: پس از زمانی کوتاه، ممکن است با از بین رفتن اثرات منفی سقوط بهای انرژی، همزمان با تاثیرهای مثبت تقاضا و عرضه، با تورم روبه رو شویم.

جانسون افزود: بنابراین نمی‌توان احتمال افزایش تورم را در دراز مدت که فراتر از مسیر پیشین و قبل از بحران کرونا باشد، کاملا نادیده گرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سوئد که پیش‌تر با نادیده گرفتن رویکرد سخت گیرانه‌ در قبال شیوع کرونا، شگفتی کارشناسان را به خود جلب کرده بود، اکنون به ناکامی در محافظت از سلامتی و جان افراد مسن در خانه‌های سالمندان و آسایشگاه‌ها اذعان کرده است.

رسانه‌های سوئد نیز در هفته‌های اخیر گزارش‌هایی را منتشر کردند مبنی بر اینکه کارکنان خانه‌های سالمندان و آسایشگاه‌ها در سوئد همچنان بدون در اختیار داشتن تجهیزات حفاظتی مناسب در این مکان‌ها کار می‌کنند. برخی از کارکنان و امدادگران این اماکن به دلیل نبود این تجهیزات دست از کار کشیده‌اند و برخی نیز اعتراف کردند به رغم بروز برخی علائم ابتلا به کرونا، به سرکارهایشان رفته‌اند.

تاکنون حدود ۲۶ هزار تن شهروند سوئد به کرونا مبتلا شده‌اند که ۳۲۲۰ فوتی داشته است.

در حالی دولت سوئد پیش‌تر اعلام کرده بود حفاظت از افراد سنین ۷۰ به بالا جزو اولویت‌های اصلی است، اما ۹۰ درصد از جانباختگان کرونایی در سوئد تا پیش از ۲۸ آوریل (۹ اردیبهشت) سنین بالای ۷۰ داشتند که نیمی از آنها در خانه‌های سالمندان و آسایشگاه‌ها بودند و یک چهارم نیز در خانه‌هایشان پرستاری می‌شده‌اند. حدود ۵۵ درصد از خانه‌های سالمندان و آسایشگاه‌های استکهلم (کانون شیوع کرونا در سوئد)، مشاهده موارد ابتلا به کرونا را تایید کرده‌اند.

همچنین براساس گزارش اداره آمار فدرال سوئیس، حدود هشت درصد یعنی ۶۶۰ هزار نفر از جمعیت این کشور در فقر و حدود یک میلیون نفر دیگر نیز در آستانه فقر قرار دارند.  

تاکنون بیش از ۳۰ هزار نفر در سوئیس به کرونا مبتلا شده و از میان آنها بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

منبع: ایرنا

کد خبر 423304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.