پیشگیری از کرونا در مردان با تستوسترون پایین

افزایش آمار سکته مغزی در بیماران مبتلا به کرونا، مشخص شدن تکلیف کرونا قبل از پاییز، پیشگیری از ابتلای کرونا در مردان با تستوسترون پایین و تاثیر روزه‌داری بر سیستم ایمنی بدن را در بسته خبری پزشکی بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عضو هیأت مدیره سازمان جهانی سکته مغزی گفت: در بسیاری از بیمارانی که با علائم کرونا بستری شده بودند، سکته مغزی شایع‌تر بود.

بابک زمانی افزود: از تغییراتی که ویروس کووید ١٩ در رفتار و کردار ما ایجاد کرد، این بود که بسیاری از اعمال جراحی یا تعطیل شد یا به تأخیر افتاد و بسیاری از مراجعات به طبیبان متخصص که بیهوده و بدون ارجاع از پزشک دیگری بود، دیگر انجام نشد و بسیاری از مراجعات بیمارستان‌ها که عامل واقعی آن‌ها اضطراب بود و تنها برای اطمینان‌ خاطر انجام می‌شد، در سطحی از اضطراب که کووید ۱۹ آفریده بود، مدفون شدند.

وی گفت: بر عکس آنچه در جریان اپیدمی کرونا تعطیل بردار نبود و برجسته‌تر هم شد، سکته مغزی حاد بود، حتی در بیمارستان‌هایی که تعداد زیادی از بیماران کرونایی را بستری می‌کردند هم همسایگان دائمی این بیماران، بیماران سکته مغزی بودند و نه تنها اینکه به نظر می‌رسید نوعی همراهی بین کرونا و سکته مغزی در یک بیمار واحد هم وجود داشته باشد.

زمانی ادامه داد: کرونا از بین دشمنان سلامتی بشر بیش از هر چیز دست اتحاد به سوی سکته مغزی دراز کرده است.

عضو هیأت مدیره سازمان جهانی سکته مغز اظهار کرد: در بسیاری از بیمارانی که با علائم کرونا بستری شده بودند سکته مغزی شایع‌تر بود و بسیاری از بیماران سکته مغزی هم در عین حال به سرعت معلوم می‌شد کرونا هم دارند.

وی افزود: اینکه این مشاهده به دلیل درگیری روانی وسیع کرونا در بسیاری مناطق بود یا واقعاً کرونا باعث سکته مغزی می‌شود، هنوز کاملاً معلوم نیست، اما قدر مسلم اینکه کووید ١٩ مثل هر عفونت دیگری باعث افزایش التهاب و در نتیجه افزایش انعقاد خون و بالا رفتن آمار سکته مغزی می‌شود، به علاوه بسیاری از بیماران کووید ۱۹ درگیری قلبی دارند و این درگیری باعث پرتاب لخته (آمبولی) از قلب به مغز و ایجاد سکته مغزی می‌شود. اما مستقل از این دو عامل غیر مستقیم مشاهداتی هم به نفع اثر مستقیم ویروس بر مغز و سیستم عروقی آن وجود دارد. در اتوپسی روی بیماران فوتی کرونا، نشانه‌هایی به نفع التهاب در عروق بدن دیده شده که می‌تواند به نفع بیماری عروق ریز باشد.

زمانی تصریح کرد: این تمام داستان نیست، چرا که در بسیاری از بیماران در جریان کرونا تولید لخته در عروق بزرگ مغز و گردن هم دیده شده است، یعنی کرونا باعث افزایش خاصیت لخته شدن خون در رگ‌ها می‌شود. این پدیده آخر شایان توجه ویژه‌ای است، چرا که افزایش خاصیت لخته شدن خون در رگ‌ها به عوامل دیگری هم ارتباط دارد که در رأس آن‌ها باید به شرایط کم آبی بدن اشاره کرد.

قبل از فرارسیدن فصل پاییز باید تکلیف شیوع کرونا مشخص شود

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران گفت: تا قبل از فرارسیدن فصل پاییز و شیوع آنفلوانزا باید تکلیف شیوع بیماری کووید ۱۹ مشخص شود.

محمدرضا ظفرقندی با اشاره به مباحثی که این روزها پیرامون تداخل بیماری کووید ۱۹ و آنفلوانزای فصلی مطرح است، گفت: آنچه مسلم است، برای اینکه بتوانیم در فصل پاییز نسبت به کنترل همزمان بیماری کووید ۱۹ و آنفلوانزای فصلی موفق باشیم، باید تا قبل از فرا رسیدن پاییز تکلیف کووید ۱۹ مشخص شود.

وی با اشاره به ابراز نگرانی اساتید رشته‌های عفونی و اپیدمیولوژی نسبت به تداخل این دو بیماری در فصل پاییز، افزود: به نظر می‌رسد باید از هم اکنون که موج شدید کووید ۱۹ فروکش کرده و در حالت تعادل نسبی بیماری قرار داریم، به فکر پاییز و شیوع آنفلوانزای H1N1 باشیم.

ظفرقندی ادامه داد: اگر نتوانیم کنترل شیوع بیماری کووید ۱۹ را تا قبل از فصل پاییز به سرانجام خوبی برسانیم، شاید با موج جدیدی از این بیماری در فصل پاییز مواجه شویم و آن موقع بیماری آنفلوانزا را هم داریم که می‌تواند کار ما را سخت‌تر کند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران موضوع لزوم فاصله گذاری اجتماعی را مورد تاکید قرار داد و گفت: اگر می‌خواهیم در فصل پاییز از خطرات همزمان دو بیماری کووید ۱۹ و آنفلوانزای H1N1 مصون بمانیم، باید فاصله گذاری اجتماعی را همچنان جدی بگیریم و اجازه ندهیم شیوع ویروس کرونا دوباره شدت بگیرد.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر شرایط بیمارستان‌ها به لحاظ تجهیزات خیلی بهتر از روزهای اول شیوع کرونا است، افزود: تداخل شیوع کووید ۱۹ و آنفلوانزا، می‌تواند مشکل جدی برای نظام سلامت کشور ایجاد کند، بنابراین لازم است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی کووید ۱۹ همچنان با شدت و قدرت بیشتر دنبال شود تا موج جدیدی از این بیماری که شدت اسفند سال گذشته را داشته باشد، حادث نشود.

پیشگیری از ابتلای کرونا در مردان با تستوسترون پایین

طبق گزارش جدید محققان داروهای متوقف کننده تستوسترون ممکن است به پیشگیری از عفونت در مردان کمک کند.

محققان دانشگاه لوگانو سوئیس در مطالعه خود دریافتند مردان ایتالیایی مبتلا به سرطان پروستات تحت درمان با شیوه ADT (درمان محرومیت از آندروژن) کمتر مبتلا به بیماری کووید ۱۹ شده و در صورت ابتلا به این بیماری، شدتش بسیار کمتر است.

"آندره آلیمونتی" سرپرست تیم تحقیق در این باره می‌گوید: "توجه به این نوع درمان روی مردان مبتلا به مورد شدید ابتلا به بیماری کووید ۱۹ ارزشمند است."

وی می‌افزاید: "این شیوه درمانی می‌تواند منجر به روند بهبودی بهتر و کاهش شدت علائم بیماری شود."

از آنجائیکه مردان بیش از زنان مبتلا به بیماری کووید ۱۹ می‌شوند و شرایط شدیدتری را تجربه می‌کنند، محققان به بررسی این روش درمانی پرداختند، آن‌ها دریافتند آنزیم TMPRSS2 که کووید ۱۹ برای عفونی کردن سلول‌ها به آن نیاز دارد، از طریق درمان محرومیت از آندروژن متوقف می‌شود.

تأثیر روزه‌داری بر سیستم ایمنی بدن

یک متخصص تغذیه گفت: روزه‌داری بر تقویت سیستم ایمنی افراد مؤثر است و اولین گام برای رعایت نکات تغذیه‌ای در ماه رمضان مصرف صحیح وعده‌های غذایی است.

منصور رضایی به روزه‌داران توصیه کرد که ضمن داشتن خواب کافی و منظم، آرامش و نشاط به رعایت فاصله گذاری اجتماعی و ملاحظات بهداشتی و حفاظت فردی و بهداشت تغذیه توجه داشته باشند و در فاصله افطار تا سحر از همه گروه‌های غذایی به صورت متنوع و به اندازه نیاز استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: رعایت اصول تغذیه‌ای در ماه رمضان باعث استراحت اندام‌های درگیر گوارش شده و همچنین به کبد نیز فرصت پاکسازی بدن از سموم و مواد نگهدارنده‌ای که از طریق غذا وارد بدن شده‌اند داده می‌شود و به این ترتیب می‌توان سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد.

این متخصص تغذیه با توضیح اینکه اولین گام برای رعایت نکات تغذیه‌ای در ماه رمضان مصرف صحیح وعده‌های غذایی است، تصریح کرد: بهترین تقسیم وعده‌ها شامل سحری، افطاری و شام است و وعده افطاری باید مشابه صبحانه کامل در نظر گرفته شود و فرد روزه‌دار باید افطار خود را با یک نوشیدنی ولرم همراه با کربوهیدرات و پروتئینی که به راحتی هضم می‌شود باز کند.

وی دریافت میزان کافی ویتامین و آنتی اکسیدان‌ها از طریق مصرف میوه و سبزیجات تازه را برای تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها به خصوص کرونا ضروری دانست و افزود: مناسب‌ترین زمان مصرف میوه در میان وعده‌های بین افطار تا شام و شام تا قبل از خواب است و مصرف میوه کامل به جای آبمیوه‌های طبیعی به دلیل تأمین بخشی از فیبر مورد نیاز بدن ارجحیت دارد.‌

کد خبر 423277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.