۲۱ دوره داوری در سال ۹۸ برگزار شد

رییس فدراسیون شطرنج گفت: یکی از فعالیت‌های کمیته داوران ارتقای سطح داوران است، داورانی که در سمینارها حضور دارند شرایط این را پیدا می‌کنند که بیایند و داوران بین‌المللی شوند.

به گزارش ایمنا، روابط عمومی فدراسیون شطرنج، امیرعرفان هاشمی، رئیس کمیته داوران فدراسیون شطرنج درخصوص عملکرد این کمیته در سال ۹۸ اظهار کرد: ما در این کمیته ۲۱ دوره داوری را در بخش آموزش در کشور برگزار کردیم. از این ۲۱ دوره دو دوره آن درجه یک، ۸ دوره درجه ۲ و الباقی درجه ۳ بودند که در شهرهای مختلف کشور به نسبت تقاضایی که وجود داشت و موافقتی که صورت گرفت این دوره‌ها برگزار شد. همچنین یک دوره سمینار داوری فیده در تهران برگزار شد که البته درست است این دوره مدرس‌هایش ایرانی بودند ولی زیرنظر فدراسیون جهانی شطرنج برگزار شد و سایر دوره‌های داخلی مدرس‌هایش برعهده خودمان است. در فدراسیون برای این دوره‌ها مدرس‌ها را تعیین می‌کنیم و کارهایشان را انجام می‌دهند.

وی در ادامه افزود: در مورد سایر فعالیت‌های کمیته داوران در مسابقات مختلف مثل مسابقات قهرمانی کشور و مسابقات رسمی سرداوران با هماهنگی کمیته داوران انتخاب می‌شوند و تاکید بسیار ویژه‌ای روی مسابقات قهرمانی کشور داریم که حتماً در این زمینه نظارت کافی هست، چراکه در هر رده سنی یا مسابقات بزرگسالان نفرات تیم ملی‌مان طبیعتاً بستگی به این دارد که آن مسابقه‌ای که قرار است انتخاب را انجام دهد درست برگزار شود. با کمترین اشکال و با حداقل تلفات زمانی و قانونی این مسابقات برگزار شود. در مسابقات قهرمانی کشور ما کاملاً اصرار داریم که تعیین سرداوران را خودمان داشته باشیم.

هاشمی خاطرنشان کرد: درخصوص سایر فعالیت‌های کمیته داوران ما یکی از کارهای دیگری که انجام می‌دهیم بحث ارتقای داوران است، داورانی که در سمینارها حضور دارند شرایط این را پیدا می‌کنند که بیایند و داوران بین‌المللی شوند. در کشور ما داوری ملی شطرنج ۳ درجه دارد. یک، دو و سه به ترتیب هرکدام دو سال طول می‌کشد تا این درجات را طی کنند. زمانی که داور می‌آید با قوانین فعلی در سمینار فیده شرکت می‌کنند اگر قبول شوند می‌توانند به درجات داوری فدراسیون جهانی شطرنج و بعد از آن هم به داوری بین‌المللی با عبور از شرایط تعیین شده برسند.

وی ادامه داد: البته الان به دلیل کمبود مسابقات بین‌المللی شاید برای داور بین‌المللی مقداری سخت‌تر شده است و اگر کسی بخواهد داور بین‌المللی شود مقداری راهش زمان‌بر است به نسبت به بقیه درجات. البته نمی‌شود گفت بد است، داور قرار نیست که لزوماً درجه بگیرد و از این بابت خوب است و داور فرصت این را دارد یا مجبور هست زمان کافی را بگذارد تا تجربه مورد نیاز را بدست بیاورد و بعد برود به درجات بالاتر. در درجه بین‌المللی هم رده‌بندی‌هایی هست که داوران بین‌المللی به ABCD گروه بندی می‌شوند و چنین چیزی هم درمورد رده‌بندی‌های داوران داریم.

هاشمی در پایان گفت: بحث نظارت یا کیفیت اجرا را نیز در سال ۹۸ و ۹۷ با دقت لازم انجام دادیم. مثلاً در مسابقات قهرمانی کشور رده‌های سنتی هیئت ژوری هم توسط فدراسیون و کمیته داوران تعیین شد. سعی کردیم داوران مجرب را در این زمینه قرار دهیم و داوران آنلاین مسابقات را رصد می‌کردند و در صورت بروز مشکل در موارد خاص تصمیم‌گیری می‌کردند و به نوعی می‌شود گفت کار خوبی بود که در این دو سال انجام شد. فکر می‌کنم مسابقات با حداقل حاشیه در این دو سال برگزار شد.

کد خبر 423261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.