۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۵
"تل شیطان"، بهشت کویرنوردان

در میان کویرهای شناخته شده پرتردد، کویری به نام" تل شیطان" وجود دارد که با ۱۳۱۱ کیلومتر مربع مساحت و طول ۵۷ کیلومتر طول در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر زواره واقع شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در ایران مناطق زیبای شگفت انگیزی وجود دارد که برای برخی ناشناخته و بکر باقی مانده که دیدن این مناظر خالی از لطف نیست. در ماه‌های گذشته در محافل بسیاری صحبت از کویری بود که پس از ۶۵ سال پرآب شد، اگرچه افزایش دما در سبب تبخیر آب دریاچه و تبدیل آن به نمک شد، اما این همین پدیده نیز جذابیت بسیار بالایی دارد و افراد بسیاری برای تماشای طبیعت زیبای کویر به زواره سفر کردند.

احمد فیضی، دهیار روستای امیرآباد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: کویر "دق سرخ" در شمال روستای امیرآباد در بخش زواره قرار دارد که کویر با طاق زارها شروع و بعد از آن رمل‌ها و شنزارها دیده و ۱۵ کیلومتر بعد از کویر نمک به تپه " تل شیطان" می‌رسیم. در اردیبهشت‌ماه امسال به علت بارش‌های فراوان در این منطقه این کویر سیراب و دریاچه‌ای زیبا در این مکان خلق شد.

او تاکید می‌کند: در گذشته از نمک طبیعی کویر استفاده می‌شد، اما متأسفانه به علت کمبود آب و خشک‌سالی‌ها دیگر از نمک استفاده نمی‌شد تا اینکه در سال جاری به علت بارندگی‌هایی که شد نمک‌ها تشکیل و می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

فیضی تصریح می‌کند: لازم است در این منطقه جاده‌ای کشیده شود تا همه بتوانند تردد کنند، چراکه با توجه به تردد زیاد در این منطقه باعث آسیب به نمک زار می‌شود. به علت اینکه بعد از ۶۵ سال در این منطقه دریاچه‌ای زیبا ایجاد شده بود بازدید کننده زیادی از اهالی زواره به وسیله موتور و تراکتور و گردشگرهای خارج از این منطقه به بازدید از این کویر می‌آمدند.

دهیار روستای امیرآباد خاطرنشان می‌کند: کویر دق سرخ شن‌های روانی که به رنگ طلایی و خاصیت مغناطیسی دارد و حتی بعد از تندباد این شن‌ها بخاطر مغناطیسی بودن روی تپه قرار می‌گیرد.

جذب سرمایه‌گذار برای توسعه زیرساخت‌ها

رونق گردشگری در هر منطقه بدون زیرساخت‌های لازم امکان پذیر نیست. گردشگری یک صنعت زنجیر وار است که بخش‌های مختلفی از جمله حمل و نقل، جاذبه‌ها، تأسیسات و مراکز تفریحی حلقه‌های اتصال آن را تشکیل می‌دهند. در واقع مهم‌ترین عنصر برای توسعه گردشگری، انتقال یک تجربه سفر خوب در گردشگران است و این تجربه بدون تجهیزات به دست نمی‌آید.

مهدی مشهدی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردستان در خصوص مشکلات زیرساختی کویر "دق سرخ" به خبرنگار ایمنا می‌گوید: اقداماتی در حوزه کویر باید انجام شود که مربوط به یک ارگان نمی‌شود. پیشنهاد شده بهره‌برداری قسمت گردشگری کویر به یک نهاد و شرکت و شخص واگذار شود تا با جذب سرمایه گذاری برخی تأسیسات گردشگری در منطقه تأسیس شود.

او تاکید می‌کند: پس از واگذاری نسبت به ایجاد جاده و تأسیسات مانند سرویس بهداشتی، نصب سطل زباله و تابلوهای راهنمای رانندگی همچنین جاگذاری تابلوی معرفی کویر در الویت است، اما این موارد به دلیل کمبود بودجه و محدودیت در هزینه‌ها تاکنون به نتیجه نرسیده.

مشهدی اردستان ادامه می‌دهد: کویر یک زمین ملی است و در اختیار منابع طبیعی و محیط زیست قرار دارد و پس واگذاری به نهاد باید اقدامات ذکر شده صورت بگیرد.

او تصریح می‌کند: برای سامان دادن به کویر لیدرهای محلی را که به کویر آشنایی دارند ثبت نام کرده‌ایم و برای افراد که تأیید شدند کارت جهانگردی صادر شده و به عنوان لیدر محلی کویر شناخته می‌شود تا افرادی که علاقه مند به بازدید از این محدوده کویر هستند را راهنمایی کنند.

رئیس میراث فرهنگی اردستان تاکید می‌کند: با رصد کویر از آسیب‌های که از طریق افراد سودجو به محیط زیست و پوشش گیاهی و جانوری منطقه جلوگیری می‌شود.

کد خبر 423243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.