۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲
هنگ کنگ چگونه به هدف صفر رسید؟

نشانه‌های بازگشت به شرایط عادی زندگی سراسر هنگ کنگ را در بر گرفته است اما کارشناسان می‌گویند برداشتن تمام محدودیت‌ها بسیار زود است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، منطقه نیمه مستقل هنگ کنگ اگرچه تا چین، مرکز ظهور ویروس کرونا، فاصله بسیار کمی دارد با این حال، گزارشات حاکی است که گسترش بیماری کووید -۱۹ در آن به طور باور نکردنی کنترل شد. پس از گذشت تنها ۶ هفته از شناسایی اولین فرد آلوده به کووید -۱۹ در هنگ کنگ، مردم در کنار یکدیگر "روز صفر" را جشن گرفتند، روزی که هیچ فرد جدیدی به ویروس کرونا آلوده نشد.

روز صفر در هنگ کنگ پس از آغاز موج دوم گسترش ویروس کرونا و به دنبال بازگشت شهروندان این منطقه از مراکز گسترش ویروس کرونا نظیر ایالات متحده آمریکا به خانه‌های خود در منطقه اتفاق افتاد. مقامات رسمی هنگ کنگ پس از رسیدن به هدف "صفر" محدودیت‌ها را به تدریج از میان برداشتند که البته کارشناسان حذف کامل این محدودیت‌ها را غیر منطقی دانستند چرا که امکان انتقال ویروس از شهرهای مرزی چین و حتی سایر کشورهای جهان بسیار زیاد است. سوالی که در اینجا ممکن است ذهن همه را به خود درگیر کند اینکه چه چیز یا چیزهایی باعث مهار بسیار موفقیت‌آمیز ویروس کرونا در هنگ کنگ شد؟

کارشناسان می‌گویند دولت هنگ کنگ توانست بدون اعمال قرنطینه کامل، که منجر به رکود اقتصادی در سایر کشورهای جهان شده است، اولین موج گسترش کووید -۱۹ را با موفقیت مدیریت کند و با کاهش نرخ گسترش ویروس کرونا در منطقه مردم به تدریج به زندگی روزمره خود بازگشتند اما همچنان از ماسک استفاده می‌کنند. این روزها در گوشه و کنار خیابان‌های هنگ کنگ جمعیت زیادی از مردم به چشم می‌خورد که در مراکز خرید، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و زمین‌های بازی گرد هم می‌آیند و اوقات را با شادی در کنار هم سپری می‌کنند.

برخی از کارشناسان نیز علت موفقیت مقامات رسمی هنگ کنگ در مهار کامل ویروس کرونا را تجربه شرایطی مشابه با ویروس کرونا می‌دانند؛ به عنوان مثال در سال ۲۰۰۳ بیماری سارس در میان مردم این منطقه گسترش پیدا کرد تعداد هزار و ۷۵۵ نفر را به خود آلوده کرد و جان ۲۹۹ نفر را نیز گرفت. اگرچه دولت منطقه خیلی دیر به ویروس سارس واکنش نشان داد، با این حال مهار کووید -۱۹ در آن با سرعتی باور نکردنی صورت گرفت.

اولین فرد آلوده به ویروس کرونا در هنگ کنگ در بیست و سوم ژانویه شناسایی شد که پس از آن دولت نظارت‌های جدی خود جهت مهار کرونا را نه تنها برای مسافران بلکه برای کل جمعیت منطقه آغاز کرد. علاوه بر این، جستجوها برای یافتن تمام افرادی که با اولین فرد آلوده در تماس بودند آغاز شد و همگی دوره قرنطینه دو هفته‌ای را سپری کردند. تمام اردوگاه‌های تعطیلاتی و ساختمان‌های نوساز به مکان‌هایی برای قرنطینه افراد مشکوک تبدیل شدند و روزانه صدها نفر از مردم مورد آزمایش قرار می‌گرفتند. علاوه بر این، قرنطینه دو هفته‌ای افرادی که از چین یا سایر کشورهای آلوده به هنگ کنگ سفر می‌کردند با دقت تمام صورت می‌گرفت و پس از اطمینان از سلامت کامل به آن‌ها اجازه ورود به منطقه داده می‌شد.

دولت برای اینکه رعایت فاصله اجتماعی را بین مردم ترویج دهد مدارس را تعطیل و حضور مردم در محل کار را از نو زمان‌بندی کرد. گرد هم آمدن بیش از چهار نفر از مردم در سراسر منطقه ممنوع بود و رستوران‌ها و سایر مراکز تجاری موظف بودند فضای داخلی خود را به منظور حفظ فاصله بین افراد علامت‌گذاری کنند.

اگرچه همچنان به بسیاری از مراکز تجاری و تفریحی نظیر کافه‌ها، سینماها و باشگاه‌های ورزشی اجازه فعالیت داده نشده است، با این حال دولت هنگ کنگ بر خلاف سایر کشورهای سراسر جهان مردم را موظف به "در خانه ماندن" نکرده است. شاید مهم‌ترین دلیل این باشد که مردم هنگ کنگ شخصاً از رفتن به بیرون از خانه جلوگیری می‌کنند و همین امر نیاز به اجبار دولت در این زمینه را کم‌رنگ کرده است.

بر اساس مطالعه‌ای که گروهی از پژوهشگران در هنگ کنگ انجام دادند، بیش از ۸۵ درصد مردم این منطقه با میل خود از تجمع در مکان‌های پرجمعیت خودداری می‌کنند و ۹۹ درصد نیز از پوشیدن ماسک در هنگام ترک خانه گزارش داده‌اند.

همه موارد ذکر شده نقش مهمی در مهار کامل ویروس کرونا در هنگ کنگ ایفا کرده است با این حال کارشناسان می‌گویند مردم همچنان باید در مقابل این بیماری خطرناک محتاطانه عمل کنند چرا که هر لحظه ممکن است افرادی جدیدی به کرونا مبتلا شوند و مشکلات از نو آغاز شود به خصوص اینکه دیگر محدودیت خاصی برای تردد بین هنگ کنگ و سایر کشورهای جهان و خود چین وجود ندارد.

کد خبر 423239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.